Thursday, Aug 30, 2018

صفحه نخست » شیرین عبادی خواستار تحریم حاکمان جمهوری اسلامی شد

shirinEbadi_083018.jpgدویچه وله - شیرین عبادی می‌گوید به جای تحریم اقتصادی ایران باید تحریم‌های سیاسی علیه هیأت حاکمه جمهوری اسلامی اجرا شوند. از نظر او تحریم اقتصادی مردم را به سوی فقر بیشتر سوق می‌دهد و سوءاستفاده و ثروت‌اندوزی حکومتگران را در پی دارد.

شیرین عبادی به دعوت جامعه بین‌المللی حقوق بشر (IGFM) سخنانی را در رابطه با وضعیت حاکم بر ایران و رویارویی حکومتگران آن با جامعه بین‌الملل ایراد کرد.

برنده جایزه نوبل صلح در نطق خود در اجلاسی که روز پنجشنبه هشتم شهریور (۳۰ اوت) در برلین برگزار شد، خواستار "تحریم‌های سیاسی علیه حاکمان" تهران شد. او اما تحریم‌های اقتصادی را با قاطعیت رد کرد.

خانم عبادی گفت که "تحریم‌های اقتصادی به وخیم‌تر شدن وضعیت حقوق بشر در ایران خواهد انجامید".

از نظر او، از یک سو چنین تحریم‌هایی "به فقر بیشتر انسان‌ها می‌انجامد" و از سوی دیگر "افرادی که به رژیم ایران تعلق دارند از این تحریم‌ها در جهت ثروت‌اندوزی سوءاستفاده خواهند کرد".

مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

این حقوقدان ایرانی هشدار داد که تحریم‌های اقتصادی بیشتر می‌تواند "ایران را به یک ونزوئلای دوم تبدیل کند".

"مانع از گسترش نفرت‌پراکنی حکومتگران ایران شوید"

خانم عبادی معتقد است به جای اعمال تحریم‌های اقتصادی، باید حاکمان جمهوری اسلامی را مورد تحریم‌های سیاسی قرار داد. او به عنوان مثال از امکان ممنوعیت تبلیغات ایدئولوژیک حکومتگران ایران به چندین زبان و به کمک ماهواره‌های اروپایی نام برد، زیرا حکومتگران ایران از این طریق دست به "نفرت‌پراکنی" می‌زنند. او تأکید کرد که اروپا باید "سدی در مقابل" این نوع تبلیغات ایجاد کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، از نظر عبادی، یکی دیگر از اهرم‌ها، "تحریم‌های فردی" است، از جمله علیه قضاتی که احکام سیاسی صادر می‌کنند، یا علیه نظامیان. او در این رابطه به ممنوعیت ورود این افراد به قلمرو اتحادیه اروپا یا مسدود کردن دارایی‌های این افراد اشاره کرد.

شیرین عبادی که در سال ۲۰۰۳ جایزه نوبل صلح به او تعلق گرفت، هم‌اکنون در تبعید زندگی می‌کند. او اندک زمانی پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۸۸ در ایران و اعلام رسمی پیروزی پرمناقشه‌ی محمود احمدی‌نژاد، از کشور خارج شد.

این قاضی پیشین دادگستری ایران در سخنان خود ابراز اطمینان کرد که مناسبات سیاسی در ایران تغییر خواهد کرد: «من اطمینان دارم که دموکراسی به زودی راه خود را به ایران خواهد گشود.»

او افزود که نارضایتی در درون کشور "روز به روز رو به گسترش" است؛ او گفت که "در درون همین حکومت هستند کسانی که از عقلانیت کافی برخوردارند".

مارتین لسنتین، سخنگوی هیأت مدیره جامعه بین‌المللی حقوق بشر، دولت آلمان را فراخواند تا برای مقامات تهران روشن کند که یک رشته "معاملات معین، دیگر نمی‌توانند صورت گیرند". از سوی دیگر فعالیت‌های اقتصادی ناقضان حقوق بشر باید با محدودیت روبرو شوند.

لسنتین افزود، قضاتی که دست‌شان به خون آلوده است، دیگر نباید اجازه درمان پزشکی در آلمان بیابند. اشاره او به سفر هاشمی شاهرودی، رئیس پیشین قوه قضائیه جمهوری اسلامی، برای درمان پزشکی به آلمان بود.

سخنگوی هیأت مدیره جامعه بین‌المللی حقوق بشر از تصمیم‌گیران دیپلماسی آلمان خواست، فعالانه‌تر برای "مردم ایران" وارد عمل شوند؛ و اینکه دیپلمات‌های آلمان باید بتوانند به بازدید زندانیان بروند.

شیرین عبادی نیز "افکار عمومی" آلمان را فراخواند تا در زمینه احقاق حقوق "زندانیان بی‌گناه" در ایران تلاش بیشتری از خود به خرج دهند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy