Thursday, Jun 28, 2018

صفحه نخست » منابع خبری تهران: برکناری روحانی و انتصاب یک "خودی" فعلا بهتر از کودتای نظامی است

janeshin_062618.jpgگزارش اختصاصی رادیو پیام اسرائیل - منابع خبری در تهران گزار ش می دهد که مشاورات فشرده در داخل حکومت برای جلوگیری از ادامه خشم مردم و احتمال گسترش آن، شتاب بیشتری یافته و یکی از احتمالات مطرح شده، کنار گذاشتن حسن روحانی از مقام ریاست جمهوری است.

منابع خبری می گویند که روند مشاورات داخلی در جناح حاکم آن است که بحران اقتصادی مورد تائید قرار گیرد و حتی به رنج و ناراحتی مردم و نارضایی آن ها از ادامه وضع موجود اعتراف شود، ولی در همان حال، گناه همه نابسامانی ها متوجه دولت روحانی گردد و مراحل برکناری او به جریان افتد.

به گفته افرادی که اوضاع را به دقت در تهران دنبال می کنند، با اعلام برکناری روحانی، نه تنها می توان مسؤولیت نابسامانی های حکومتی را متوجه دولت او دانست، بلکه زمینه برای انتصاب فردی که مورد اعتماد سپاه بوده و مجری دستورات آن باشد فراهم می گردد - که این می تواند جایگزین یک کودتان نظامی علنی سپاه باشد که آینده آن قابل پیش بینی نیست.

منابع آگاه می گویند که در رایزنی های دربسته روز گذشته (سه شنبه)، عقیده اکثر شرکت کنندگان بر این بوده است که سپاه نباید به طور مستقیم مسؤولیت امور کشور را به دست گیرد، زیرا اگر شکست بخورد، در واقع کل رژیم در معرض سقوط قرار خواهد گرفت، بنابراین ترجیح دارد که سپاه همچنان پشت پرده بماند، و ویترین حکومتی، یک فرد غیرنظامی در مقام رئیس جمهوری عمل کند.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

منابع آگاه به رادیو پیام اسرائیل گفتند که در کنار سپاه پاسداران، برادران لاریجانی در این تلاش به هدف دگرگونی اوضاع، نقش فعالی دارند و علی لاریجانی در سمت رئیس مجلس شورای اسلامی، می تواند زمینه را برای اعلام رای عدم اعتماد به دولت حسن روحانی هموار سازد.

آگاهان در تهران می گویند که در هرحال، سپاه پاسداران اگر در برانداختن دولت روحانی موفق شود، یک فرد نظامی را جایگزین او نخواهد کرد، تا سپاه پاسداران در خط مقدم جبهه قرار داده نشود و همچنان پشت پرده بماند. ولی این احتمال بسیار منطقی به نظر می رسد که فردی نامزد ریاست جمهوری معرفی گردد که دارای پیشینه خدمت در سپاه پاسداران باشد.

یحیی رحیم صفوی، فرمانده پیشین سپاه، محسن رضایی و حتی علی اکبر ولایتی از نامزدهای احتمالی هستند - گرجه علی لاریجانی بیش از هر کس دیگر اشتیاق دارد که رئیس جمهوری آینده باشد. وی از اعتماد علی خامنه ای برخوردار است و می تواند بخت خوبی داشته باشد.

به گفته منابع خبری در تهران، طرح استیضاح وزیر اقتصاد دولت حسن روحانی می تواند گام نخست برای برانداختن دولت وی باشد. این طرح تا کنون از امضای پنجاه تن از نمایندگان مجلس برخوردار شده و به احتمال زیاد اکثریت لازم را برای مطرح شدن در مجلس به دست خواهد آورد.

تهیه کنندگان طومار برکناری وزیر دارائی ۱۶ گروه اتهام به وی وارد آورده اند که مهمترین آن ها "نبود شفافیت در سالم سازی اقتصاد کشور" است. در این طومار، عوامل اساسی بحران اقتصادی ایران که در ساختار اقتصادی و سیاسی رژیم ریشه دارد، اشاره ای نشده است. همچنین اقدامات قاطعانه پرزیدنت ترامپ که ممکن است اقتصاد رژیم را به زودی به زانو در آورد، نادیده گرفته شده است.

سخنان روز گذشته آخوند صادق آملی لاریجانی نیز در مورد آن چه که وی مسؤولان بحران اقتصادی نامید می تواند نشانگر مسیری باشد که برادران لاریجانی برای برانداختن دولت روحانی و به دست گرفتن قدرت، در پیش گرفته اند.

رئیس قوه قضائیه در سخنان دیرور خود (سه شنبه) گفت که "برهم زنندگان ثبات اقتصادی ایران به شدت مجازات خواهند شد و حتی ممکن است اعدام گردند".

پرسش در آن است که از دیدگاه آخوند لاریجانی، چه کسانی مسؤول به هم زدن ثبات اقتصادی در ایران هستند؟ آیا منظور او بازاریان است که جانشان به لب رسیده و با افزایش نجومی نرخ ارزهای خارجی، قادر به کسب و کار نیستند، و یا دولت روحانی است که در دوران ریاست او، رژیم با دشوارترین دوران اقتصادی خود روبرو شده؟ و یا شاید مسؤول این وضع شخص پرزیدنت ترامپ باشد که عامل اصلی بی پولی حکومت ایران شده است؟

البته لاریجانی در سخنان خود تاحدودی مشخص کرد که مسؤولان بحران اقتصادی کنونی چه کسانی هستند. او گفت: «عده ای با سرمایه های کلانشان قصد برهم زدن اقتصاد را دارند». گفتنی است که خود برادران لاریجانی به بخش کلانی از اموال ایران دست یافته و از ثروتمندترین خانواده ها به شمار می آیند.

آخوند لاریجانی در دنباله سخنان خود از آنانی سخن گفت که "به مردم و نظام خیانت می کنند" و مجازات آنان را اعدام دانست.

آلبته روحانی در سخنان روز گذشته خود هشدار داد که روسای سه قوه نباید در کارهای یکدیگر دخالت کنند، ولی دیرزمانی است که آخوند صادق لاریجانی اختیارات بسیاری را به دست گرفته که در حیطه اختیارات دولت است.

فرماندهای سپاه پاسداران، پس از سخنان یحیی رحیم صفوی، به سکوت ظاهری ادامه می دهند، ولی فعالیت های پشت پرده را هدایت می کنند. ولی اظهارات رحیم صفوی، که گفت گاهی کارها بدون دولت بهتر پیش می رود، زنگ خطر را به صدا در آورد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy