Tuesday, Feb 13, 2018

صفحه نخست » هشدار اسرائیل به بشار اسد درباره حضور نظامی ایران در سوریه

israel_021318.jpgرادیوفردا، یک وزیر اسرائیلی گفت اگر رئیس جمهوری سوریه همچنان به ایران امکان دهد که حضور نظامی خود را در سوریه تثبیت کند، خود او نیز در خطر خواهد بود.

به گزارش روزنامه جروزالم پست، یووال اشتاینیتز، وزیر انرژی اسرائیل، شامگاه دوشنبه ۲۳ بهمن، گفت: بشار اسد در دادن امکان به ایران در برپایی پایگاه نظامی در سوریه یا اجازه انتقال موشک های نقطه زن برای حزب الله از خاک سوریه، باید این موضوع را هم در نظر بگیرد که خودش را به خطر می‌اندازد.

آقای اشتاینتیز، یکی از دوازده عضو کابینه محدود اسرائیل است که روز یکشنبه ۲۲ بهمن، در نشستی چند ساعته، اقدامات احتمالی بعدی اسرائیل را در ارتباط با سوریه بررسی کرد. این کابینه تنها وزیران سمت‌های حساس امنیتی و سیاسی را در برمی‌گیرد.

اسرائیل بامداد شنبه ۲۱ بهمن، ابتدا از ساقط کردن یک «پهپاد ایرانی» که از آسمان سوریه وارد حریم هوایی اسرائیل شده بود، و سپس از چند موج حملات هوایی علیه «اهداف ایرانی و سوری» در خاک سوریه خبر داد. در جریان این رخدادها، اسرائیل سقوط یک جنگنده خود را تایید کرد.

ایران گزارش های منتشر شده در مورد نفوذ پهپادش به حریم هوایی اسرائیل را تکذیب کرده است.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

در همین حال، شماری از مقامات امنیتی و نظامی پیشین اسرائیلی در تحلیل‌هایی در رسانه‌های اسرائیلی در ارتباط با وقایع روز شنبه، پیشنهاد کرده بودند که حمله به شخص بشار اسد نیز در دستور کار اسرائیل قرار گیرد تا او بداند این کشور در برخورد با سوریه «جدی» است و حملات می تواند به مراحل تازه ای وارد شود.

در این میان،‌ یووال اشتاینیتز، بلندپایه ترین دولتمرد اسرائیلی است که آشکارا به این هشدارها علیه رئیس جمهوری سوریه پیوسته است. او به رادیوی ارتش اسرائیل گفت اگر ایران «خط قرمزهای اسرائیل» را در سوریه زیر پا بگذارد، حمله به خود بشار اسد در دستور کار اسرائیل خواهد بود.

این دولتمرد اسرائیلی نزدیک به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، با اشاره به دو «خط قرمز» این کشور گفت: تبدیل سوریه به خط مقدم سپاه پاسداران ایران و برقراری پایگاه‌های اطلاعاتی، دریایی و هوایی، و دادن امکان به ایران برای ارتقای توان موشکی حزب‌الله لبنان و تحویل موشک‌های نقطه زن به این گروه، که تهدید بزرگ‌تری برای اسرائیل به نسبت وضعیت کنونی به شمار می‌رود، خطوط قرمز اورشلیم (بیت‌المقدس) هستند.

یووال اشتاینیتز همچنین گفت: سوریه و لبنان تفاوتی ندارند. به گفته او، ارتش سوریه و حزب الله هر دو در خدمت ایران هستند و در صورت بروز جنگ، نباید تنها عامل آغازگر جنگ را هدف قرار داد.

به گفته این وزیر اسرائیلی، «رژیم اسد، مهره ضعیف» در محور شیعه ایران است و «بشار اسد در مورد دادن امکان به ایران در تبدیل سوریه به پایگاه نظامی یا انتقال موشک‌های با دقت زیاد برای لبنان، باید خیلی خوب فکر کند، زیرا خود، دولت و ارتش خود را در معرض آسیب قرار می‌دهد».

بنیامین نتانیاهو روز یکشنبه گفته بود که کشورش در حملات اخیر «به نیروهای ایرانی و سوریه ضربات سختی وارد کرده و قواعد اقدام برای اسرائیل تغییری نکرده است».

سوریه هر چند روز شنبه حملات وسیع اسرائیل و ساقط کردن جنگنده اسرائیلی با آتش پدافند هوایی اش را تایید کرد اما به عواقب احتمالی آن اشاره ای نکرد. سوریه تنها هشدار داد که حملات بعدی اسرائیل بی پاسخ نمی‌ماند اما در برابر تهدیدهای بیشتر مقامات ارشد اسرائیلی سکوت کرد.

در این میان، بریتانیا نیز در حمایت از گام های اسرائیل در «دفاع از خود» به آمریکا پیوست. بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا، روز دوشنبه در بیانیه ای ضمن بیان نگرانی کشورش از تحولات میان مرزهای اسرائیل و سوریه، حق اسرائیل دانست که از هر گونه تعرض به حریم خود دفاع کند.

آمریکا نیز پیشتر از اسرائیل در برابر «اقدامات شرورانه ایران» «حمایت کامل» کرده بود.

تهران و دمشق تاکید می‌کنند که حضور نظامی ایران در سوریه «مستشاری» و بنا به دعوت دولت آن کشور انجام شده است. در این ارتباط، علی اکبر ولایتی، مشاور ارشد بین‌المللی رهبر جمهوری اسلامی، روز دوشنبه به خبرگزاری فارس گفت: حضور ایران در سوریه براساس توافق‌های دو کشور ادامه خواهد یافت.

حمایت تهران از حکومت بشار اسد،‌انتقاد شماری از کشورهای منطقه و جهان را به دنبال داشته است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy