Friday, Feb 23, 2018

صفحه نخست » روسیه از تصویب قطعنامه آتش‌بس در سوریه جلوگیری کرد

EEE4BBC8-24CE-4D0E-98D4-2EA239C95338.jpegشورای امنیت به دلیل مخالفت روسیه نتوانست بر روی آتش‌بس ۳۰ روزه در سوریه به توافق برسد. هم‌زمان با نشست بدون نتیجه شورای امنیت، بمباران غوطه شرقی توسط ارتش سوریه ادامه یافت.


نماینده روسیه در شورای امنیت شامگاه پنجشنبه اعلام کرد که با پیش‌نویس ارائه شده از سوی سوئد و کویت موافق نیست. این پیش‌نویس یک آتش‌بس ۳۰ روزه‌ای را در سوریه پیش‌بینی کرده بود تا امدادگران بتوانند به مناطق گرفتار در محاصره نیروهای دولتی سوریه و حامیان آن کمک‌های بشردوستانه برسانند.


استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در آستانه نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد، بمباران غوطه شرقی را "کشتار" مردم این منطقه نامیدند.


پانوس مومسیس، هماهنگ‌کننده نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز خواستار آن شده بود که همه اعضای این شورا رای به آتش‌بس دهند. روسیه اما اعلام کرده بود که برای وتو نکردن قطعنامه شورای امنیت شرط‌هایی دارد؛ شرط‌هایی که به موجب آنها باید ادامه برخی حملات مشمول توقف نشوند.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید


سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز گفته بود کشورش موافق آتش‌بس ۳۰ روزه است، اما این آتش بس نباید شامل مبارزه با جریان تروریستی "دولت اسلامی" و جبهه اسلام‌گرایان النصره سوریه، شاخه سوریه‌ی شبکه تروریستی القاعده شود. به گفته لاوروف، این گروه‌ها با موشک و خمپاره به محلات مسکونی دمشق حمله می‌کنند.

بمباران بدون وقفه
غوطه شرقی در حومه دمشق، از روز یکشنبه (۲۹ بهمن / ۱۸ فوریه) زیر آتش نیروهای دولتی سوریه قرار دارد. در غوطه شرقی نزدیک به ۴۰۰ هزار غیرنظامی در محاصره‌اند و هفته‌هاست که نتوانسته‌اند به غذا و دارو دسترسی پیدا کنند.
غوطه شرقی در کنترل مخالفان مسلح رژیم اسد قرار دارد. گروه ناظران حقوق بشر سوریه که مرکز آن در بریتانیاست، اعلام کرده که در نبردهای سه روز گذشته، دست‌کم ۳۶۸ نفر کشته و بیش از ۱۸۵۰ نفر نیز زخمی شده‌اند. گفته می‌شود در میان کشتگان بمباران‌های ارتش سوریه ۱۵۰ کودک هستند.
غوطه شرقی آخرین منطقه بزرگ در خاک سوریه است که زیر کنترل نیروهای شورشی قرار دارد. این منطقه از سال ۲۰۱۳ از طرف نیروهای دولتی محاصره شده است. در این منطقه حدود ۴۰۰ هزار غیرنظامی در محاصره نیروهای دولتی سوریه قرار گرفته‌اند.
غیرنظامیان این منطقه گرسنگی می‌کشند و به خاطر بیمارستان‌های ویران شده، از تامینات بهداشتی برخوردار نیستند.
صدراعظم آلمان روز پنجشنبه در نطقی ۲۰ دقیقه‌ای در مجلس نمایندگان آلمان، "بوندس تاگ"، خواستار پایان کشتار در سوریه شد و گفت: «باید با تمام قوا، هر کاری از دست‌مان بر‌آید انجام دهیم تا کشتار ادامه نیابد.»
شاهدان عینی و شورشیان اعلام کرده‌اند که هواپیماهای روسیه از ارتفاع بالا این منطقه را بمباران می‌کنند. روسیه و دولت سوریه اما تاکید دارند که به مراکز غیرنظامی حمله نکرده‌اند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy