Thursday, Jan 25, 2018

صفحه نخست » رامین حسین پناهی به اعدام محکوم شد؛ گفتگوی جداگانه با زندانی و وکیل او

Ramin_Hossein_Panahi.jpgخبرگزاری هرانا - وکیل رامین حسین پناهی زندانی سیاسی محبوس در زندان مرکزی سنندج که مورخ ۲۶ دی‌ماه سال جاری در شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق بغی محاکمه شده بود، صبح امروز از دریافت خبر محکومیت موکل خود به اعدام خبر داد. هرانا علاوه بر بررسی این موضوع در گفتگو با وکیل رامین حسین پناهی موفق به گفتگوی کوتاهی با رامین حسین پناهی در خصوص محکومیتش به اعدام شد که در پی می آید.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، رامین حسین پناهی زندانی سیاسی محبوس در زندان مرکزی سنندج، که پیش‌تر در ۲۶ دی‌ماه سال جاری در شعبه اول دادگاه انقلاب محاکمه شده بود، صبح امروز مورخ ۵ بهمن ماه ۹۶ با ابلاغ حکم از سوی دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شد.

پیش تر وکیل رامین حسین پناهی در گفتگو با هرانا موکل خود را از دست بردن به سلاح مبرا دانسته بود و اتهام او را "بغی" عنوان کرده بود.

حسین احمدی نیاز در گفتگویی کوتاه با گزارشگر هرانا در پاسخ به صحت صدور حکم اعدام برای موکلش گفت: "بله این حکم به من ابلاغ شده و من هم ظرف بیست روز نسبت به این حکم اعتراض خواهم کرد و فرجام خواهی در دیوان عالی کشور را به عمل خواهم آورد."

وی در مورد اتهام منجر به صدور حکم توضیح افزود: "اتهامات موکلم، بغی است و عضویت در کومله که به اعدام با طناب دار محکوم شده‌اند".

وکیل رامین حسین پناهی در نهایت تاکید کرد: "ما تنها نگران این هستیم که نباید چنین حکمی صادر می‌شد و دولت و حکومت ایران باید بردباری بیشتری به خرج می داد، متاسفانه استدلال بنده که بغی جز جرائم سیاسی هست را لحاظ نکردند و من ظرف مدت بیست روز نسبت به این مسئله اعتراض خواهم کرد. من عرض می کنم که اعدام نمی تواند راهکار منطقی و صحیحی برای برون رفت کشور از مشکلات باشد."

علاوه بر حسین احمدی نیاز، هرانا موفق شد گفتگویی کوتاه و "با واسطه" با رامین حسین پناهی که در زندان سنندج به سر می برد داشته باشد که به دلیل اهمیت موضوع عینا در پی می آید:

آقای حسین پناهی آیا حکم به شما ابلاغ شده است؟

امروز خانواده ام گفتن که به من حکم اعدام دادن.

میدانید از کدام شعبه و قاضی به شما حکم اعدام دادند؟

از دادگاه انقلاب، شعبه یک دادگاه سنندج به ریاست قاضی سعیدی.

اتهام شما بغی بوده؟

بله همان بغی و عضویت در کومله، کلا یکبار دادگاهی شدم. امروز زنگ زدم خانه و گفتن که حکم را به ما دادن.

آیا این محکومیت را قبول دارید؟

مسلم است که خیر، نه روند دادگانه عادلانه بود نه حکمی که صادر شده بر پایه واقعیات است.

الان وضعیت پزشکی شما چطوره؟

وضعیت فیزیکی من خوب نیست، سه تا تیر خورده بودم، کلیه هام عفونت کرده، تو اطلاعات هم زیر شکنجه بودم چند بار خونریزی کردم، همان شکنجه ها باعث شد کلیه ام عفونت کند.

شکنجه شدید؟

من شش ماه تو اطلاعات سپاه بودم و یک ماه هم تو اداره اطلاعات بودم. تو اداره اطلاعات هم شکنجه بدنی شدم و هم تو انفرادی. اصلا مسکن بهم ندادن و خونریزی میکردم اونجا، بعدش باز برگشتم سپاه و همین رفتارها بود، سه الی چهار نفری من را شکنجه کردن و من نمی دیدمشون، حتی آنجا هم اعتصاب کردم.

شکنجه چطور بود؟

با لگد و مشت و کابل میزدن من را، هنوز هم جاهایش معلومه، چشمهام و همیشه می بستن و من کسی رو نمی دیدم، میزدند و توهین میکردند به من.

من توی دادگاه هم به وکیلم گفتم و هم به قاضی این موضوع را، گفتم تو اطلاعات شکنجه شدم و بی احترامی بهم شده، حتی بهم اجازه نمی دادند در دادگاه حرف بزنم.

الان کدام بند هستید؟

بند قرآنی یک زندان مرکزی سنندج

لازم به اشاره است رامین حسین پناهی پس از تحمل بیش از ۲۰۰ روز بازداشت در انفرادی های اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات در تاریخ ۱۹ دی‌ماه سال جاری به زندان سنندج منتقل شد.

هرانا پیش تر گزارش کرده بود وی در زمان بازداشت در انفرادی وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه تحت شکنجه های حسمی و روحی بوده است.

امجد حسین پناهی برادر رامین جسین پناهی در این رابطه به گزارشگر هرانا گفته بود "یکی از کلیەهای رامین بشدت عفونت کردە و در اثر ضربەای کە در اطلاعات سپاە بسرش وارد شدە، دچار فراموشی شدە. هم اکنون از نظر جسمی در وضعیت مناسبی نیست".

به گفته عضو خانواده حسین پناهی، رامین حسین پناهی در زمان بازجویی مورد بدرفتاری و شکنجه قرار گرفته است، این در حالی است که این زندانی بصورت زخمی بازداشت شده بود و نیازمند رسیدگی پزشکی در تمام دوران بازداشت بوده است.

امجد حسین پناهی ارتباط بین عفونت کلیوی و جراحات ناشی از زخمی شدن در زمان بازداشت را رد کرد و تاکید کرد فراموشی و عفونت کلیوی به دلیل بدررفتاری های صورت گرفته در زمان بازداشت بروز کرده است.

پیش‌تر در ۹ تیرماه ، سازمان عفو بین الملل که مقر آن در لندن است با انتشار بیانیه ای، بازداشت رامین حسین پناهی و چهار عضو خانواده اش را به مثابه " ناپدید شدن اجباری" خواند و خواستار آشکارا شدن سرنوشت و محل نگهداری آنان و همچنین شفاف سازی در رابطه با وضعیت رامین حسین پناهی شده است شد.

لازم به یادآوری هرانا پیشتر گزارش کرده بود روز جمعه مورخ اول تیرماه نیروهای سپاه پاسداران یک فعال سیاسی به نام رامین حسین پناهی را در حوالی سنندج به ضرب گلوله زخمی و دستگیر کردند.

پس از واقعه روز جمعه در سنندج نیروهای امنیتی به بازداشت تعدادی از اقوام رامین حسین پناهی پرداختند از جمله در همان روز واقعه، ۱ تیرماه ۱۳۹۶، زبیر، احمد و افشین حسین پناهی، برادر رامین در منزل شخصی خود بازداشت شدند.

مورخ ۳ آبان ماه آخرین جلسه دادرسی به اتهامات احمد، زبیر و افشین حسین پناهی، سه متهم یک پرونده که نسبت خویشاوندی با یکدیگر دارند در محل شعبه یکم دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی سعیدی برگزار شد.در این جلسه زبیر و احمد حسین پناهی به ترتیب به تحمل ۶ و ۵ سال حبس محکوم شدند. افشین حسین پناهی دیگر متهم این پرونده که هم اکنون در زندان مرکزی سنندج به سر می برد نیز به تحمل ۸ سال و نیم زندان محکوم شد.

پیش‌تر امجد حسین پناهی به هرانا گفته بود "هر سه این افراد متهم به تبلیغ علیه نظام و همکاری با گروههای کرد مخالف نظام از طریق مشارکت در برگزاری مراسم عید نوروز شدند."

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy