Monday, Nov 6, 2017

صفحه نخست » افزایش قیمت نفت در پی اعلام مبارزه با «فساد» در عربستان سعودی

011xy2vb_small.jpgرادیو زمانه، با محدود شدن عرضه نفت به بازار و تحکیم قدرت ولیعهد عربستان سعودی با کارزار مبارزه با فساد در این کشور، قیمت نفت به بالاترین حد خود از ژوئیه سال ۲۰۱۵ تاکنون رسید.

به‌گزارش رویترز، صبح دوشنبه ۶ نوامبر / ۱۵ آبان، بهای نفت برنت، به‌عنوان قیمت پایه برای بازار جهانی، به ۶۲,۹۰ دلار در هر بشکه افزایش یافت که بالاترین رقم از ژوئیه سال ۲۰۱۵ و ۴۰ درصد بالاتر از پایین‌ترین رکورد سال ۲۰۱۷ بود.

همچنین نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا عصر روز یکشنبه از ۵۶ دلار در هر بشکه عبور کرد که بالاترین رقم از ژوئیه سال ۲۰۱۵ بود و صبح دوشنبه به ۵۶,۱۵ دلار رسید که سه برابر بیشتر از پایین‌ترین رکورد سال ۲۰۱۷ بود.

افزایش بهای نفت متأثر از رویدادهای اخیر در عربستان سعودی است. کمیته ضدفساد جدید در عربستان سعودی به ریاست محمد بن سلمان، ولیعهد جوان این کشور ۱۱ شاهزاده، چهار وزیر فعلی و چندین وزیر پیشین، از جمله تاجر میلیاردر معروف ولید بن طلال و مدیر گارد ملی را به اتهام فساد بازداشت کرد.

شرکت «آربی‌سی کپیتال مارکتس» در این‌باره گفته است که اگرچه «این پاکسازی تحول سیاسی شگفت‌انگیزی در عربستان سعودی است اما انتظار نمی‌رود که «تغییرات فوری» در سیاست نفتی عربستان سعودی، به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان است، ایجاد کند.

«آربی‌سی کپیتال مارکتس» افزوده است: «به‌نظر می‌رسد که ولیعهد عربستان سعودی عمیقا به تمدید توافق کاهش تولید اوپک تا سال ۲۰۱۸ و فروش بخشی از سهام آرامکو (شرکت ملی نفت عربستان سعودی) پایبند است.»

از جمله اصلاحات محمد بن سلمان عرضه بخشی از سهام شرکت آرامکو در سال آینده است و قیمت‌ بالای نفت برای سرمایه بازار آینده آن مفید خواهد بود.

به‌گفته معامله‌گران همچنین نشانه‌هایی از محدود شدن عرضه به بازار دیده می‌شود. هفته گذشته شرکت‌های انرژی آمریکایی با کاهش هشت حلقه شمار دکل‌های حفاری را به ۷۲۹ حلقه رساندند که بزرگ‌ترین کاهش نسبت به ماه مه سال ۲۰۱۶ بود.

کاهش فعالیت حفاری در آمریکا در حالی صورت گرفته که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدان غیرعضو آن، از جمله روسیه متعهد شده‌اند حدود ۱.۸ میلیون بشکه در روز از تولید نفت‌شان را در بازار کاهش دهند.

این توافق از روز یکم ژانویه ۲۰۱۷ به‌اجرا گذاشته شد و تا ۳۱ مارس ۲۰۱۸ نیز تمدید شده اما انتظارات فزاینده‌ای برای تمدید دوباره آن وجود دارد. در حالی‌که به‌گفته تحلیلگران، با محدود شدن عرضه، تقاضا قوی مانده است.

بانک بارکلیز گفته است: «همزمانی رشد اقتصاد جهانی و وقفه‌های اخیر در روند عرضه، از سال ۲۰۱۴ سازنده‌ترین فضا برای رشد قیمت نفت را به‌وجود آورده است.»

این بانک بریتانیایی پیش‌بینی کرد که قیمت متوسط هر بشکه نفت برنت در سه ماهه چهارم شش دلار افزایش یابد و به ۶۰ دلار برسد.

به‌گفته این بانک « پس‌زمینه شگفت‌آور اقتصاد کلان قوی و کاهش سریع موجودی موجب افزایش اندک قیمت‌ها در سه ماهه اول سال آینده خواهد شد.»

بانک بارکلیز می‌گوید در کل سال ۲۰۱۸ قیمت مورد پیش‌بینی با افزایش سه دلاری به ۵۵ دلار در هر بشکه خواهد رسید.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy