Thursday, Jul 20, 2017

صفحه نخست » کویت دفاتر نظامی و رایزنی فرهنگی ایران را تعطیل کرد

Kuwait.jpgرادیو زمانه ـ دولت کویت دفاتر نظامی و رایزنی فرهنگی ایران را بست و تعداد دیپلمات‌های ایرانی را هم در این کشور کاهش داد. دولت کویت، جمهوری اسلامی ایران را به حمایت از گروه عبدلی متهم کرده است.

رسانه‌های کشورهای عربی گزارش داده‌اند که دولت کویت دفتر رایزنی فرهنگی ایران را تعطیل کرده و تعداد دیپلمات‌های ایرانی را هم از ۱۹ نفر به ۴ نفر کاهش داده. دیپلمات‌های اخراج شده ایرانی ۴۵ روز فرصت دارند خاک کویت را ترک کنند. دولت کویت می‌گوید جمهوری اسلامی از گروه عبدلی در کویت برای بی‌ثبات کردن کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس حمایت می‌کند.

نخستین بار در سال ۲۰۱۵ نیروهای امنیتی کویت به یک خانه روستایی در منطقه عبدلی حمله کردند و موفق شدند انباری از اسلحه و مواد منفجره کشف کنند. از آن زمان این گروه به عبدلی معروف شده است.

روزنامه السیاسه کویت به نقل از منابع امنیتی کویتی اعلام کرده که ۱۴ متهم وابسته به گروه عبدلی پیش از صدور حکم دادگاه به ایران گریخته‌اند.

در دی ماه سال گذشته دادگاهی در کویت، ۲۳ نفر از اعضای گروه عبدلی را به جرائم مختلف، از جمله قصد انجام «اقدامات خصمانه» علیه دولت کویت و حمل سلاح محکوم کرد.

اواخر خرداد ماه اما دادگاه کیفری کویت، با انتشار بیانیه‌ای در خبرگزاری دولتی کویت (کونا)، از تبدیل شدن حکم اعدام حسن عبدالهادی، متهم اول این پرونده، به حبس ابد و کاهش حکم حبس ابد یک محکوم دیگر به ۱۵ سال زندان خبر داد.

براساس این بیانیه، چندین‌نفر دیگر از اعضای گروه هم که پیش از این بی‌گناه تشخیص داده شده بودند، به ۱۰ سال زندان محکوم شدند.

دادگاه عالی کویت دو نفر از متهمان این پرونده را تبرئه کرده بود.

اعضای این گروه «شیعه» متهم به جاسوسی برای ایران و همچنین مخفی کردن مقادیر زیادی سلاح، مواد منفجره و مهمات شده‌اند.

ایران هرگونه ارتباط با گروه عبدلی را رد کرده است.

بیش از ۸۵ درصد از جمعیت کویت سنی‌مذهب‌اند و رابطه دوستانه‌ای با اقلیت شیعه دارند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy