Wednesday, Jan 31, 2018

صفحه نخست » نشست مذاکرات صلح سوریه در سوچی به تشنج کشیده شد + فیلم

sochi_013018.jpgرادیو فرانسه، نشست مذاکرات صلح سوریه که به ابتکار روسیه در شهر سوچی در حاشیه دریای سیاه برگزار می‌شود، روز سه‌شنبه آغازی پرتلاطم داشت. خبرگزاری رویترز از محل برگزاری این نشست گزارش داد که برخی از نمایندگان اپوزیسیون سوریه پس از ورود به فرودگاه و دیدن پرچم دولت دمشق، حاضر به خروج از فرودگاه نشدند و سخنرانی سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه نیز با اعتراض‌هایی مواجه شد.

یک هیأت از مخالفان مسلح بشار اسد که از ترکیه آمده بودند در اعتراض به نصب پرچم دولت سوریه، پس از ورود، حاضر نشدند که فرودگاه سوچی را ترک کنند.

احمد البوری، که پیشتر در مذاکرات آستانه شرکت کرده بود، گفت: "ما به ترکیه باز می‌گردیم." او اضافه کرد که پیشتر روس‌ها را در جریان شرایط گروه‌شان قرار داده بود و برگزارکنندگان باید تمام نمادها و پرچم‌هایی را که معرف دولت سوریه است از محل برگزاری نشست بردارند.

همچنین در مراسم گشایش نشست مذاکرات صلح سوریه در سوچی که با عنوان "کنگره گفت‌وگوی ملی" برگزار می‌شود، سخنرانی وزیر امورخارجه روسیه که حامل پیام ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری این کشور بود، با فریادهای برخی از حاضران که عملکرد روسیه در بحران سوریه را نقد می‌کردند، متوقف شد.

آنان فریاد می زدند که روسیه به عنوان متحد بشار اسد غیرنظامیان را در سوریه به قتل می‌رساند. در مقابل، برخی دیگر از حاضران از وزیر امورخارجه روسیه دفاع کردند. لاوروف از حاضران خواست تا اجازه دهند سخنرانی‌اش تمام شود و گفت که آنان بعدا فرصت بیان نظراتشان را دارند.

این مراسم به صورت زنده از تلویزیون روسیه پخش شد.

پس از گذشت هفت سال از جنگ سوریه، نشست سوچی امیدوار است تا در زمینه نگارش قانون اساسی جدید سوریه تلاش کند، اما کمیته مذاکرات اپوزیسیون سوریه، به عنوان اصلی‌ترین گروه مخالف رژیم بشار اسد و همچنین کردهای سوریه این نشست را تحریم کرده‌اند.

همچنین قدرت‌های غربی، آمریکا، بریتانیا و فرانسه در اعتراض به عدم تعهد صادقانه دولت سوریه در مذاکرات صلح این کشور، نماینده‌ای به این نشست اعزام نکردند. در عوض، این کشورها از تلاش‌های سازمان ملل متحد در این زمینه حمایت می‌کنند.

سازمان ملل متحد یک سری نشست‌ مذاکرات صلح سوریه به ویژه در ژنو برگزار کرده که آخرین آن هفته گذشته در وین پایتخت اتریش برگزار شد.

مذاکرات سوچی که در ابتدا برای دو روز برنامه‌ریزی شده بود، در نهایت قرار شد که در یک روز برگزار شود.

خبرگزاری رویترز گزارش داده که بیشتر حاضران در این نشست از دمشق آمده بودند و مخالفتی با بشار اسد نداشتند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy