Wednesday, Jun 27, 2018

صفحه نخست » نیویورک تایمز: ایران در حال تغییر است، اما نه الزاماً به میل ترامپ

nyt_062618.jpgتحلیل برخی رسانه‌های جهان در مورد تجمعات اعتراضی اخیر

ایران اینترنشنال - روزنامه نیویورک تایمز در تحلیلی پیرامون تظاهرات بازاریان در شهرهای مختلف ایران می‌نویسد: «جامعه ایران به‌سرعت در حال تغییر است اما نه به آن شکلی که پرزیدنت ترامپ خواهان آن است».

به نوشته نیویورک تایمز، «پرزیدنت ترامپ می‌گوید تصمیم او برای خارج کردن آمریکا از توافق هسته‌ای آثار گسترده خود را بر روی رفتار رژیم تهران نشان داده است. ایرانی‌ها می‌گویند البته ترامپ درست می‌گوید ولی تغییر رفتار حکومت به نفع آنها نبوده است».

میرزا بابا مطهری‌نژاد سخنگوی گروه میانه‌روی «مردم‌سالاری» به نیورک تایمز، می‌گوید، «متأسفانه از روزی که ترامپ از برجام خارج شده سرکوب مخالفان حکومت و فعالان حقوق بشری شدت یافته است. پیش از آن یک روند بهتر شدن اوضاع سیاسی و اقتصادی در حال پیشرفت بود».

حسین شیخ‌الاسلام مشاور وزارت خارجه ایران نیز می‌افزاید: «ترامپ خوش‌خیالی می‌کند که ما از سوریه بیرون خواهیم رفت. سیاست خارجی ما ربطی به تصمیمات ترامپ یا هر دولت خارجی دیگر ندارد».

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

به گفته نیویورک تایمز، با این حال تحلیل‌گران غربی معتقدند تصمیم ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای بدون اثر بر روی سیاست خارجی حکومت جمهوری اسلامی نبوده است.

والتر پوش، کارشناس امور خاورمیانه در آکادمی دفاع ملی در وین به نیویورک تایمز می‌گوید: «حکومت ایران به بازبینی سیاست خارجی خود برای منطقه پرداخته است. تهران اکنون بیش از اندازه و توانش خود را در سطح منطقه پراکنده کرده است. حاکمان ایران فکر می‌کردند می‌توانند به‌راحتی و سادگی مواضع به‌دست آمده خود را نگه دارند. در سوریه بمانند و قوی‌تر هم شوند و بر روی اسرائیل فشار بیشتری بیاورند اما نه تا آنجا که با آنها وارد یک جنگ شوند. اما هر روز که می‌گذرد مشکلات آنها برای ادامه این استراتژی بیشتر و بیشتر می‌شود».

نشریه فری بیکن: تقابل مردم ایران و حکومت به نقطه تعیین‌کننده رسیده است

نشریه آمریکایی فری بیکن در گزارش روز سه ‌شنبه، ۵ تیرماه درباره تجمعات اعتراضی روز دوشنبه در ایران می‌نویسد، « رو در رویی میان مردم ایران و حکومتشان اکنون به یک نقطه تعیین‌کننده رسیده است».

فری بیکن با انتشار ویدیویی از تظاهرات دیروز در خیابان‌های تهران تاکید می‌کند: «در یک حرکت شگفتی‌آور و بی‌سابقه، معترضان ایرانی برای نشان دادن مخالفت خود با سیاست خارجی حکومت فریادهای «مرگ بر فلسطین» و «سوریه را رها کن»،« فکری به حال ما کن» سر داده‌اند که به‌خوبی در این ویدیو شنیده می‌شود».

به گزارش این نشریه، «اکنون اعتراضات عمومی در مخالفت با حکومت ایران کشور را فرا گرفته و این بار موضوع سقوط بی‌سابقه ارزش پول کشور در مقابل دلار آمریکا و ورشکستگی بازاری‌ها زمینه‌ساز این اعتراضات شده است».

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

سعید قاسمی‌نژاد از کارشناسان امور ایران در بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها (که از نزدیک تحولات ایران را دنبال می‌کند)، به فری بیکن گفته است: «مردم ایران از رژیم حاکم و هر دو جناح‌ آن خسته شده‌اند. رو در رویی مردم ایران با حاکمان خود به یک نقطه تعیین‌کننده رسیده است. دفاع از دوران خاندان پهلوی یکی از اجزای ثابت این تظاهرات‌های اعتراضی بوده است و یادآوری آن در شعارهای مردم به‌تنهایی یک کیفرخواست برای محاکمه دوران حکومت هواداران خمینی می‌باشد.»

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy