Friday, Dec 8, 2017

صفحه نخست » ۲ کشته و بیش‌از ۷۵۰ زخمی در تظاهرات «روز خشم» فلسطین

palestine232.jpgرادیو زمانه: بعد از آن‌که رئیس جمهور آمریکا بیت‌المقدس (اورشلیم) را به‌عنوان پایتخت اسرائیل به‌رسمیت شناخت، گروه‌های فلسطینی روز جمعه را روز «خشم» اعلام کردند. درگیری‌هایی بین فلسطینی‌ها و نیروهای امنیتی اسرائیل در غزه دو کشته و بیش از ۲۵۰ نفر زخمی داشت. در بیت‌المقدس و کرانه باختری بیش از ۵۰ نفر از فلسطینی‌ها در درگیری با پلیس اسرائیل مجروح شده‌‌اند. ۱۶ نفر از آن‌ها در بیمارستان‌ها تحت مداوا قرار گرفته‌اند.

به‌ گزارش خبرگزاری فرانسه، از آغاز روز جمعه ۸ دسامبر / ۱۷ آذر بر تعداد نیروهای امنیتی اسرائیل در مناطق اشغالی افزوده و تدابیر امنیتی تشدید شد. سپس اعتراضات شدید و کوتاهی در منطقه قدیمی شرق بیت‌المقدس (اورشلیم) رخ داد و ده‌ها تن از معترضان فلسطینی با حدود ۵۰ مأمور امنیتی اسرائیل درگیر شدند و شیشه‌های مغازه‌های اطراف را شکستند.

بر اساس این گزارش پلیس تظاهرکنندگان را کتک می‌زد و تلاش می‌کرد آن‌ها را در خیابان‌های اطراف پراکنده کند.

در درگیری‌های غزه دو فلسطینی به‌دست نیروهای امنیتی اسرائیل کشته و بیش از ۲۵۰ نفر زخمی شدند.

در بیت‌المقدس (اورشلیم) و کرانه باختری درگیری‌ها تا نیمه روز ادامه داشت. در الخلیل (حبرون)، بزرگترین شهر کرانه باختری رود اردن، بیت ‌لحم، اریحا (جریکو) و در نزدیکی نابلس، دیگر مناطق کرانه باختری نیروهای امنیتی اسرائیل به روی جوانان فلسطینی معترضی که چهره‌های خود را پوشانده و سنگ پرتاب می‌کردند، گلوله‌های پلاستکی و گاز اشک‌آور شلیک کردند.

در الخلیل (حبرون) صدها نفر از معترضان در نقاط مختلف شهر به سوی سربازان اسرائیلی سنگ پرتاب کردند.

روز جمعه به‌طور معمول نماز جمعه مسلمانان برگزار می‌شود و گروه‌های فلسطینی از پیش اعلام کرده بودند که این روز را به‌عنوان «روز خشم» علیه تصمیم اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برگزار می‌کنند.

شب گذشته (پنج‌شنبه) نیز درگیری‌هایی بین فلسطینی‌ها و نیروهای امنیتی اسرائیل در شهرهای کرانه باختری رود اردن و غزه رخ داد و حدود ۳۰ نفر زخمی شدند.

ترامپ چهارشنبه ۶ دسامبر / ۱۵ آذر بیت‌المقدس (اورشلیم) را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت. این در حالی است که در دسامبر سال گذشته، سازمان ملل با صدور قطع‌نامه‌ای اعلام کرد که فقط مرزهای توافق ۴ ژوئن ۱۹۶۷ را به رسمیت می‌شناسد و هرگونه تغییری در وضعیت بیت‌المقدس (اورشلیم) می‌بایست در مذاکره بین فلسطینیان و اسرائیلی‌ها مورد توافق طرفین باشد.

روز جمعه در تهران نیز شرکت‌کنندگان در نماز جمعه با شعارهای «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل»، در تظاهراتی شرکت کردند.

در اردن، ترکیه، تونس، پاکستان، اندونزی و مالزی نیز اعتراضاتی برپا شد.

روز جمعه همچنین قرار است که جلسه فوق‌العاده شورای امنیت سازمان ملل به درخواست فرانسه، بولیوی، مصر، ایتالیا، سنگال، سوئد، بریتانیا و اوروگوئه در این رابطه برگزار شود.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy