Sunday, Jul 22, 2018

صفحه نخست » سخنان بی‌سابقه روحانی: جنگ ما با آمریکا مادر همه جنگ‌هاست

rouhani_072218.jpgروحانی خطاب به ترامپ: با دم شیر بازی نکن؛ پشیمان‌کننده است / تنگه‌های زیادی داریم؛ هرمز فقط یکی از آنهاست / آمریکا بداند صلح با ایران مادر صلح‌ها و جنگ با ایران مادر جنگ‌هاست

رادیو زمانه، یک روز پس از آنکه آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره ضمنی «به مسدود کردن تنگه هرمز»، از موضع روحانی در اروپا تجلیل کرد، حسن روحانی در تهدیدی تازه اعلام کرد «تنگه های زیادی داریم؛ تنگه هرمز فقط یکی از آنهاست». او هرگونه مذاکره با آمریکا را در شرایط فعلی «سیاست تسلیم» خواند و گفت آمریکا به ایران اعلام جنگ کرده است.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در همایش نمایندگان ایران در خارج از کشور، در سخنانی کم‌سابقه، حد و حدود سیاست خارجی ایران را ترسیم کرد.

حسن روحانی یکشنبه ، ۳۱ تیر گفت: «به ملت ایران اعلام جنگ می‌کنید و دم از حمایت می زنید؟ در همه منطقه پهن شده اید؛ معنای حرفهایتان را بفهمید». او خطاب به دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا هشدار داده «با دم شیر بازی نکن، پشیمان کننده است».

روحانی «سرنگونی، تجزیه، تحریم و تضعیف ایران» را سیاست های اصلی آمریکا علیه جمهوری اسلامی خواند.

روحانی همچنین اضافه کرد که «امروز سخن گفتن با آمریکا معنایی جز تسلیم و پایان دستاوردهای ملت ندارد». سحنانی یادآور سخنان آیت‌الله خامنه‌ای که گفته بود «تصور حل مشکلات از راه مذاکره یا رابطه با آمریکا خطایی واضح است».

او جنگ با ایران را «مادر همه جنگ‌ها» و صلح با ایران را «مادر همه صلح‌ها» خواند.

روحانی همچنین برای نخستین بار تهدید ضمنی به مسدود کردن تنگه هرمز را به طور صریح به زبان آورد و گفت: «تنگه های زیادی داریم؛ تنگه هرمز فقط یکی از آنهاست».

رئیس دولت دوازدهم در دیدار ۱۱‌ تیر با جمعی از ایرانیان ساکن سوئیس و در واکنش به ادعای مقامات آمریکا مبنی بر به صفر رساندن صادرات نفتی ایران تهدید کرده بود که اگر نفت ایران صادر نشود، آن وقت نفت منطقه هم صادر نخواهد شد. موضع‌گیری‌ای که حمایت فرماندهان سپاه پاسداران را برایش به ارمغان آورد.

اکنون روحانی ضمن تکرار این موضع جنجالی، پیامی هم برای سپاه پاسداران فرستاده و از آنها تجلیل کرده: «جنگ، توان ارتش را مضاعف کرد و جوانان انقلابی سپاه، قدرت نظامی جدید شدند».

در ادامه این سخنرانی حسن روحانی همسو با گفته‌های روز گذشته آیت‌الله علی خامنه‌ای در دیدار با دست‌اندرکاران دستگاه دیپلماسی ایران، حضور منطقه‌ای تهران را امری «راهبردی» دانست و گفت:

«عمق راهبردی ایران از شرق تا شبه قاره، در غرب تا مدیترانه، در جنوب تا دریای سرخ و در شمال تا ‌‌‌قفقاز است».

معنای این سخن دفاع از آن گذرگاه استراتژیکی است که از تهران آغاز می‌شود و با عبور از بغداد و ذمشق، به جنوب لبنان و بندر لاذقیه در کناره دریای مدیترانه می‌رسد. منطقه نفوذ ایران در جنوب نیز مشخصاً یمن را در بر می‌گیرد؛ جایی که عربستان و نیروهای متحدش جنگ ویرانگری را علیه شیعیان حوثی پیش می‌برند. شماری از تحلیلگران و مقامات خارجی این «گذرگاه استراتژیک» ایران را هلال شیعی می‌خوانند.

اما رئیس جمهوری ایران به شکلی متناقض در این سخنرانی پیام دوستی برای عربستان و امارات و بحرین هم فرستاده:

«ایران خواهان بهترین روابط با همسایگان خود است و در شرایط جدید به دنبال اصلاح روابط با عربستان، امارات عربی متحده و بحرین است».

عربستان و اسرائیل دو متحد اصلی ایالات متحده‌ در جنگ اقتصادی علیه ایران به شمار می‌آیند و بارها نفوذ منطقه‌ای ایران را خطر اصلی برای امنیت و صلح خاورمیانه عنوان کرده‌اند.

هشدارها و سخنان تهدیدآمیز روحانی بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های بین‌المللی داشته است.

نخستین بسته تحریمی علیه ایران از چهارم اوت (۱۳ مرداد) به اجرا در می‌آید. اما دومین دور تحریم های واشنگتن فروش نفت ایران را هدف قرار خواهد داد. آمریکا اعلام کرده تحریم‌های نفتی نوامبر امسال (آبان ماه) آغاز خواهد شد.

در پی اعلام خروج آمریکا از برجام و تشدید تحریم‌ها، قیمت ارز و طلا در ایران افزایش چشمگیری یافته است. گرانی‌، تورم و بیکاری شهروندان را در خصوص چشم‌انداز اقتصادی ایران نگران کرده است. پاسخ داخلی دولت به این وضعیت خصوصی‌سازی بیشتر است. در خارج نیز ایران چشم انتظار بسته پیشنهادی اروپا، چین و روسیه برای حفظ برجام است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy