Thursday, Nov 9, 2017

صفحه نخست » عربستان از اتباع خود خواست فورا لبنان را ترک کنند

k569999b2_small.jpgبی بی سی - عربستان سعودی از اتباع خود خواسته است بلافاصله از لبنان خارج شوند. وزارت امور خارجه عربستان سعودی همچنین از اتباع این کشور خواسته است تا از هیچ کشوری به لبنان نروند.

تنش در منطقه پس از استعفای سعد حریری، نخست وزیر لبنان، بالا گرفته است. آقای حریری پنج روز پیش (چهارم نوامبر) در نطقی غیرمنتظره و در حالی که در ریاض، پایتخت عربستان، بسر می‌برد، استعفای خود را اعلام کرد.

در لبنان بسیاری از گروه‌ها و احزاب خواهان بازگشت آقای حریری به کشور هستند. بسیاری بر این عقیده‌اند که استعفای آقای حریری تحت فشار مقامات عربستان صورت گرفته است.

سعد حریری از آن زمان صحبت عمومی نداشته و توضیح بیشتری نداده است اما دفتر آقای حریری گفته است که وی در حال دیدار و گفتگو با دیپلمات‌های خارجی در ریاض است.

پیشتر سلیم جریصاتی، وزیر دادگستری لبنان، به نقل از میشل عون، رئیس جمهور این کشور گفت تا زمانی که سعد حریری به کشورش برنگردد، اقدامی در مورد دولت انجام نخواهد داد. او به نقل از آقای عون گفت: "استعفا باید داوطلبانه باشد."

سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان، در نطق استعفای خود از حزب‌الله لبنان و سیاست‌های ایران در منطقه انتقاد کرد و گفت که جانش در خطر است.

آقای حریری گفته لبنان در چنگ ایران است و ایران به هر جا که می‌رود وحشت و ویرانی به بار می‌آورد.

آقای حریری یک روز پیش از استعفا (جمعه ۳ نوامبر) در بیروت با علی اکبر ولایتی، مشاور دیپلماتیک رهبر ایران، ملاقات کرده بود.

سعد حریری در نطق استعفایش گفت فضای سیاسی لبنان شبیه روزهای قبل از سوءقصد به جان پدرش، رفیق حریری، شده و او احساس می‌کند عده‌ای برای قتلش نقشه می‌کشند.

وزارت خارجه ایران در واکنش به این تحولات، استعفای آقای حریری را "سناریوی تنش‌آفرینی" خوانده است.

آقای حریری درست یک سال پیش به عنوان نخست‌وزیر لبنان معرفی شد. آغاز کار او و میشل عون به عنوان رئیس جمهور، پس از ماه‌ها بن‌بست سیاسی و با توافقی میان متحدان آقای حریری و متحدان حزب‌الله ممکن شد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy