Tuesday, Jun 19, 2018

صفحه نخست » آیا جمهوری اسلامی تغییر رفتار داده است؟

061918_top.jpgصدای آمریکا، در حالیکه جمهوری اسلامی از سوی آمریکا و متحدانش برای توقف برنامه موشکی خود تحت فشار قرار گرفته است، محمد علی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، اعلام کرد که افزایش برد موشک‌ها فعلا در سیاست جمهوری اسلامی نیست.

فرمانده کل سپاه روز سه شنبه ۲۹ خرداد در همایشی اعلام کرد که برد ۲ هزار کیلومتری موشک‌های جمهوری اسلامی برای سیاست‌های ایران کافیست. او گفت: «ما از لحاظ علمی توان افزایش برد موشک‌ها را داریم ولی فعلا این موضوع سیاست‌مان نیست زیرا بسیاری از اهداف استراتژیک دشمنان در همین برد ۲ هزار کیلومتری قرار دارد.»

تغییر رفتار ایران؟

گفته های محمد علی جعفری مبنی بر اینکه افزایش برد موشک ها در سیاست جمهوری اسلامی نیست، در حالی صورت گرفت که چندی پیش رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد رفتار ایران در پی فشارهای ایالات متحده تغییر کرده است.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

پرزیدنت ترامپ حدود یک هفته پیش در جریان مذاکرات با رهبر کره شمالی در سنگاپور گفت که سیاست‌های جدید آمریکا در قبال ایران موثر واقع شده و رفتار جمهوری اسلامی تغییر کرده است. او ابراز امیدواری کرد که حکومت ایران نیز همچون کره شمالی تصمیم به مذاکره با آمریکا بگیرد.

در کنفرانس خبری، خبرنگاران از پرزیدنت ترامپ از تاثیر توافق با رهبر کره شمالی بر احتمال دستیابی به توافق جدیدی با ایران پرسش‌هایی مطرح کردند.

رئیس جمهوری آمریکا گفت: «من در بدو ورودم به کاخ سفید با توافقی بدی روبرو بودم. توافق برجام. اما من صادقانه بگویم که کارها به خوبی پیش می‌رود. من به دستیابی به توافق جدید اتمی پایبندم. در مورد ایران باید بگویم که ایران هم اکنون کشوری متفاوت نسبت به سه چهار ماه گذشته است. به نظرم آنها دیگر به دنبال حضور دائمی در سواحل مدیترانه منظورم حضور در سوریه با آن شور و حرارت پیشین نیستند. به نظرم به دنبال این هدف دیگر نیستند.»

رئیس جمهوری آمریکا اردیبهشت ماه امسال با بیان اینکه توافق هسته‌ای با ایران توافق بدی است و جلوی دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای را نمی‌گیرد، دستور خروج آمریکا از این توافق و بازگشت تحریم های هسته ای کشورش علیه ایران را صادر کرد.

او همچنین گفت که آمریکا خواستار توافقی است که برنامه موشکی ایران و اصلاح رفتارهای منطقه‌ای ایران را در بر گیرد شود. در پی روی کار آمدن دولت پرزیدنت ترامپ، دولت آمریکا تحریم‌های مختلفی نیز علیه مقام‌ها و نهادهای مختلف حکومتی و افرادی که به نوعی به برنامه موشکی و اقدامات ضدحقوق بشری مربوط هستند، وضع کرده است.

سکوت دولت؛ عقب نشینی سپاه؟

جمهوری اسلامی ایران در یکسال اخیر آزمایشات موشکی خود را به نحو آشکاری کاهش داد اما این نخستین بار است که یک مقام عالی سپاه از محدودیت های برنامه موشکی ایران می گوید.

تا زمستان سال ۱۳۹۶ که آمریکا موضوع آزمایش های موشکی بالیستیک ایران را در شورای امنیت مطرح کرد، سپاه پاسداران این آزمایش‌ها را به طور مداوم انجام می‌داد.

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بارها تاکید کرده بود که سیاست‌های توسعه برنامه موشکی ایران از سوی رهبر جمهوری اسلامی تعیین می شود.

محمد علی جعفری روز سه شنبه ۲۹ خرداد در همایش دیگری با اشاره به نامه بیش از یکصد تن از فعالان مدنی و سیاسی در حمایت از مذاکره با آمریکا، این اقدام را محکوم کرد و گفت: « اینها با آمریکا همراهی کرده و زمینه را فراهم می‌کنند،اگر بگوییم این صد نفر مامور فضاسازی برای مذاکره با ترامپ نبودند، حتما تعداد قابل توجهشان مامور بودند.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy