Friday, Nov 17, 2017

صفحه نخست » رکورد زنی دلار و سکه: توقف معامله در بازار ارز تهران

dollar_gold_prices_111617.jpgرادیو زمانه، افزایش قیمت دنباله‌دار دلار در روزهای گذشته به انجماد در بازار ارز تهران انجامید و همزمان تقاضا برای سکه و طلا افزایش یافت.

خبرگزاری‌های ایران چهارشنبه ۲۴ آبان از توقف خرید و فروش دلار در بازار تهران خبر دادند.

برپایه این گزارش قیمت دلار در روز گذشته از مرز ۴۱۰۰ تومان نیز عبور کرد تا بالاترین نرخ برابری دلار در برابر ریال به ثبت برسد.

روند افزایشی قیمت دلار از روزهای پایانی شهریور، پس از انتشار خبرهای غیررسمی مبنی بر افزایش نرخ رسمی دلار در بودجه سال آینده آغاز شد و ادامه دارد.

مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ۳۰ مهر به صورت تلویحی افزایش قیمت رسمی دلار در بودجه سال آینده را تائید کرد و گفت که دولت قصد ندارد قیمت دلار را بیش از ۴۰۰۰ تومان نگه دارد.

پیش از وزیر اقتصاد، محمد‌باقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفته بود که دولت حسن روحانی «به کنترل قیمت ارز مقید نیست».

همزمان با دیدگاه‌های متناقض مقام‌های دولتی در باره قیمت دلار، کسری بودجه دولت جمهوری اسلامی در شش ماه اول امسال تائید شد تا برخی از تحلیلگران اقتصادی بانک مرکزی و دولت را به «دستکاری بازار ارز به منظور جبران بخشی از کسری بودجه» متهم کنند.

هرچند که این مسئله از سوی وزیر اقتصاد و سخنگوی دولت تکذیب شد و نوبخت از برنامه‌ریزی ویژه هئیت دولت برای «کاهش نوسانات بازار ارز» خبر داد، اما ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی نقش بانک مرکزی را تنها «نظارتی» و «ورود به بازار در شرایط هیجانی» اعلام کرد.

سیف بخشی از هیجان بازار ارز ناشی از تحریم‌های احتمالی امریکا علیه ایران دانست و بخش دیگری را هم «افزایش تقاضا ارز مسافرتی» و وعده کرد که پس از یک دوره کوتاه مدت دلار به قیمت طبیعی بازخواهد گشت.

حال اما بیش از یک ماه از وعده سیف و همکارانش مبنی بر پایان اثرات هیجان گذشته و روند افزایشی قیمت دلار ادامه دارد و بازار ارز تهران قفل شده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گزارش کرده است که چهارشنبه ۲۴ آبان مردم در مقابل صرافی‌ها تجمع کردند اما خرید و فروش متوقف شده است.

خبرگزاری مهر نیز در پیوند با همین موضوع از سکون در بازار ارز و عدم تمایل صرافی‌ها به فروش دلار و افزایش معامله سکه خبر داده است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران هم تمرکز صرافی‌ها بر خرید و فروش سکه و طلا را تائید کرده و گفته است التهاب بازار ارز باعث افزایش قیمت سکه شده است.

تقاضا برای سکه بهارآزادی و طلا در حالی افزایش یافته که سکه تمام بهار آزادی طی یک هفته گذشته ۶۰ هزار تومان گران‌تر شده است.

قیمت یک سکه بهارآزادی در پایان روز چهارشنبه ۲۴ آبان به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید که بالاترین قیمت در دو سال گذشته است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy