Tuesday, Sep 11, 2018

صفحه نخست » نشست هادسن: آمریکا از خاورمیانه خارج شود، متحدان ما باید با تهدید ایران روبرو شوند

us.jpgصدای آمریکا - اندیشکده هادسن در پایتخت آمریکا به مناسبت هفدهمین سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر و آغاز جنگ علیه تروریسم، میزبان نشست کارشناسی بود که به تحلیل موفقیت مبارزه با انواع اشکال تروریسم اسلامگرا در افغانستان، عراق، سوریه و دیگر کشورهای خاورمیانه و شاخ آفریقا پرداخت.

شرکت کنندگان در نشست دوشنبه ۱۹ شهریور در اندیشکده هادسن، که با عنوان «جنگ علیه ایسم‌ها، در ۱۷ سال گذشته و آینده» برگزار شد، همچنین به تبعات خروج آمریکا از سوریه و افغانستان که هم اکنون به پناهگاه‌های گروه‌های جدید افراط‌گرا تبدیل شده‌اند، پرداختند.

مایکل پریجنت، تحلیلگر ارشد امور خاورمیانه در اندیشکده هادسن در این نشست گفت: «آمریکا باید برای مقام‌های کشورهای خاورمیانه روشن کند که در منطقه ماندنی است در غیر این صورت آنها مجبور هستند به حضور نیرویی مانند ایران تن دهند. حضور آمریکا در منطقه نباید مقطعی باشد چرا که متحدین ما به اینگونه حضور آمریکا اطمینان نخواهند کرد.»

مایکل دوران، دیگر تحلیلگر ارشد امور خاورمیانه در اندیشکده هادسن نیز گفت که دولت‌های آمریکا از بوش و اوباما گرفته تا ترامپ، تعریف درستی برای مقابله با افراط گرایی ندارند.

به گفته او این دولت‌ها همگی خواستار تضعیف و نابودی تروریست‌ها هستند. آنها رسیدگی به تهدیدهای افراط‌گرایی اهل سنت را در محاسبه‌های خود دیدند اما افراط‌گرایی اهل شیعه ایران محور، فراموش شده یا به آن اهمیت داده نشده است.

در همین نشست، توماس جاسلین، تحلیلگر ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها نیز گفت که القاعده هنوز در افغانستان و در پاکستان فعال است. او گفت: «آنها در حال گسترش پایگاه‌های خود هستند، حتی بیشتر از قبل از ۱۱ سپتامبر. ایران نیز همچنان خط ارتباطی بین القاعده از افغانستان به سوریه و بقیه جهان است و برعکس.»

یکی دیگر از شرکت کنندگان در این نشست بیل روگیو، تحلیلگر ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها بود که گفت؛ طالبان حدود ۱۱ درصد از افغانستان را تحت کنترل مستقیم و ۵۰ درصد دیگر را تحت نفوذ دارد و القاعده در این مناطق پایگاه آموزشی دایر کرده است.

این نشست به مناسبت سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر و آغاز نبرد آمریکا با تروریسم و افراط‌گرایی برگزار شد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy