Thursday, Nov 9, 2017

صفحه نخست » یک مقام لبنانی: حریری در عربستان بازداشت شده است

k56144449b2_small.jpgرادیو زمانه، یک مقام ارشد لبنانی گفته که بیروت معتقد است سعد حریری نخست‌وزیر این کشور که شنبه گذشته به‌شکل غافلگیرانه‌ای در عربستان سعودی استعفا داد، در عربستان تحت بازداشت قرار دارد.

این مقام لبنانی که نام او منتشر نشده روز پنج‌شنبه ۹ نوامبر / ۱۸ آبان به رویترز گفته است که در چنین شرایطی لبنان از کشورهای عربی و چند کشور دیگر خواهد خواست تا برای آزادی حریری به مقامات ریاض فشار وارد کنند.

این مقام نزدیک به حریری گفت: «وقتی که او [به عربستان سعودی] رفت، از او خواسته شد که آن‌جا بماند و به او دستور داده شد تا استعفا دهد. آن‌ها به حریری دستور دادند که متن استعفای خود را بخواند و از آن زمان تحت بازداشت خانگی قرار دارد.»

سعد حریری شنبه ۴ نوامبر / ۱۳ آبان به‌شکل ناگهانی هنگامی که در ریاض بود استعفای خود را از سمت نخست‌وزیر لبنان اعلام کرد. او دلیل این اقدام را دخالت حزب‌الله لبنان و ایران در دولت لبنان و منطقه عنوان کرد.

مقام لبنانی افزود: «حفاظت از حریری در ریاض با آزادی محدود، حمله به حاکمیت لبنان است. کرامت ما کرامت اوست. ما با کشورهای دیگر تلاش خواهیم کرد تا او را به بیروت بازگردانیم.»

استعفای حریری به‌عنوان بخشی از جنگ نیابتی عربستان سعودی و ایران، دو قدرت سنی و شیعه منطقه، در عراق، سوریه و یمن ارزیابی شده است.

عربستان سعودی پیش از این خبر مبنی بر حصر خانگی حریری در ریاض را تکذیب کرده بود اما سعد حریری از زمان استعفای خود بیانیه دیگری منتشر نکرده است.

او قبل از سفر به عربستان سعودی یک سفر یک روزه به امارات متحده عربی داشت.

شبکه المنار که به حزب‌الله لبنان و ایران نزدیک است، گفته است که میشل عون، رئیس جمهوری لبنان در پی رویکردی دیپلماتیک است تا «اسرار استعفای حریری» را دریابد.

استعفای حریری، که تجاری بزرگ با سرمایه‌گذاری‌های عمده در عربستان سعودی است، با موجی از دستگیری شاهزاده‌های سعودی و تجار این کشور به اتهام فساد همزمان شده است. بازداشت گسترده این افراد در چارچوب کارزار ضد فاسد به‌دستور محمد بن سلمان، ولیعهد جوان عربستان سعودی صورت گرفته است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy