Friday, Sep 21, 2018

صفحه نخست » فرانسه ۲۴: زندگی لاکچری آقازاده‌های نظام و خشم مخفی زیر پوست جامعه

luxury_092018.jpgرویداد۲۴ - زندگی لوکس فرزندان برخی از مقام‌های سابق و کنونی جمهوری اسلامی که چندی است محور مناقشات در شبکه‌های اجتماعی ایران شده از چشم رسانه‌های غربی پنهان نماند. فرانس ۲۴ در گزارشی (+لینک) به تعدادی از این افراد اشاره کرده و نوشته است: برخی مدیران ایرانی در نظامی که با شعار پابرهنگان روی کار آمده بعد از چهار دهه تغییر شکل پیدا کرده‌اند. سلفی با ببر، فراری و کیف ۳۸۰۰ دلاری فرزندان سیاستمداران برجسته ایران در کشوری که ۷۰ درصد ارزش پولش را اخیرا از دست داده و قیمت‌ها سر به فلک گذاشته، خشم عمومی را در پی داشته است.

بحران اقتصادی در ایران به اعتراضات سراسری از ماه ژانویه و تنش‌های اجتماعی منجر شد. با گزارش‌های گسترده از فساد بین مقام‌های دولتی کنونی و سابق و ولخرجی‌های فرزندان آنها، این تنش‌ها شدت گرفته و ارزش‌های جمهوری‌ای را که با ترکیبی از ارزش‌های رادیکال اسلامی و چپ روی کار آمده را زیر سوال برده است.

حسین قاضیان جامعه شناس و کارشناس نظرسنجی ایرانی در این‌باره به فرانس ۲۴ گفته است: در سال ۱۹۷۹ انقلاب اسلامی بر اساس ارزش‌های برابری‌خواهانه روی کار آمد. انقلابیون اغلب فقیر بودند. عادی بودن یکی از ارزش‌های انقلاب بود. اما جهان تغییر کرده است. این تغییر در نسل انقلاب و فرزندان انقلابیون نیز رخ داده است. چهار دهه بعد از انقلاب، فرزندان و نوادگان انقلابیون ایرانی اکانت‌های اینستاگرام و فیسبوک دارند. بسیاری از آن‌ها از اینکه عکس و ویدئوی سفر‌های خارجی و وسایل گران‌قیمتشان را در این شبکه‌های اجتماعی پست کنند، هیچ خجالتی نمی‌کشند.

قاضیان گفته است: این تصاویر تاثیر زیادی بر جامعه ایران گذاشته است. آن‌ها خشم مخفی، اما مهمی را زیر پوست جامعه ایجاد کرده‌اند. خشمی که مانند حبابی که به شکل خشونت سر باز خواهد کرد. ما نشانه‌هایی از آن را در اعتراضات ژانویه ۲۰۱۸ دیدیم.

ایرانی‌ها از واژه آقازاده یا ژن خوب برای توصیف فرزندان مقاماتی که تنها به واسطه موقعیت والدینشان در حکومت به ثروت یا قدرت گرفته‌اند استفاده می‌کنند. این واژگان در شبکه‌های اجتماعی محبوبیت زیادی پیدا کرده است.
View this post on Instagram

. . مدتی پیش یکی از دوستان صفحه ای به من معرفی کرد به نام هانا طلوعی و گفت: این زندگی پسر شهردار منطقه 5 و منطقه 7 در زمان آقای قالیباف است ! خداییش اینها 4 درصدی که هیچ ، نیم درصدی اند. . . من از تعجب شاخ درآوردم که جشن تولد لاکچری؟؟ عکاس ویژه ساحل؟ آرایشگر خارجی؟؟ ماشینهای میلیاردی ( کادیلاک ) ؟! ببر خانگی؟!؟ چه خبر است ؟! آن هم جوان 25 ساله که امکان ندارد به این ثروت برسد!! بابا مردم در تهیه پوشک بچه شان با مشکل جدی مواجهند، شما در کدام ایالت زندگی میکنید؟! چطور سعید طلوعی که هم بسیجی و هم سپاهی و هم جانباز هفتاد درصد و مدیر جهادی بوده است، راضی به این کارها شده؟! و عکس خودش هم در آن پیج به عنوان پدربزرگ هست!!! #ترویج.اشرافیگری؟ . . . پ.ن: آیا فقط کله‌ی من است که دارد سوت میکشد ؟! یا برای شما هم عجیب غیرقابل باور است؟ @hannatolouei @rasoul_tolouei . پ.ن2: البته قطعا به این معنا نیست که همه سپاه یا بسیج یا شهرداری و هر عنوانی که گفتم اینطورند ... در پستهای قبل هم توضیح دادم در هر عنوانی همه جور زندگی هست . #توهین_ممنوع . . پ.ن3: از آنجا که در بسیاری از اخبار برای شهرداری هم عنوان سردار برای ایشان نوشته شده، اینجانب هم این اسم را نوشتم ...

A post shared by سید مهدی صدرالساداتی (@s.mm.sadrossadati) on

یکی از کسانی که مورد توجه قرار گرفته، رسول طلوعی فرزند سعید طلوعی فرمانده سپاه و شهردار پیشین دو منطقه از تهران است. یک روحانی اصولگرا در تاریخ ۳۱ آگوست تصویری از فرزند سعید طلوعی را در حالی که در کنار یک ببر ژست گرفته بود یا در حال راندن یک کادیلاک بود و مهمانی لوکسی برای فرزند دو ساله‌اش گرفته بود، منتشر کرد. مهدی صدرالساداتی روحانی اصولگرایی که در اینستاگرام مساله آقازاده‌ها را مورد توجه قرار داده، درباره طلوعی نوشت: چطور ممکن است یک پسر ۲۵ ساله به چنین ثروتی دست پیدا کرده باشد؟

View this post on Instagram

#nostalgia 😉✌🏻 @setbet90 @luckybet.org1

A post shared by Sasha Sobhani (@sasha_sobhani) on

اکانت اینستاگرام فرزند طلوعی از زمانی که این روحانی اصولگرا درباره آن افشاگری کرده دی اکتیو شده است. طلوعی از این روحانی به جرم تهمت زدن شکایت کرده و نامه‌ای سرگشاده در رسانه‌های ایران منتشر کرد. این فرمانده سابق سپاه گفته او در حال حاضر دندان‌پزشک است و ماهی ۷۰ میلیون درآمد دارد و این که سوار اتومبیل‌های گران‌قیمت شود عادی است. او گفته ببری که فرزندش با آن عکس گرفته به یکی از دوستان اقوامشان تعلق داشته است.


اما کابران آنلاین شیکه‌های اجتماعی از این صحبت‌ها قانع نشدند. یکی از کاربران توییتر در واکنش به این اظهارات گفته بود: طلوعی را مواخذه نکنید! او فقط فکر می‌کند ایران به خودش تعلق دارد.
ساشا سبحانی فرزند سفیر سابق ایران در ونزوئلا نیز صاحب یکی از صفحه‌های اینستاگرام است که تصاویر خود را با زنانی که در دبی و یونان و ترکیه بیکینی پوشیده‌اند یا در در حالی که در بیزینس کلاس هواپیما نشسته منتشر می‌کند. او در پستی که منتشر کرده بود خطاب به ایرانی‌ها گفته بود، چون نمی‌توانند کاری کنند که مانند او ثروتمند شوند به او حسودی می‌کنند و بهتر است بمیرند.
او در پست دیگری به انتقادات یک مجری تلویزیون به طرز زندگی اش واکنش نشان داده و گفته بود شبیه دبه دوغ است! پیش‌تر او در یک لایو اینستاگرامی از زنی که برهنه روی تختش خوابیده بود فیلمبرداری کرده بود. این فیلم ایرانی‌ها را شوکه کرد و رفتار او را به عنوان پسر یک دیپلمات ایرانی ناشایست خواندند. او تعداد زیادی از پست‌های اینستاگرام خود تبلیغ یک سایت قمار آنلاین را کرده است.
مورد دیگری که توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی را به خود جلب کرده اعضای خانواده آیت الله خمینی رهبر فقید انقلاب اسلامی است. عاطفه و یاسمن اشراقی نوه و نتیجه آیت الله خمینی (عاطفه در انگلیس زندگی می‌کند) به واسطه کیف گران‌قیمتی که در دست می‌گیرند مورد انتقاد قرار گرفته‌اند. خانواده رهبر فقید ایران گفته‌اند این کیف‌ها تقلبی و ارزان قیمت است.
مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy