Saturday, Oct 14, 2017

صفحه نخست » احتمال تخریب بزرگ‌ترین مرکز آزمایش هسته‌ای کره شمالی

54B715EB-C207-4D66-9848-F078C983F074.jpegمجموعه ای از لرزه ها و ارتعاشات در نزدیکی بزرگ‌ترین پایگاه هسته ای کره شمالی، که ششمین و قدرتمندترین آزمایش هیدروژنی این کشور در آن انجام صورت گرفت، احتمالا موجب نامتعادل شدن زمین این منطقه بر اثر این انفجار ها شده و امکان استفاده از این مجموعه را نا ممکن کرده است.

به گزارش رویترز و بر اساس اطلاعات منتشره توسط سازمان هواشناسی کره جنوبی، در آغازین ساعات روز جمعه ۲۱ مهر، زمین لرزه کوچکی در نزدیکی بزرگ‌ترین مرکز آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی، «پانگایه‌رای» (Punggye-ri) (link is external) روی داد که بر اساس نظر این سازمان این لرزه ها طبیعی بوده و بر خلاف زمین لرزه ۶/۳ریشتری ناشی از آزمایش هسته‌ای ۳ سپتامبر، ناشی از هیچ‌گونه آزمایش هسته‌ای نیست.

بر اساس گزارش سازمان لرزه‌ شناسی کره جنوبی این زمین لرزه با قدرتی معادل ۲/۷ ریشتر و در عمق ۳ کیلومتری روی داده است. سازمان لرزه‌ شناسی ایالات متحده آمریکا نیز قدرت این زمین لرزه را ۲/۹ ریشتر و عمق آن را ۵ کیلومتر بر آورد کرده است.

مجموعه لرزه‌های صورت گرفته در این منطقه، کارشناسان و ناظران را به این باور رسانده که آخرین آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی که بنابر ادعای این کشور آزمایشی هیدروژنی بوده، به ساختار کوهستانی این منطقه که در شمال غربی این کشور واقع است آسیب رسانده است.

تمامی ۶ آزمایش هسته‌ای صورت گرفته توسط کره شمالی تا به امروز در این مرکز آزمایشی انجام شده است.

یکی از پژوهشگران ارشد مرکز زمین‌شناسی کره جنوبی اعلام کرد که آزمایش هیدروژنی صورت گرفته در تاریخ سوم سپتامبر که باعث ایجاد زمین لرزه ۶/۳ ریشتری شد، به تونل‌های زیر زمینی مرتبط با این مرکز هسته‌ای آسیب رسانده و باعث تخریب آن‌ها شده است.

به گفته این کارشناس، منطقه مذکور به لحاظ توان مقاوت در برابر لرزه‌ها اشباع شده و در صورت انجام آزمایشی دیگراحتمال نشت مواد رادیواکتیو وجود خواهد داشت.

ششمین آزمایش هسته‌ای کره شمالی به قدری قدرتمند بود که لرزه‌های آن در مرز چین و با فاصله تقریبی ۲۰۰ کیلومتر از محل آزمایش، احساس شد.

بر اساس گزارش های منتشر شده توسط سازمان های جاسوسی کره جنوبی ، پیونگ یانگ سرگرم آماده سازی دو تونل دیگر در این منطقه است.

اولین تونل این مرکز پس از انجام اولین آزمایش بسته شد و پنج آزمایش دیگر، از جمله آزمایش ۳ سپتامبر که قدرتمند ترین آزمایش کره شمالی تا کنون بوده ، در دومین تونل این مرکز انجام شده است.

کره‌شمالی، پیش از این، از انجام آزمایش بعدی خود در سطح زمین خبر داد. ری‌یانگ‌هو، وزیر امور خارجه کره‌شمالی نیز ماه گذشته در پی سخنرانی ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد که کره‌شمالی را به نابودی کامل تهدید کرد، اعلام کرد که پیونگ یانگ، آزمایش بعدی خود را بر فراز اقیانوس آرام انجام خواهد داد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy