Friday, Feb 23, 2018

صفحه نخست » تازه‌ترین گمانه‌زنی‌ها از دلایل سقوط هواپیمای ایرانی

aseman_022218.jpgالعربیه - پس از یافتن لاشه هواپیمای مسافربری ایرانی در ارتفاعات کوه‌های دنا، که به کشته تمامی 66 سرنشین هواپیما شد، یک کارشناس ایرانی، خلبان این هواپیما را تا حدود زیادی مقصر این سانحه دانسته و گفته که او تصور کرده که کوه را رد کرده است. کارشناس ایرانی در عین حال گفته که هنوز دلایل اصلی کاهش ارتفاع این هواپیما مشخص نشده است.

کاپیتان عین‌الله اردشیری، خلبان ایرانی که تمامی سوانح هوایی کشورش را بررسی کرده در گفتگو با خبرنگار مهر گفته است: با بررسی تصاویری که تا ساعت 12 روز چهارشنه 21 فوریه از محل حادثه منتشر شده، هواپیما اصلا طرح تقرب برای فرود را انجام نداده است و روی NDB (دستگاه تقرب پرواز فرودگاه) نرفته است.

وی در این زمینه گفت: هواپیما در قسمت شرقی با سلسله قله های دنا برخورد کرده و نتوانسته قله را رد کرده و به قسمت غربی که شهر یاسوج و باند فرودگاه قرار دارد، برسد.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

اردشیری درباره «شرایط و تصمیمات احتمالی خلبان پیش از برخورد با کوه» گفت:« خلبان از میان ابرها، زمین را مشاهده کرده و سریع ارتفاع را به ۱۰ هزار پا کاهش داده و زیر ابرها رفته است و تصور کرده می‌تواند با همین ارتفاع از زیر ابرها، خود را به فرودگاه برساند. خلبان روی دستگاه DME، فاصله هواپیما با فرودگاه را می‌دیده است . عقربه دستگاه ADF ، نیز سمت و جهت فرودگاه را نشان می‌داده است. بنابراین خلبان زمانی که ارتفاع کم کرده و زیر ابرها رفته است، تصور کرده با اطلاعات مذکور و در ارتفاع 10 هزار پایی می تواند از جایی که ارتفاع سلسله قله های دنا کمتر است، عبور کرده و به سمت فرودگاه برود. اما در 8.5 مایلی فرودگاه با کوه برخورد کرده است.

کاپیتان اردشیری ادامه داد: «زمانی که برف می بارد و کوه و زمین پوشیده از برف است، از ارتفاع، نمی توان بین کوه و زمین تمایز قائل شد. به همین دلیل خلبان متوجه وجود قله در مقابل خود نشده است و زمانی متوجه قله در مقابل هواپیما شده است که فرصت کافی برای اوج گرفتن در اختیار نداشته و متاسفانه با یکی از قله های کوتاه سلسله قله های دنا برخورد کرده است».

ویدیویی که امروز منتشر شد و بر ابهامات حادثه سقوط هواپیما افزود:

ممکن است سرنشینانی از هواپیمای تهران-یاسوج پس از سقوط زنده ماندند اما در نهایت یخ زدند

پیدا شدن اجساد تعدادی از سرنشینان هواپیمای مسیر تهران-یاسوج که اول هفته در ارتفاعات یاسوج سقوط کرد، این گمانه‌زنی را تقویت کرد که دستکم شماری از سرنشینان پس از سقوط هواپیما زنده ماندند اما در نهایت در اثر سرما، جان باختند.

سایت عصر ایران تصویری از اجساد تعدادی از قربانیان سقوط هواپیما منتشر کرده که بدنشان آسیب ندیده است و حتی به دور خود پتو پیچیده بودند، اما به نظر می‌رسد در مقابل سرما دوام نیاوردند.

پیش از این هم کاپیتان عین الله اردشیری استاد با سابقه خلبانی ایرانی کفته بود: «قطعات هواپیما به دلیل برخورد هواپیما با برف(و نه صخره)، نمی تواند به فاصله دور پرتاب شود؛ لذا چهار لکه سیاه مشاهده شده در برخی تصاویر منتشره، نشان می‌دهد که این لکه‌ها، چهارنفر از سرنشینان هواپیما هستند که در حالت زخمی از هواپیما خارج شده‌اند. دو نفر از آن‌ها فاصله کوتاهی را توانسته‌اند طی کنند و دو نفر دیگر، مسافت بیشتری را طی کرده‌اند. این بدان معناست که این 4 لکه از سرنشینان هواپیما هستند که در نهایت به دلیل خونریزی یا یخ زدن، نتوانسته‌اند ادامه مسیر بدهند».

وی ادامه داد: «در عین حال امکان دارد سرنشینان سالم‌تری غیر از این چهار نفر، مسافت بیشتری طی کرده باشند تا خود را به جایی مثلا روستای شرفی که از توابع روستای فده است، برسانند».

یکی از خبرنگاران هم در این باره ابهامانی مطرح کرده و از تماس یکی از سرنشینان هواپیما پس از سقوط سخن گفته بود؛ اظهاراتی که توسط مقام‌های مسئول رد شد.

در عین حال در روزهای اخیر فیلمی ویدیویی از بستگان یکی از سرنشنیان هواپیما در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که تاکید می‌کند پس از سقوط هواپیما، شماری از سرنشنیان تماس گرفتند اما با وجود درخواست‌ها، مقام‌های مسئول هلیکوتری برای کمک به نجات یافتگان نفرستادند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy