Monday, Sep 17, 2018

صفحه نخست » ایران و آمریکا در کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به هم تاختند

IAEA_091718.jpgبی بی سی - در اولین روز از کنفرانس سالیانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، و ریک پری، وزیر انرژی آمریکا، سخنرانی کرده و علیه سیاست کشورهای متقابل انتقاد کرده‌اند.

آقای صالحی در سخنرانی خود به شدت از آمریکا به دلیل خروج از توافق هسته‌ای موسوم به برجام انتقاد کرده و گفته دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده، با این اقدام "اصول اساسی حقوق بین‌الملل را ریشخند کرده است".

آقای صالحی گفته "متأسفانه با وجود اینکه آژانس ۱۲ بار به طور مستمر بر پایبندی جمهوری اسلامی ایران به مفاد این توافق گواهی داده، ایالات متحده آمریکا در اردیبهشت امسال تصمیم به خروج از این توافق گرفت، در حالی که قبل از آن نیز، چه در دولت قبلی و در دولت کنونی، به طور کامل به مفاد آن پایبند نبوده است".

توافق هسته ای برجام در یک سال آخر دولت باراک اوباما اجرایی شد و براساس آن در برابر عقب‌شینی ایران از برخی از جنبه های برنامه اتمی اش، تحریم های بین المللی اتمی علیه این کشور رفع شد.

دونالد ترامپ که از زمان رقابت های انتخاباتی این توافق را "فاجعه" می خواند در اردیبهشت امسال رسما خروج آمریکا از توافق را اعلام کرد و گفت که تحریم های اتمی علیه ایران تا آبان ماه سال جاری به طور کامل مجددا علیه ایران اعمال می شود.

روسیه، چین و سه کشور اروپایی به رهبری اتحادیه اروپا گفته اند که تا زمان پایبندی ایران به توافق، آنها هم به توافق پایبند می مانند. اتحادیه اروپا اعلام کرده که تلاش دارد در برابر تحریم های آمریکا ایستادگی کند تا ایران از منافع رفع تحریم ها برخوردار بماند و تشویقی برای ادامه حضورش در برجام باشد.

معاون رئیس جمهور ایران در سخنرانی خود گفت که "عکس‌العمل بین‌المللی به این اقدام غیرقانونی آمریکا تردیدهای جدی را در رابطه با عقلانیت و اعتبار سیاست آن کشور ایجاد کرده است، این نگرانی صرفا به یک جانبه‌گرایی آمریکا بر نمی‌گردد بلکه همچنین با شرایط بسیار دشوار منطقه ما که مملو از آشوب‌های فراگیر و تهدیدات تروریسم است، مرتبط است".

ریک پری وزیر انرژی آمریکا هم پیام دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به کنفرانس سالیانه آژانس را قرائت کرده که محتوی انتقادآمیزی درباره ایران دارد.

آقای ترامپ در این پیام یک بار دیگر به توافق هسته ای آمریکا و قدرت های جهانی با ایران تاخته و گفته تیم توافق "ناقص بود و نمی‌توانست به درستی به سوء رفتار ایران بپردازد".

او فعالیت های ایران را "بی ثبات کننده" خوانده و گفته راه ایران برای دستیابی احتمالی به تسلیحات هسته ای "باید به طور دائم مسدود شود".

رسانه ها می گویند وزیر انرژی آمریکا در سخنرانی خود در آژانس گفته که "اینجا در وین یک دیپلمات ایرانی در ماه ژوئیه به دلیل تامین مواد منفجره برای تروریست‌هایی که به دنبال بمب گذاری در یک تجمع سیاسی در فرانسه بودند بازداشت شد و در آمریکا نیز وزارت دادگستری دو فرد را ماه گذشته به اتهام جاسوسی برای ایران دستگیر کرد. بنابراین ما در حال وضع مجدد تحریم‌های کلیدی علیه ایران هستیم".

او از آژانس بین المللی انرژی اتمی خواسته تا به روی همکاری ایران با یک نظارت قوی پافشاری کند.

در ابتدای جلسه امروز یوکیا آمانو مدیرکل آژانس در نطق افتتاحیه خود بار دیگر اعلام کرد که ایران به تعهدات خود ذیل توافق هسته ای برجام و موافقتنامه های امضا شده با آژانس به طور کامل وفادار بوده است.

آقای امانو گفته "ضروری است که ایران همچنان به اجرای کامل این تعهدات ادامه دهد".

کنفرانس عمومی آژانس به طور سالیانه در ماه سپتامبر (اواخر شهریور) برگزار می شود و در آن به مسائل کلان و ساختاری این سازمان از جمله مسائل مرتبط با بودجه آن رسیدگی می کند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy