Wednesday, Jul 11, 2018

صفحه نخست » ترامپ: اعضا ناتو از ما حفاظت مقابل روسیه را می خواهند و با آنها قرارداد اقتصادی می بندند

NATO_071118.jpgصدای آمریکا - نشست سران عضو ناتو در مراسمی در بروکسل ظهر چهارشنبه ۲۰ تیر آغاز شد. در این مراسم که پرزیدنت ترامپ و سران ۲۸ عضو دیگر حضور دارند، قرار است درباره حضور ناتو در افغانستان و کمک به عراق گفتگو شود.

پرزیدنت ترامپ صبح چهارشنبه در صبحانه کاری با «ینس استولتنبرگ» دبیرکل این نهاد دیدار کرد. دیداری که با انتقادات تند پرزیدنت ترامپ همراه بود.

پرزیدنت ترامپ به شدت از برخی اعضا انتقاد کرد. وی درباره آلمان گفت باید بگویم که این واقعا ناراحت کننده است که آلمان توافق بزرگ گازی و نفتی با روسیه می‌بندد. همان روسیه‌ای که شما (ناتو) قرار است در برابر آن دفاع کنید. فرض بر این بود که از شما در برابر روسیه حفاظت کنیم اما آنها میلیاردها دلار به روسیه می‌دهند و به نظر من این مناسب نیست.
رئیس جمهوری آمریکا همچنین با انتقاد از سهم کم برخی کشورهای اروپایی گفت آلمان کمی بیشتر از یک درصد از تولید ناخالص داخلی را برای هزینه های ناتو می پردازد در حالیکه رقم واقعی آمریکا بیش از ۴ درصد است. این برای مردم و مالیات دهندگان ما منصفانه نیست.

مطالب بیشتر در سایت صدای آمریکا

پرزیدنت دونالد ترامپ سه شنبه شب وارد بروکسل شد و امروز در این نشست شرکت می کند. حضور در ناتو در ابتدای سفر یک هفته ای و پر اهميت پرزیدنت ترامپ به اروپا است.

پرزیدنت دونالد ترامپ در اين سفر ابتدا در گردهمايی سران کشورهای عضو پيمان نظامی آتلانتيک شمالی، ناتو، حضور يابد و در آنجا حامل پيامی مهم برای اعضای ناتو خواهد بود.

انتظار می‌رود آقای ترامپ در گردهمايی قريب الوقوع اعضای ناتو به فشار بر متحدان نظامی خود برای پرداخت سهم بيشتر در جهت تأمين بودجۀ دفاعی ناتو تا سال ۲۰۲۴ ادامه دهد.

پرزیدنت ترامپ در آستانۀ ديدارهای اين هفته تلاشی برای رفع نگرانی متحدان اروپايی و ناتو که برای مقابله با تجاوز احتمالی روسيه ايجاد شده نکرده است.

رئيس جمهوری آمريکا پنجشنبه پيش در جريان يک سخنرانی در ايالت مونتانا بار ديگر اعضای ناتو را به باد انتقاد گرفت و گفت «قرار است با خيلی ها ملاقات کنم. قرار است به ناتو بروم، به آنها خواهم گفت بايد شروع کنيد سهمتان را بدهيد. ايالات متحده هزينه همه چيز را تقبل نخواهد کرد. ۷۰ تا ۹۰ درصد هزينه‌ها را ما داريم می پردازيم تا از اروپا حمايت کنيم. البته اشکالی ندارد، آنها هم در جاهای ديگر، در تجارت، تلافی می‌کنند؛ کاری کرده اند که تجارت با آنها ديگر غيرممکن شده است. از آن بدتر کاری است که در ناتو با ما می‌کنند.»

اين مطلب در حالی بار ديگر از سوی رئيس جمهوری آمريکا عنوان شده است که يک روز پيش از آن آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در پارلمان آن کشور در پاسخ به اظهارات آقای ترامپ از نقش آلمان در ناتو دفاع کرد و گفت آلمان یک شریک قابل اعتماد ناتو بوده و خواهد بود.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

سفر به بریتانیا و دیدار با پوتین در هلسینکی

ديدار با ترزا می نخست وزير بریتانیا و ملکۀ اليزابت دومين برنامۀ سفر آقای ترامپ را تشکيل می‌دهد و اين سفر سرانجام، با نخستين ديدار مستقيم او در مقام ریاست جمهوری ايالات متحده، با ولاديمير پوتين رئيس جمهوری روسيه در روز دوشنبه ۲۵ تير در هلسينکی پايتخت فنلاند به پايان خواهد رسيد. سفر رئیس جمهوری ایالات متحده به بريتانيا نيز با توجه به برخورد سال‌ها پيش او با خانواده سلطنتی، در هاله‌ای از ابهامات و چگونگی استقبال بريتانيا از وی قرار دارد.

ديدار پرزیدنت ترامپ با ولاديمير پوتين، با وجود آن که تا کنون دو بار در حاشيۀ گردهمايی های بين المللی با يکديگر ملاقات کرده اند، نخستين ديدار رسمی و رو در روی او در مقام رئيس جمهوری آمريکا با پوتين تلقی می‌شود.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy