Friday, Sep 21, 2018

صفحه نخست » مقام پیشین وزارت خارجه: عربستان قبل از حمله به سفارتش در تهران، از آن مطلع بود

EEAF63E1-10DF-42C9-9DD7-6B1396CC426E.jpegرادیو فردا - حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگویی با تسنیم که روز جمعه منتشر شد اعلام کرد، سندی وجود دارد مبنی بر این که سفارت عربستان سعودی در تهران یک هفته پیش از حمله به ساختمان این سفارت، از حمله مطلع بوده است.

حسین امیرعبداللهیان که پیش از این معاونت عربی، آفریقایی وزارت خارجه ایران را برعهده داشت در این گفت‌وگو توضیح داد که «سفارت عربستان یک هفته قبل از این حادثه به سفارتخانه‌های خارجی در ایران اطلاعیه داده و تمامی خودروهای سفارت و [خودروهای] دیپلمات‌های خود را به فروش گذاشته بود».

به گفته این مقام پیشین وزارت خارجه ایران در مصاحبه با این خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران، «سند این موضوع در وزارت امور خارجه موجود است.»

آقای امیرعبداللهیان گفت: «سفارت عربستان سعودی در شرایطی تصمیم به فروش تمام خودروهای متعلق به سفارت و دیپلمات‌هایش کرد که هنوز نه سفارت آتش زده شده، نه اتفاقی افتاده و نه آیت‌الله نمر اعدام شده است.»

به گفته مدیرکل امور بین‌الملل قوه مقننه، یادداشت مربوط به فروش این خودروها تنها برای بعضی از «سفارتخانه‌هایی در ایران ارسال شده بود که با عربستان سعودی رابطه نزدیک داشتند، نه سفارتخانه‌هایی که با جمهوری اسلامی ایران رابطه نزدیک دارند.»

مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

به گفته آقای امیرعبداللهیان، این یادداشت یا اعلام فروش خودروهای متعلق به سفارت و دیپلمات‌های عربستانی را سفیر یکی از سفارتخانه‌‌ها به او داده است.

سفارت عربستان سعودی در تهران در دی‌ماه سال ۱۳۹۴، پس از اعدام شیخ نمر، از روحانیون شیعی‌مذهب مخالف حکومت عربستان سعودی، از سوی معترضان به آتش کشیده شد.

پیش از آن معترضانی که آنها را نیروهای بسیجی یا جوانان اصولگرا توصیف می‌کردند به ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در مشهد، حمله کرده بودند و ضمن پایین کشیدن پرچم عربستان سعودی، خسارات و آسیب‌هایی به اموال آن وارد آوردند.

پس از حمله به ساختمان سفارت عربستان سعودی در تهران و ساختمان کنسولگری این کشور در شهر مشهد، روابط سیاسی و دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی که به سردی گراییده بود، به کلی قطع شد.

حسین امیرعبداللهیان، در بخشی از گفت‌وگوی خود با خبرگزاری تسنیم تاکید کرده است که برمبنای تحلیل و ارزیابی او، «افرادی که با پرتاب «کوکتل‌مولتوف» سفارت عربستان را به آتش کشیدن نیروهای حزب‌اللهی و بسیجی نبودند بلکه عوامل نفوذی بودند که کاملا هدایت شده این کار را انجام دادند.»

پس از حمله به ساختمان سفارت و کنسولگری عربستان سعودی در تهران و مشهد، مقام‌های قضایی در این دو شهر ایران از بازداشت حدود ۴۰ نفر خبر دادند که در جریان حمله به این اماکن دیپلماتیک دست داشتند.

در آبان‌ماه سال ۱۳۹۵، خبرهایی مبنی بر محکومیت بازداشت‌شدگان منتشر شد، یک روحانی اصولگرای تندرو به نام حسن کردمیهن، که از او به عنوان یکی از نزدیکان و حامیان محمدباقر قالیباف، شهردار وقت تهران یاد می‌شد، رهبری و هدایت حمله‌کنندگان به سفارت عربستان سعودی را در دست داشت که پس از آن اقدام به عنوان «مدافع حرم» به سوریه سفر کرده بود و پس از بازگشت به ایران بازداشت شد.

برخی از متهمان آن پرونده به تحمل سه تا شش ماه حبس محکوم شدند و شماری از متهمان در جریان رسیدگی به اتهامات‌شان، تبرئه شدند.

با این حال امیرعبداللهیان معتقد است که «احساسات پاک مردم ایران و عصبانیت از رفتار عربستان در حادثه منا، از عدم مسئولیت‌پذیری در این حادثه و اعدام آیت‌الله نمر این فرصت را فراهم کرد که عوامل نفوذی بتوانند از شرایط پیش آمده سوء استفاده کنند.»

در مهرماه سال ۹۴ و در جریان مراسم حج آن سال، در محل منا و در حین انجام مناسک حج به دلیل ازدحام جمعیت، شماری از زائران از کشورهای مختلف کشته شدند.

بیشترین شمار کشته‌شدگان را زائران ایرانی تشکیل می‌دادند که بیش از ۴۶۰ نفر از آنان در حادثه منا کشته شدند.

جمهوری اسلامی، مقام‌های عربستان سعودی را مقصر اصلی این حادثه خواند و آن را حاصل «اهمال» و «بی‌کفایتی» مسئولان برگزاری مراسم حج، دانست.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy