Wednesday, Jul 12, 2017

صفحه نخست » تظاهرات علیه جمهوری اسلامی و آتش زدن عکس روحانی در کابل

5yf780546f7765_small.jpgرادیوفردا - تظاهرات کنندگان روز یکشنبه از شهرنو کابل به طرف سفارت ایران حرکت کرده و در عکس‌العمل به اظهارات اخیر رئیس جمهور ایران اعتراض کردند.

نجیب الله کابلی رئیس حزب مشارکت ملی افغانستان می‌گوید که ایران و پاکستان از راه‌های مختلف تلاش می‌کنند تا جلو پیشرفت افغانستان را بگیرند اما به گفته وی حالا افغان‌ها بیدار شده و برای هیچ همسایه حق مداخله در امور داخلی کشور شان را نمی‌دهند.

وی گفت:

"ایران و پاکستان تروریستان، طالبان و شبکه حقانی را اکمال کرده و آموزش می‌دهند و یک تعداد حلقات سیاسی داخل حکومت را توسط کمک‌های مالی تشویق به بی‌ثبات ساختن حکومت وحدت ملی می‌نمایند ما از کارکردهای رئیس جمهوری اسلامی افغانستان تقدیر می‌کنیم بخاطری که دشمن مردم افغانستان را خوب شناخته است و تصمیم قاطع دارد که آب‌ها را مهار و مرزها را حفاظت نماید، ایران و پاکستان هیچگاه در تصمیم محمد اشرف غنی خلل وارد کرده نمی‌توانند."

آقای کابلی می‌گوید که ایران از چند دهه به این طرف در برابر کار ساخت بندهای کمال خان، سلما و دیگر پروژه‌های زیربنایی موانع ایجاد کرده‌است.

این مظاهره بخاطر منافع ملی و استفاده از منابع طبیعی در حالی صورت می‌گیرد که هفته گذشته حسن روحانی رئیس جمهور ایران در مورد ساخت بند‌ های آب در افغانستان نگرانی نشان داد.

آقای روحانی در کنفرانس بین‌المللی حفاظت از محیط زیست گفت که در برابر ساخت بند های بی‌تفاوت مانده نمی‌تواند که از سوی حکومت افغانستان ساخته می‌شوند.

از سوی هم حکومت افغانستان گفته است که به اساس معاهده قبلی و قوانین بین‌المللی از آب هایش استفاده می‌کند.

پیش از این مظاهره مشابه در هلمند نیز صورت گرفته و فعالان مدنی و جرگه لویه پکتیا نیز با برگزاری نشستی در کابل در این مورد عکس‌العمل نشان داده بودند.

مشرانو جرگه نیز در نشست عمومی روز یکشنبه در این مورد عکس‌العمل نشان داده و گفته است که حکومت افغانستان باید در برابر این گونه اظهارات اقدام نماید.

افغان‌ها می‌گویند که آب حق طبیعی آن‌ها بوده به مانند نفت و دیگر منابع طبیعی برای شان از اهمیت زیاد برخوردار است.

چند تن از شرکت کنندگان مظاهره روز یکشنبه در این مورد به رادیو آزادی چنین گفتند:

"نام من امیر محمد است و باشنده پغمان استم، پاکستان و ایران هر دو در امور کشور ما مداخله می‌کنند ما از رئیس جمهور می‌خواهیم که اگر به تنهایی نمی‌تواند بالای اقوام صدا کند ما آماده هستیم. "

"اسم من حمید است شهروند کابل استم ما امروز بخاطر آب‌ها و وحدت ملی افغانستان گردهمایی کردیم تا نگذاریم دشمنان ما همسایه های ما در خاک ما و در ناموس ما دست درازی بکند."

کارشناسان افغان نیز اظهارات اخیر رئیس جمهور ایران را مداخله آشکار در امور داخلی افغانستان خوانده و تأکید دارند که حکومت افغانستان در این خصوص نباید خاموشی اختیار کند.

کبیر رنجبر رئیس انجمن حقوق دانان دموکرات افغانستان به رادیو آزادی گفت که در برابر این گونه اظهارات نباید حکومت، جامعه مدنی، سیاسیون و حتی مردم عام بی‌تفاوت بمانند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy