Tuesday, Jun 19, 2018

صفحه نخست » شناسایی عملیات جاسوسی گُنِن سّگِو، دستاورد موساد یا سازمان اطلاعات رژیم ایران؟

israel_061918.jpgرادیو پیام اسرائیل، بازداشت یکی از وزیران پیشین کابینه اسرائیل به اتهام جاسوسی برای حکومت اسلامی ایران، در رسانه های داخلی و بین المللی بازتاب گسترده ای داشت. این نخستین بار نیست که فردی در اسرائیل به چنین اتهامی بازداشت می شود، ولی این بار، فرد دستگیر شده، یکی از پست های سیاسی ارشد را در اسرائیل به عهده داشته و منابع اطلاعاتی می گویند که از شش سال پیش به استخدام سازمان جاسوسی حکومت ایران درآمده بود.

سخن از یک پزشک به نام "گُونِن سِگِو" Gonen Segev میباشد که در سال های دهه نود، یعنی حدود بیست سال پیش، وزیر انرژی اسرائیل در دولت های ایسحاک رابین و شیمعون پرس بوده است.

سِگِو در یک حزب کوچک به نام تسومت Tsomet عضویت داشت که توسط فرمانده پیشین ارتش اسرائیل به نام رافائل ایتان برپا شده و به دولت ائتلافی پیوسته بود.

مقامات اطلاعاتی اسرائیل از هنگام دستگیری این فرد، می کوشند ارزیابی کنند که سگو چه اطلاعات حساسی در اختیار حکومت ایران قرار داده و چه آسیبی به امور امنیتی اسرائیل وارد ساخته است.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

برخی تحلیلگران، این واقعیت را که رژیم ایران توانست چنین فردی را به استخدام اطلاعاتی خود در آورد، یک دستاورد بزرگ برای نهادهای اطلاعاتی حکومت ایران می دانند. ولی در عین حال، این واقعیت که سرویس اطلاعات ضد جاسوسی اسرائیل بالاخره او را شناسایی کرد و موجب انتقال وی به اسرائیل، و یازداشت او گردید، یک دستاورد متقابل می دانند.

این احتمال مطرح است که سرویس امنیت داخلی اسرائیل (شاباک) در انتظار فرصتی بوده که بتواند این فرد را از نیجریه به اسرائیل بازگرداند و او را مورد محاکمه قرار داد.

گونن سگو هنگامی که از نتیجریه به گینه استوایی سفر کرده و قصد ورود به آن سرزمین را داشت، بازداشت گردید و به اسرائیل انتقال یافت.

احتمال دیگری که مطرح است آن است که شاباک از سال ها پیش فعالیت جاسوسی سگو را زیر نظر داشته و می خواسته است از همه ارتباطات او آگاه شود، تا در فرصت مناسب بتواند آن ها را نیز بازداشت کند.

گونن سگو ادعا می کند که همه اطلاعاتی که به حکومت ایران داده جعلی بوده و پولی دریافت نکرده و تنها هدف او، به اشتباه انداختن مقامات حکومت ایران، و خدمت به امور اطلاعاتی اسرائیل بوده است.

سگو ادعا می کند که قصد داشته همه اطلاعات را درباره حکومت ایران جمع آوری کرده و به مقامات امنیتی اسرائیل انتقال دهد. ولی او در همه شش سال گذشته، هرگز این کار را نکرد.

آقای منشه امیر در مصاحبه شب گذشته با صدای آمریکا به پرسش ها پیرامون این ماجرا پاسخ گفت:

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy