Wednesday, Aug 2, 2017

صفحه نخست » رویترز: راه تازه‌ سپاه برای ارسال سلاح به یمن

T098rtj3_small.jpgرادیو زمانه - ظاهراً سپاه پاسداران راه تازه‌ای در خلیج فارس برای ارسال سلاح به یمن یافته است. این راه تازه در شمال خلیج فارس، در نزدیکی آب‌های سرزمینی کویت قرار دارد.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع آگاه که ظاهراً یک مقام بلندپایه ایرانی‌ست اما نام او افشا نشده گزارش داده که مسیر ارسال سلاح از طریق ایران به یمن تغییر کرده. سپاه پاسداران تا فروردین سال جاری سلاح‌های مورد نیاز شورشیان حوثی در یمن را یا مستقیماً از ایران به یمن ارسال می‌کرد یا از طریق سومالی. این راه به دلیل حضور ناوهای جنگی آمریکا در خلیج فارس ناایمن و پرخطر بود.

به گزارش رویترز، از فروردین به این‌سو، سپاه پاسداران از آب‌های خلیج فارس بین ایران و کویت برای ارسال سلاح به یمن استفاده می‌کند. در بخش شمالی خلیج فارس، در جایی بین آب‌های سرزمینی ایران و کویت تردد کشتی‌های جنگی کمتر است و این امکان به وجود آمده که سپاه سلاح‌های مورد نیاز حوثی‌ها را با کشتی‌هایی به این بخش از خلیج فارس انتقال دهد، سپس این سلاح‌ها را بار قایق‌هایی ‌کند و به یمن بفرستد.

خبرگزاری رویترز به نقل از مقام بلندپایه ایرانی گزارش داده که بخشی از این محموله‌ها موشک‌های مورد نیاز حوثی‌ها و بخشی دیگر پول و مواد مخدر است. شورشیان حوثی می‌توانند با فروش مواد مخدر بخشی از نیازهای خود را تأمین کنند.

سازمان ملل متحد راه‌های ارسال سلاح برای حوثی‌ها را زیر نظر گرفته است. در گزارش سازمان ملل آمده است که ارسال سلاح برای حوثی‌ها تأثیر چندانی در جنگ یمن ندارد اما به تداوم جنگ کمک می‌کند.

۲۹ تیر سال جاری دولت کویت دفاتر نظامی و رایزنی فرهنگی ایران را بست و تعداد دیپلمات‌های ایرانی را هم در این کشور کاهش داد. دولت کویت در آن زمان جمهوری اسلامی ایران را به حمایت از گروه عبدلی متهم کرده بود.

ایران با حمایت از شورشیان حوثی در یمن امید دارد که بر بندر «باب المندب» تسلط پیدا کند. باب المندب دریای سرخ را از خلیج عدن به دریای ‌آزاد متصل می‌کند و قسمت اعظم صدور نفت عربستان سعودی و حتی کشتیرانی از مصر به دریای آزاد، از دریای سرخ می‌گذرد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy