Friday, Jun 29, 2018

صفحه نخست » ‍ آخرین تحولات خاورمیانه: نشست محرمانه موساد و سرویس های اطلاعاتی چند کشورعربی...

8005DB49-9256-4DCC-9D80-D5F905C69CEB.jpegطرحهای محرمانه «ترامپ» برای توافق با «پوتین» بر سر خروج از سوریه، تصمیم ناگهانی مقامات مصر به بستن گذرگاه مرزی رفح، اظهارات جدید ضد ایرانی نتانیاهو، سفر رئیس ستاد مشترک اسرائیل به واشنگتن برای رایزنی درباره ایران و تایید خبر دیدار محمد بن سلمان و نتانیاهو در اردن از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمسانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به نشست محرمانه موساد و سرویس های اطلاعاتی چند کشورعربی نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، پایگاه خبری «عربی 21» به نقل از تارنمای فرانسوی «اینتلیجنس آنلاین» و کانال 7 تلویزیون اسرائیل گزارش داد که اخیرا نشست محرمانه سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) و سرویس های اطلاعاتی چند کشور عربی در اردن برگزارشد.

پایگاه عربی 21 افزود: هدف از این نشست بحث و بررسی درباره چگونگی پیشبرد روند سازش میان تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی همزمان با تلاش های آمریکا در منطقه برای تکمیل طرح موسوم به «معامله قرن» بوده است.

این نشست، 17ماه جاری میلادی (27 خرداد) در شهر عقبه اردن برگزار شد و یوسی کوهین رئیس موساد، خالد بن علی حمیدان رئیس سرویس اطلاعاتی عربستان، عباس کمال رئیس سرویس اطلاعاتی مصر، عدنان عصام الجندی رئیس سرویس اطلاعاتی اردن و نماینده ای از سوی تشکیلات خودگردان فلسطین حضور داشتند.

بر اساس این گزارش، هیاتی از سوی آمریکا شامل «جیسون گرینبلات» و «جرد کوشنر» نیز در این نشست حضور داشته است.

خبرگزاری فلسطینی معا همچنین به نقل از یک مقام ارشد فلسطینی حضور تشکیلات خودگردان را در این نشست تکذیب کرده است.

اینتلیجنس آنلاین همچنین با بیان اینکه روابط محرمانه میان رژیم صهیونیستی و عربستان از سال ها پیش وجود داشته است، به دیدار مئیر داگان رئیس پیشین موساد با همتای سعودی اش اشاره کرد.

بر این اساس، «ایهود اولمرت» نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی نیز با بندر بن سلطان که آن زمان رئیس سرویس اطلاعاتی عربستان و رئیس شورای امنیت ملی این کشور بود، دیدار کرد.

********************

طرحهای محرمانه «ترامپ» برای توافق با «پوتین» بر سر خروج از سوریه

دو منبع دیپلماتیک آگاه به دیدار و گفتگوی روز پنج شنبه «دونالد ترامپ» با «ملک عبدالله دوم» پادشاه اردن در کاخ سفید، خبر دادند که رئیس جمهور آمریکا بار دیگر ایده خروج نیروهای نظامی این کشور از خاک سوریه را به طور خصوصی با ملک عبدالله دوم مطرح ساخت.

سران دو کشور آمریکا و اردن بطور همچنین مفصل در مورد موضوع سوریه گفتگو کردند.

یک منبع آگاه به خبرگزاری سی اِن اِن گفت که ترامپ معتقد است می تواند با رئیس جمهور روسیه- ولادیمیر پوتین- بر سر منطقه به اصطلاح ممنوعه در جنوب غربی سوریه که به آمریکا «امکان خروج قریب الوقوع» را می بخشد، به توافق برسد.

گفتنی است که ترامپ در ماه مارس اعلام کرد که نیروهای نظامی آمریکا خیلی زود از سوریه خارج می شوند. این درحالی بود که پنتاگون بر ضرورت حضور نیروهای نظامی آمریکا در سوریه تأکید می کرد.

حال به نظر می رسد که ترامپ قصد دارد این موضوع را در دیدار ماه آینده خود با ولادیمیر پوتین در هلسینکی، پایتخت فنلاند مجدداً مطرح سازد.

طبق گفته این منابع آگاه، طرح موردنظر ترامپ به روسها امکان می دهد تا به «بشار اسد» رئیس جمهور قانونی سوریه برای بازپس گیری منطقه ای در امتداد مرز اردن- که محل حضور ائتلاف تحت رهبری آمریکا و شرکای نظامی آن است- یاری رسانند.

ترامپ معتقد است که با مهیا ساختن این امکان برای روسها جهت کمک به بازپس گیری منطقه مزبور توسط بشار اسد، وی می تواند طرح خروج نیروهای نظامی آمریکا را در صورت تحقق شرایط خاص به سرعت اجرایی کند.

در مقابل، ترامپ از روسها می خواهد تا در مورد عدم کشتار معارضانِ تحت حمایت آمریکا در سوریه به دستِ دولت قانونی بشار اسد، به واشنگتن اطمینان خاطر بدهند.

********************

تصمیم ناگهانی مقامات مصر به بستن گذرگاه مرزی رفح

مسئولان مصر در اقدامی از پیش اعلام نشده اعلام کردند که گذرگاه مرزی رفح با نوار غزه را به مدت سه روز از جمعه می بندند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، دفتر اطلاع رسانی گذرگاه رفح واقع در جنوب نوار غزه اعلام کرد که گذرگاه رفح به مدت سه روز از هر دو طرف بسته خواهد شد.

دفتر اطلاع رسانی گذرگاه رفح در بیانیه ای افزود: مسئولان مصری دستور به بسته شدن گذرگاه مرزی رفح از هر دو طرف به مدت سه روز دادند که از روز جمعه اجرایی می شود.

پیش ازاین مسئولان اعلام کردند که گذرگاه رفح در ایام ماه مبارک رمضان باز خواهد بود که بعد از ماه رمضان نیز تمدید شد.

از ابتدای نوامبر ۲۰۱۷ دولت وحدت ملی فلسطین مدیریت گذرگاه مرزی رفح را بر عهده دارد. پیش از این اداره این گذرگاه بر عهده جنبش حماس بود.

*********************

اظهارات جدید ضد ایرانی نتانیاهو: ایران را دشمن اصلی خود می دانیم

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی طی سخنانی در مراسم فارغ التحصیلی گروه جدیدی از خلبانان صهیونیست گفت: نیروی هوایی اسرائیل، اهداف ایرانی جدیدی را هدف قرار خواهد داد و تل‌آویو هرگز به تهران اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای را نمی‌دهد.

وی با بیان "اسرائیل ایران را دشمن اصلی خود می‌داند"، افزود: ما هرگز قبول نخواهیم کرد که نیروهای ایران به مرزهای ما نزدیک شوند.

نتانیاهو گفت که اسرائیل با قدرت برای هدف قرار دادن هرگونه هدف ایرانی احتمالی تلاش می‌کند تا تهدیدی علیه امنیت اسرائیل به شمار نرود.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با این ادعا که دولت ایران به دنبال نابودی اسرائیل است، گفت: اسرائیل به حمله به اهداف ایران ادامه خواهد داد.

نتانیاهو در بخش دیگری از اظهارات ضدایرانی خود مدعی شد: دولت‌ها و شرکت‌ها در حال ترک بازار ایران هستند و اعتراضات گسترده در ایران نشان می‌دهد که فشارهای ما برای سرجای خود نشاندن ایران در حال نتیجه دادن است‎.

وی در ادامه سخنان ضد ایرانی خود، با اشاره به خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های جدید از سوی دولت ترامپ علیه ایران ادعا کرد: ایران در پی تحریم‌های مورد انتظار آمریکا دچار هرج و مرج اقتصادی شده است‎.

*********************

سفر رئیس ستاد مشترک اسرائیل به واشنگتن برای رایزنی درباره ایران

در حالی که ادعاهای ضد ایرانی مقام‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی ادامه دارد، عالی ترین مقام نظامی این رژیم در سفری رسمی وارد واشنگتن شد.

طبق گزارش روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» رئیس ستاد مشترک ارتش این رژیم روز پنجشنبه به وقت واشنگتن وارد پایتخت آمریکا شد.

بنا بر این گزارش، «گادی ایزنکوت» برای سفری رسمی و دیدار با مقام‌های نظامی آمریکا به واشنگتن رفته است.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی می‌گویند که این مقام صهیونیست با آمریکایی‌ها درباره «حضور نظامی ایران در سوریه» گفت‌و‌گو می‌کند.

حضور ایزنکوت در آمریکا در حالی است که نخست‌وزیر و دیگر مقام‌های رژیم صهیونیستی به همراه آمریکایی‌ها بارها ادعاهایی درباره حضور ایران در سوریه مطرح کرده‌اند.

**********************

تایید خبر دیدار محمد بن سلمان و نتانیاهو در اردن

یکی از مقام‌های عربی خبر دیدار ولی‌عهد عربستان سعودی با نخست وزیر رژیم صهیونیستی را تأیید کرد.

این مقام به شبکه خبری المیادین لبنان گفت که این دیدار با وساطت و تدارکان «محمد بن زاید»، ولی‌عهد امارات و در ادرن صورت گرفته است.

او گفت که «محمد بن سلمان» و بنیامین نتانیاهو» در این دیدار در مورد آنچه به «معامله قرن» معروف شده، و به رسمیت شناختن شهر قدس به پایتختی رژیم تل‌آویو گفت‌وگو و رایزنی کرده‌اند.

این مقام بلندپایه تأکید کرد که بین حوادث اخیر اردن و دیدار بن سلمان با نتانیاهو ارتباطی وجود دارد؛ چرا که لحن اردن بعد از این دیدار در مورد اقدام آمریکا در به شناسایی قدس به عنوان پایتخت رژیم اسرائیل تغییر کرده است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy