Tuesday, May 8, 2018

صفحه نخست » علی مطهری: اروپایی‌ها تضمین بدهند مقابل آمریکا می‌ایستند، ایران هم درباره مسائل منطقه وارد گفت‌وگو شود

motahari_050818.jpgبه گزارش خبرآنلاین، علی مطهری در حاشیه جلسه علنی مجلس در جمع خبرنگاران درباره آینده برجام بدون آمریکا و تاکید اروپایی‌ها بر ادامه آن، گفت: اگر اروپایی‌ها ضمانت مستحکمی به ایران بدهند که در مقابل فشارهای آمریکا ایستادگی می‌کنند و به برجام ادامه می‌دهند بهتر است ما در برجام بمانیم.

وی توضیح داد: این ضمانت باید شامل آن باشد که اروپایی‌ها در مقابل جریمه‌هایی که آمریکایی‌ها آنها را به دلیل خارج نشدن از برجام می‌کنند، ایستادگی کرده و از بانک‌هایشان حمایت کنند. این اتفاق اگر بیفتد ماندن‌مان در برجام ارزش دارد، این یک پیروزی برای ایران است چون توانسته شکافی بین اروپا و آمریکا ایجاد کند.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

اهم اظهارات مطهری را به نقل از خبرگزاری‌ها بخوانید:

* البته به نظرم باید مهلت یک یا دو ماهه به اروپا برای دادن ضمانت قوی به ایران بدهیم تا آنها خسارت‌های احتمالی وارد شده به ایران را هم جبران کنند البته اگر از طرف دیگر اروپایی‌ها بخواهند ما را دو سه سال معطل نگه داشته و بین زمین و آسمان معلق نگه دارند به نظرم بهتر است ظرف یکی دو ماهه از برجام خارج شویم.

* (در پاسخ به این پرسش که آیا توان موشکی قابل مذاکره است؟)؛ به هیچ وجه توان موشکی قابل مذاکره نیست البته به نظرم اشکالی ندارد که در مسائل منطقه مذاکره کنیم، همان‌طور که اکنون مذاکره درباره یمن در جریان است و تاکنون درباره سوریه هم مذاکره کردیم. این مساله مهمی نیست چون ما در منطقه دست برتر را داریم.

* به نظرم در ادامه راه باید ضمن پذیرش مذاکره در منطقه به اروپایی‌ها مهلت دهیم که ضمانت واقعی به ما بدهند که واقعا مقابل آمریکا ایستادگی می‌کنند،‌ اگر این اتفاق رخ نداد بهتر است از برجام خارج شویم.

* (در پاسخ به پرسشی در مورد تعیین تکلیف طرح تشکیل وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی،)؛ امروز در جلسه غیرعلنی مجلس این موضوع بحث شد. با توجه به اینکه تصویب کلیات این طرح نیاز به دو سوم رای نداشت، کلیات این طرح تصویب شده تلقی شد. قرار شد به کمیسیون مشترک رفته تا ایرادات و مغایرت آن با اصل 75 رفع شود و دوباره به صحن آید، احتمالا در صحن تصویب خواهد شد.

* (درباره آخرین وضعیت لایحه مقابله با حیوان آزاری)؛ اطلاعی از آن ندارم اما مقابله با حیوان آزاری مورد تاکید اسلام است. البته باید بررسی کنم که این در اولویت دستور مجلس قرار دارد یا خیر، به هر حال ما اکنون مسائل مهم‌تری همچون کودک آزاری و خشونت علیه کودکان داریم که واجب‌تر است دولت لایحه آن را بدهد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy