Monday, Oct 23, 2017

صفحه نخست » معرفی وزیر علوم واکنش منفی دانشجویان را برانگیخت

• برخورد با نشریات دانشجویی، تداوم فضای امنیتی و به‌کارگیری تندرو‌ها مهمترین نقدهای دانشجویان به غلامی است


Mansour_Gholami.jpgاعتماد ـ نیازی به یادآوری نیست که کار اصلی روزنامه اطلاع‌رسانی است. «ما» در اخبار حضور داریم نه در مناسبات سیاسی. روزنامه‌نگار قرار نیست له یا علیه فردی یا جریانی موضع بگیرد بلکه باید خبرها را رصد کند و گزارش از آنچه هست و آنچه جریان دارد به خوانندگان روزنامه ارایه دهد. آنچه ما درباره آقای دکتر غلامی، وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت علوم نوشتیم نه موضع روزنامه که موضع نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی دخیل در موضوع بود. البته از خود ایشان هم نقل قولی آوردیم که مشی سیاسی و برنامه‌های آینده‌شان را بیان می‌کرد. با این همه بعضی گروه‌های دانشجویی گمان بردند که ما یک‌طرفه به قاضی رفته‌ایم و صدای آنها را منعکس نکرده‌ایم. اگر گزارش این دو روز «اعتماد» را خوانده باشید تصدیق می‌کنید که حرف دانشجویان منتقد نیز منعکس شده است. مع‌الوصف امروز با حوصله بیشتری آرا و نظرات منتقدان آقای غلامی را بازخوانی می‌کنیم: یکی از مهم‌ترین سرفصل‌های انتقادات دانشجویی به رویکرد غلامی مبنی بر عدم تغییر چهره‌های اصولگرای تندرو در دانشگاه مربوط می‌شود. فعالان دانشجویی از نگاه انضباطی غلامی به محیط دانشگاه و ابقای رییس حراستی که به گفته برخی دانشجویان فعال، در امنیتی کردن فضای دانشگاه نقش اساسی داشته است یا انتخاب یک چهره تندرو اصولگرا به عنوان معاون فرهنگی، انتقاد می‌کنند. دانشجویان منتقد گزینه پیشنهادی وزارت علوم فضای دانشگاه همدان را همچنان امنیتی و بسته توصیف می‌کنند و معدود تغییرات ایجاد شده را نیز در اثر فشار برخی مسوولان وزارت علوم می‌دانند. راه افتادن موج انتقادات دانشجویی از غلامی احتمالا به این خاطر است که دانشجویان منتقد در حالی خبر معرفی او را به عنوان وزیر علوم شنیده‌اند که منتظر بودند تیم مدیریتی دانشگاه همدان تغییر کرده و اصلاح شود.

عدم صدور مجوز برای تشکل‌های دانشجویی


مسیر فعالیت تشکل‌های دانشجویی در سال‌های مدیریت غلامی آنطور که دانشجویان انتظار داشتند، هموار نشده است و این موضوع نیز یکی دیگر از دلایل انتقاد از غلامی است. صاحب امتیاز نشریه دانشجویی امروز دانشگاه همدان در این باره می‌گوید: «در دوره دکتر غلامی ۵ بار هیات موسس معرفی کردیم که تنها پنجمین مورد در شهریور ۹۵ تایید شد. در موارد قبلى مثلا یک مورد به انجمن دانشجویان اصلاح‌طلب، نام و اعضای هیات موسس در جلسات خصوصی به اطلاع ایشان رسید و حتی این نام پیشنهاد خود ایشان بود اما در جلسه هیات نظارت با ریاست ایشان رد شد. در این سه سال بارها دکتر غلامی وعده داد به زودی مجوز اعطا می‌شود و حتی در این موارد دانشجویان قدیمی و دوستان دکتر غلامی را برای کسب مجوز واسطه کردیم اما فایده نداشت.»
مشکلات صنفی مشکلات صنفی یکی دیگر از محورهای مورد اعتراض دانشجویان همدان است. نهال کرمی، یکی از این فعالان دانشجویی ضمن برشمردن مشکلات موجود در دانشگاه همدان می‌گوید: «در سال تحصیلی گذشته با وجود اینکه دانشگاه باید انتخابات شورای صنفی را برگزار می‌کرد، از این کار صرف‌نظر کرد. ابتدا اعلام کردند که انتخابات دانشگاهی است ولی بعد اعلام کردند که دانشکده‌ای خواهد بود. در آستانه انتخابات چند تن از دانشجویان لیست تحولخواهان توسط کمیته انضباطی احضار و توبیخ شدند تا نتوانند در انتخابات شرکت کنند و سپس طبق شنیده‌ها و تحلیل ما، چون احتمال داده می‌شد که منتقدین پیروز انتخابات خواهند بود کلا از برگزاری انتخابات صرف نظر شد.
اکنون نیز تنها دو نفر از اعضای شورای صنفی حضور دارند و بقیه اعضا فارغ‌التحصیل شدند در نتیجه این شورا اکنون وجاهت قانونی ندارد. هرچند در این روزها بیانیه‌ای در حمایت از دکتر غلامی از سوی شورای صنفی صادر شده است!»
کرمی در ادامه به دیگر مشکلات موجود در دانشگاه همدان اشاره کرده و می‌گوید: «به این موارد می‌توان سختگیری‌های حراست و کمیته انضباطی بر پوشش دانشجویان و رفتار دانشجویان در دانشگاه و تفتیش‌های بی‌ضابطه و خارج از قانون را نیز اضافه کرد.»
معاونت فرهنگی یا ستاد رییسی کامران محققی، عضو شورای مرکزی کانون فیلم دانشگاه یکی دیگر از منتقدان غلامی است و به وضعیت معاونت فرهنگی دانشگاه که به گفته او «نامناسب» است اشاره می‌کند. او می‌گوید: «این معاونت پر از کارمندانی است که از گفتمان مخالف دولت پیروی می‌کنند و تقریبا همه آنها در موسم انتخابات در ستاد رییسی یا قالیباف فعال بودند. از همین رو می‌توان عملکرد و طرز فکر حاکم بر این معاونت را نیز حدس زد.»
وی ضمن انتقاد از اعمال سلیقه معاونت فرهنگی دانشگاه در مدیریت امور فرهنگی می‌گوید: «معاونت فرهنگی دانشگاه همواره نگاه غیرعادلانه‌ای به فعالیت کانون‌ها داشته و در تخصیص بودجه یا ممیزی کانون‌ها، نگاه بسته‌ای اعمال شده و می‌شود.»
عضو شورای کانون فیلم دانشگاه همدان در ادامه مشکلات موجود در دانشگاه همدان را اینچنین برمی‌شمارد: «برای مثال سانسورها و سختگیری‌های زیادی بر کانون‌های فیلم و تئاتر اعمال شده است، از جمله مخالفت با مجوز اکران فیلم‌هایی که هم در سینماهای کشور اکران شده و هم مجوز پخش خانگی دارند، یا تایید بر تفکیک جنسیتی در بعضى برنامه‌ها و همچنین تفکیک جنسیتی در کل کانون‌ها؛ به گونه‌ای که می‌توان گفت معاونت فرهنگی همواره نسبت به فعالیت‌های هنری سختگیر بوده است.
البته به این لیست می‌توان ممیزی برنامه‌های انجمن‌های علمی و عدم توجه کافی به آنها را نیز افزود، برای مثال در یک مورد یکی از مسوولان فرهنگی باعث سانسور بخش‌هایی از برنامه انجمن علمی علوم سیاسی شد.»
محققی کمبود امکانات سخت‌افزاری، عدم پیگیری درخواست‌های کانون‌ها مبنی بر رسیدگی به مشکلات و کمبود امکانات یا سختگیری کارمندان، استفاده از کارشناسان غیرمتخصص و بی‌ارتباط با زمینه کاری مربوطه در این معاونت (که باعث برخورد سلیقه‌ای و بعضا فرسایشی شدن فعالیت‌ها برای دانشجویان شده)، عدم تعامل مناسب معاون فرهنگی با دانشجویان و عدم توجه به نقدهای دانشجویان و... را از دیگر مشکلات فعالان فرهنگى- دانشجویی دانشگاه می‌داند.

فضای امنیتی حاکم بر نشریات دانشجویی


مهدی پرنیانچی، عضو شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارت علوم است که از گزارش‌های مکرر ارسالی از سوی فعالان نشریاتی دانشگاه بوعلی همدان می‌گوید. پرنیانچی اظهار می‌دارد که حجم برخوردها زیاد و متنوع و شدید است و ما کم و بیش در جریان جزییات کامل آنها هستیم.
وی از برخورد برخی مسوولان دانشگاهی با نشریه دانشجویی «سررشته» تنها به این دلیل که مطلبی درباره تفاوت قیمت غذای شبانه و روزانه منتشر کرده بود و برخورد با نشریه دانشجویی «سینا» به دلیل انتقاد از تیم مدیریتی دانشگاه و برخی اساتید و صدور حکم محرومیت مدیرمسوول آن از تصدی سمت مدیرمسوولی این نشریه تا شش ماه به عنوان نمونه‌هایی از برخورد با نشریات دانشجویی در دانشگاه همدان یاد کرده و می‌گوید: «اما عجیب‌ترین مورد در دانشگاه همدان مربوط به یک نشریه دانشجویی به نام «امروز» است که هم در کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه با حکم توقیف موقت انتشار مواجه شد و هم مدیرمسوول آن محکوم به یک سال و نیم محرومیت از تحصیل شد و هم پرونده قضایی برای نشریه باز شد. اما عجیب اینجاست که در مورد این نشریه ما شاهد تبرئه مدیرمسوول آن در یکی از شعب دیوان عالی کشور به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین رازینی و در عین حال محکومیت دانشجو در کمیته انضباطی تجدیدنظر دانشگاه به ریاست دکتر غلامی با اتهامات عجیب و غریبی مثل تبلیغ علیه نظام و حمایت از سران فتنه بودیم.»
این عضو شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارت علوم، بیان می‌کند که: «البته انتقادات نسبت به فضای حاکم بر نشریات دانشجویی دانشگاه همدان، منحصر به این برخوردهای سخت و انضباطی نیست و شامل عدم حمایت مالی مناسب و عدم رعایت ترتیبات مقرر در دستورالعمل اجرایی ضوابط ناظر بر فعالیت نشریات دانشگاهی برای رسیدگی به درخواست‌ها و... در کمیته ناظر هم می‌شود.»

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy