Tuesday, Jun 5, 2018

صفحه نخست » دستور خامنه ای برای از سرگیری غنی سازی اورانیوم بهترین هدیه سفر نتانیاهو بود

uranium_060518.jpgرادیو پیام اسرائیل - در سالروز مرگ روح الله خمینی، علی خامنه ای دستور داد فعالیت های غنی سازی اورانیوم از سر گرفته شود و عملا از برجام خارج شد. خامنه ای در سخنرانی خود در حضور مردمانی که برای شنیدن سخنرانی او آورده شده بودند، اعلام داشت که دستور می دهد از همین فردا، عملیات غنی سازی اورانیوم تا حد ۱۹۰ هزار سو از سر گرفته شود.

خامنه ای ادعا کرد که این دستور در چارچوب برجام صادر می شود، ولی کارشناسان این ادعای خامنه‌ای را بی اساس می دانند، زیرا به موجب برجام، حکومت ایران حق ذخیره کردن اورانیوم غنی شده را بیش از حدی که تعریف شده ندارد، و این حد نیز کاملا پرشده و مازاد اورانیوم غنی شده ایران، به روسیه انتقال یافته است.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

بی تردید، رژیم ایران در حال حاضر به اورانیوم غنی شده برای مصارف غیرنظامی نیازی ندارد و دستور امروز خامنه ای در واقع واکنش او نسبت به خروج ایالات متحده از برجام است.

خامنه ای چند ماه پیش گفته بود که اگر ترامپ از برجام خارج شود، او این توافق اتمی را به آتش خواهد کشید.

علی اکبر ولایتی مشاور خامنه ای در امور بین المللی پیشتر گفته بود که به تلاش اروپائیان برای حفظ برجام هیچ امیدی ندارد.

دستور خامنه ای برای از سرگیری غنی سازی در حالی صادر می شود که نخست وزیر اسرائیل به اروپا رفته تا سران آلمان، فرانسه و بریتانیا را متقاعد سازد که هرگونه یاری رسانی به رژیم ایران برای حفظ برجام و خنثی کردن تحریم های برقرار شده از جانب ایالات متحده، کمک به یک رژیم فتنه گر است که در دراز مدت امنیت خود اروپا را به خطر می اندازد.

علی خامنه ای در سخنرانی خود در همایش بیست و نهمین سال مرگ خمینی، به تفصیل از بنیان گذار حکومت کنونی سخن گفت و حتی خمینی را در ردیف حضرت علی قرار داد.

خامنه ای در آن بخش از سخنان خود که به امور اتمی اختصاص یافت، ضمن اعلام از سرگیری غنی سازی اورانیوم، افزوده گفت:

«دشمن می داند که اگر یکی بزند، ده تا می خورد».

آگاهان نظامی می گویند که این ادعای رهبر حکومت اسلامی ایران کاملا بی اساس است و رژیم در ضعیف ترین شرایط نظامی و اقتصادی و سیاسی به سر می برد.

ارزیابی شده که اگر گفتگوهای پرزیدنت ترامپ با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی پیرامون خلع سلاح اتمی به خوبی آغاز شود، فشار آمریکا بر رژیم ایران بسیار سنگین تر خواهد شد و حتی ممکن است به درگیری نظامی بیانجامد.

تحلیلگر رادیو پیام اسرائیل می گوید که اظهارات بعدازظهر امروز خامنه ای، ممکن است بهترین هدیه سفر به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل باشد که تا دیروز می بایست تلاش بسیار می کرد تا شاید اروپائیان را از یاری رسانی به رژیم ایران باز دارد. ولی اکنون، رسالت نتانیاهو از بخت بیشتری برخوردار است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy