Saturday, Aug 25, 2018

صفحه نخست » آمریکا به اروپا: اینقدر به آیت‌ الله‌ها پول ندهید

Raian_Hook.jpgرادیو فردا ـ برایان هوک، مسئول ویژه رسیدگی به امور ایران در وزارت امور خارجه آمریکا جمعه دوم شهریور از اقدام اتحادیه اروپا در اختصاص دادن بسته ۱۸ میلیون یورویی برای چند پروژه توسعه در ایران انتقاد کرده و گفته است، این اقدام «پیام اشتباهی را در زمان نادرست» ارسال می‌کند.

برایان هوک، رئیس کارگروه ویژه ایران در وزارت خارجه آمریکا روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «کمکهای خارجی مالیات دهندگان اروپایی، به رژیم ایران کمک می‌کند تا همچنان نیازهای مردمش را نادیده بگیرد و مانع از ایجاد تغییرات معنی‌دار در سیاست این کشور می‌شود... پول بیشتر در دست آیت الله‌ها به معنی پول بیشتر برای انجام ترور در کشورهای اروپایی است.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «مردم ایران با فشارهای بسیار واقعی اقتصادیِ ناشی از فساد دولتی، سوء مدیریت و سرمایه گذاری‌های گسترده در تروریسم و درگیری‌های خارجی مواجه هستند... آمریکا و اتحادیه اروپا باید با هم کار کنند تا راه حل‌های پایداری را که واقعا از مردم ایران حمایت می‌کند و به تهدیدات رژیم در منطقه پایان داده و باعث حفظ ثبات جهانی می‌شود، پیدا کنند.»

کمیسیون اروپا روز پنج‌شنبه اولین بسته خود برای «حمایت از توسعه اقتصادی و اجتماعی پایدار» در ایران «با تاکید بر بخش خصوصی» را تصویب کرد.

ارزش مالی این بسته ۱۸ میلیون یورو عنوان شده که شامل هشت میلیون یورو کمک به بخش خصوصی در ایران است.

این بسته بخشی از بسته‌ای بزرگ‌تر به ارزش ۵۰ میلیون یورو و هدف از تصویب آن «حمایت از ایران در حل چالش‌های کلیدی اقتصادی و اجتماعی» است.

در حالی این خبر اعطای این بسته کمک ۱۸ میلیون یورویی اروپا منتشر شده است که آمریکا ۱۸ اردیبهشت از توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران خارج شد و دور نخست تحریم‌ها علیه ایران از ۱۵ مرداد اجرا شد و دور بعدی تحریم‌های نفتی از ۱۳ آبان اجرایی می شود.

برایان هوک در بیانیه خود تصریح کرده است: پول بیشتر در دست آیت الله به معنی این است که پول بیشتر برای انجام عملیات ترور در هر کشور اروپایی.

در همین زمینه، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز این اقدام اتحادیه اروپا را «دادن سم به ملت ایران» و «کاری نادرست» دانست و این اتحادیه را سرزنش کرد.

این در حالی است که رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران روز جمعه کمک ۱۸ میلیون یورویی اتحادیه اروپا به ایران را «اقدامی مثبت، اما ضعیف» خواند.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، نیز گفته است که این بودجه «مربوط به همکاری‌های ایران با نهاد اتحادیه اروپایی است و ربطی به بسته اقتصادی مطرح شده اروپا که قرار است در چارچوب برجام و برای مقابله با تحریم‌های آمریکا علیه ایران ارائه شود، ندارد».

به گفته آقای قاسمی، این بودجه مربوط به حمایت اتحادیه اروپا از پروژه‌هایی است که در توافق قبلی طرفین در ۱۶ آوریل ۲۰۱۶ (۲۸ فروردین ۹۵)پیش‌بینی شده است.

این در حالی است که با بازگشت تحریم‌های آمریکا اکثر شرکتهای بزرگ اروپایی همکاری با ایران را متوقف کردند.

۱۶ سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی نیز از وزارت خزانه‌داری این کشور خواستند تا «تمام اقدامات لازم» را به عمل آورد که ایران از نظام مالی سوئیفت اخراج شود.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy