Saturday, Sep 30, 2017

صفحه نخست » پيام بدرقه با شكوه؛ مجيد انصارى؛ جماران نيوز

B531D85F-EAB0-432D-AEF9-ADCB33899688.jpegمراسم باشکوه تشییع پیکر پاک شهید محسن حججی، جلوه دیگری به محرم امسال و ایام سوگواری سیدالشهدا (ع) بخشیده است. شهادت شهید حججی، بار دیگر ایران را به فضای معنوی دوران دفاع مقدس، تشییع پیکر شهدای جبهه‌ها در ایام محرم و عاشورا برد. به عبارت دیگر، دیروز
در تهران و امروز در نجف آباد، بار دیگر بیان معروف «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» در ذهن مردم عزادار و عاشقان سیدالشهدا(ع) زنده شد.
امروز عزت و محبوبیت عجیب شهید حججی در سراسر ایران فراگیر شده است. اما این تنها گوشه ای ناچیز از پاداشی است که خداوند به این شهید و خانواده او عطا کرده است. این جایگاه تنها می تواند ناشی از اخلاص و ایمان شهید حججی و رمز و رازی باشد که میان او و خدای او وجود داشته است.
از سال 42 تا امروز، شهدای بسیاری در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل، چه در جنگ تحمیلی و چه در محور مقاومت به فیض شهادت نائل آمدند.
اما گویی تقدیر خداوند چنین بوده که در این دوران شهید حججی را به مثابه علم برافراشته شهادت در کشور ما معرفی شود. آرامش، صلابت، عظمت، وقار و شکوهی که این شهید زیر خنجر جلادان به نمایش گذاشت، جز از نفسی مطمئن و قلبی آرام برنمی خیزد و نشان می دهد که شهید حججی، در لحظه شهادت و پیش از آن در حالتی از معنویت و اوج بوده که خوف و هراس به قلب او راه نیافته است. این صحنه، باوجود همه تلخی‌هایش، تداعی عینی و علمی یاران امام حسین(ع) در روز عاشورا است. همچنین در زمانه ای که جاذبه‌های مادی و فضای تبلیغاتی فریبنده رسانه‌های جهانی در تلاش هستند جوانان ما را بی‌هدف و آنان را مشغول مسائل پیش پا افتاده کنند، شهید حججی نشان داد که می‌توان اوج گرفت و آرمان‌های امام حسین(ع) را در همین زمانه و زندگی تعقیب کرد.

از سوی دیگر، نشان دادن عشق، علاقه، قدرشناسی و تکریم مردم از طیف‌ها و گروه‌ها و سلیقه‌های سیاسی و اجتماعی نسبت به این شهید، نشان می دهد که فرهنگ انقلاب، جهاد و شهادت که در فرهنگ عاشورا ریشه دارد، در کشور ما ظرفیت عظیمی ایجاد کرده است. شهادت حججی‌ها و دیگر یاران شهید
او در دفاع از حرم اهل بیت(ع) حادثه و یک تلنگری معنوی است که زمینه فوران این ظرفیت را فراهم می سازد. این همان نکته بلندی است که امام راحل بیان فرمودند که در سایه محرم و عاشورا اسلام نگه داشته شد.
ما می توانیم با این فرهنگ عزت و اقتدار خود را به دست بیاوریم.
باوجود این، باید تلاش شود تا شهید و شهادت دستمایه سوداگری‌های سیاسی و جناحی قرار نگیرد. زیرا جایگاه شهدا و فرهنگ شان همچون جایگاه سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین(ع) آنقدر فراگیر است که حتی از جامعه شیعه و اسلامی فراتر رفته و امروز کل جامعه بشری را زیر بیرق خود قرار داده است.
این اتحاد و انسجامی که در عرض ارادت به این شهید و خانواده اش و دیگر شهدای حرم شاهد بودیم، نشان می دهد که ما می توانیم با وجود داشتن اختلاف سلیقه که لازمه جامعه پویای انقلابی ماست، در مشترکاتی چون دفاع از اقتدار و منافع ملی در برابر استکبار و مقابله با دشمنان متحد و منسجم باشیم و یکپارچه
و یک‌صدا در صحنه حضور داشته باشیم. از این رو این امید وجود دارد امروز نیز همچون دوران دفاع مقدس، بار دیگر همه ما با کنار گذاشتن تنگ نظری‌های صنفی، باندی و گروهی در موضوعاتی که به منافع ملی باز می‌گردد، همانند اعضای یک خانواده در کنار هم باشیم و تلاش کنیم. این تلاش هم می تواند شامل حل مشکلات کشور و رونق فرهنگ کار باشد که این شهید مروج آن بوده است و هم گامی برای رفع محرومیت‌ها و احیای ارزش‌های عاشورایی انقلاب در جامعه.
شکوه حضور و عرض احترامی که مردم نسبت به شهید حججی و خانواده ایشان داشتند، به معنای بی توجهی به سایر شهدای گمنام و مظلوم، بویژه شهدای مدافع حرم نیست. بلکه این شهید، نماینده همه آن شهدا بوده، اما گویا خداوند خواسته است که شهید حججی نماینده همه آن شهدا و در مرحله‌ای بالاتر، پرچمدار شهدا در دوران معاصر ما باشد. این نیز جز ناشی از ویژگی‌ها و اخلاص‌های این شهید نمی‌تواند باشد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy