Sunday, Aug 26, 2018

صفحه نخست » دو کشور مسلمان، در کنار اسرائیل، در بزرگترین رزمایش دریایی جهان شرکت کردند

wargames_082618.jpgرادیو اسرائیل، نیروی دریایی اسرائیل در یک رزمایش گسترده با نیروهای دریایی اندونزی و مالزی شرکت کرد. اندونزی پرجمعیت ترین کشور اسلامی جهان است و مالزی نیز یک کشور اسلامی محسوب می شود. ولی این واقعیت مانع آن نگردید که نیروی دریایی اسرائیل را به یک رزمایش مشترک دعوت کنند.

آگاهان می گویند که در واقع، این بزرگترین مانور دریایی جهان است که در کنار دو کشور مسلمان اندونزی و مالزی بیست و چهار کشور دیگر نیز در آن شرکت دارند که همگی کشورهایی هستند که خد را برای مبارزه با ترور بین المللی متعهد می دانند.

یکی از مهمترین موضوع هایی که در این بزرگترین رزمایش دریایی جهان تمرین خواهد شد، بازگشایی تنگه های جغرافیایی است که ممکن است در جریان عملیات تخاصمی مسدود گردد.

حکومت اسلامی ایران تهدید کرده که اگر منافع اقتصادی و یا مصالح نظامی آن کشور در معرض آسیب قرار گیرد، تنگه هرمز را خواهد بست. آمریکاییان گفته اند که سپاه پاسداران توانایی بستن این تنگه را دارد، ولی نیروی دریایی ایالات متحده خواهد توانست آن را پس از مدت کوتاهی بازگشایی کند.

حسن روحانی تهدید کرده بود که رژیم ایران "تنگه های دیگری" را نیز در تسلط خود دارد. اشاره رئیس جمهوری ایران به تنگه باب المَندَب و کشتیرانی در دریای سرخ بود. این سخنان تهدید آمیز روحانی، که در گذشته گفته بود او در جستجوی مسالمت و همزیستی است، با واکنش های هشدار دهنده ای علیه رژیم ایران روبرو شد.

در رزمایش دریایی که اسرائیل در کنار مالزی و اندونزی در آن شرکت فعال خواهد داشت، ۴۷ رزمناو از کشورهای مختلف همراه با بیش از دویست هواپیمای جنگی و پنج زیردریایی نیز قدرت نمایی خواهند کرد.

این دومین رزمایش دریایی بزرگ است که اسرائیل در ماه های اخیر در آن ها شرکت می کند. رزمایش بین المللی پیشین ریمپاک نام داشت که چند ماه پیش در آب های اقیانوس آرام برگزار شد که در فاصله کمی از سواحل جزیره هاوایی بود. این رزمایش هر دو سال یکبار برگزار می شود.

محل برگزاری این مانورهای دریایی در فاصله بیش از پانزده هزار کیلومتری از خاک اسرائیل است. ولی نیروی دریایی اسرائیل انجام چنین ماموریتی را دشوار نمی داند.

در سال های اخیر نیروی دریایی اسرائیل بسیار تقویت شده و به چندین زیردریایی بسیار پیشرفته ساخت آلمان مجهز گردیده است. در ده های نخستین استقلال دوباره اسرائیل، نیروی هوایی از بزرگترین بوجه برخوردار بود. ولی در سال های اخیر تقویت چشمگیر نیروی دریایی نیز مورد توجه قرار گرفته - که یکی از ماموریت های آن، حفاظت از سکوهای استخراج گاز اسرائیل است که در دریای مدیترانه واقع شده و چند صد کیلومتر از مرزهای اسرائیل به دور است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy