Saturday, Sep 22, 2018

صفحه نخست » آبادان یک روز قبل از اهواز؛ سنگ بر چشم داور

abadan_092218.jpgایران وایر - یک روز پیش از آن‌که در اهواز تیراندازی شود، در آبادان «سنگ‌پرانی» می‌توانست جان یک انسان را بگیرد. سنگ‌هایی که از دقیقه ۸۶ به سمت زمین پرتاب می‌شد، سرانجام در دقیقه ۸۹ زیر چشم «برات‌علی مولوی» نشست.

جمعه شب، بازی پیکان مقابل نفت آبادان از هفته هفتم لیگ برتر، به جنجال کشید. پیکان با نتیجه دو بر یک در زمین آبادانی‌ها از نفت پیش بود تا این که دقیقه ۸۶ «موعود بنیادی‌فر» صحنه‌ای مشکوک به پنالتی را به سود نفت سوت نزد و دستور به ادامه بازی داد.

تصمیم داور مسابقه اما با اعتراض فیزیکی هواداران نفت همراه شد. چند تماشاگر آبادانی از فنس‌ها بالا رفتند و وارد زمین شدند. ماموران یگان ویژه و نیروی انتظامی تماشاگرانی که به زمین آمده بودند را دستگیر کردند. همین حین، باران سنگ از روی سکوها هم آغاز شده بود.

سه دقیقه بعد باز هم داور وسط، خطای پرتاب اوت را از مهاجم نفت آبادان اعلام کرد. پرتاب سنگ‌ها شدت گرفت. یکی از سنگ‌ها به کمر کمک داور بازی خورد و دیگری هم به صورتش و در فاصله کمتر از دو سانتی‌متر پایین‌تر از چشم چپ او نشست.

مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

دوربین‌های تلویزیونی یک دقیقه بعد صورت برات‌علی مولوی را نمایش دادند. زیر چشمش به شدت متورم بود و خونریزی داشت. نکته عجیب اینجاست که موعود بنیادی‌فر کمک داور بازی پس از توقف ده دقیقه‌ای مسابقه برای درمان صورت کمک داور، تصمیم به ادامه بازی داشت.

ورزش سه از قول مولوی کمک داور مضروب بازی نوشته است که او هم خواهان ادامه بازی تا پایان وقت‌های تلف شده بود و حتی اعلام کرده مشکلی برای قضاوت ندارد. اما قوانین فدراسیون جهانی فوتبال می‌گوید در صورتی که داور یا بازیکنان و مربیان مورد حمله قرار بگیرند، بازی باید نیمه تمام اعلام شود.

ایرج نظری داور بازنشسته ایران و ناظر این بازی گفته است: «من در جریان بازی هم می دیدم که چند بار داوران سعی کردند بازی را ادامه بدهند. من باید بگویم فضای ورزشگاه چندان فضای مناسبی نبود، گویا در هفته های گذشته هم مشکلاتی روی سکوها وجود داشته که در این مسابقه دیگر به این شکل درآمد. اما ادامه جریان بازی اساسا اشتباه بود.»

نظری در مورد دو صحنه‌ای که اعتراض هواداران نفت آبادان را به همراه داشت گفته: «بازیکن نفت آبادان نشسته اوت را انداخت و طبق قانون جدید پرتاب اوت باید ایستاده انجام شود و در غیراینصورت خطا است. متاسفانه تماشاگران از قانون جدید خبر ندارند و فکر می کنند داور اشتباه کرده است. همین طور در مورد صحنه‌ای که آبادانی‌ها معتقد به پنالتی بودند، واقعا هیچ خطایی نشد.»

ناظر بازی مدعی شده که تیم داوری حتی یک گل سالم پیکان را هم به اشتباه مردود کردند اما بازیکنان پیکان اعتراضی به این مسئله نداشتند.

در فصل جدید لیگ برتر، جو ورزشگاه‌های ایران متشنج شده بود. در اهواز، بازی پرسپولیس و استقلال خوزستان به درگیری طرفداران دو تیم، شعارهای نژادپرستانه و فریادهایی برای جدایی‌طلبی رسید. پرتاب سنگ و بطری به زمین هم بازیکنان و داوران را تهدید می‌کرد. همین طور بازی‌های سپیدرود مقابل ملوان انزلی در جام حذفی و پرسپولیس و فولاد خوزستان و البته استقلال و تراکتورسازی هم با چنین فضاهایی همراه بود.

دی ماه سال ۸۶ در جریان بازی سپاهان مقابل پرسپولیس، نارنجک دست‌سازی که از سوی هواداران سپاهان به سمت تماشاگران پرسپولیس پرتاب شده بود، به صورت سربازی وظیفه برخورد کرد. سربازی احمدی براثر این انفجار بینایی‌اش را از دست داد.

به نظر می‌رسید تصمیم برای ادامه جریان بازی یکی از بزرگترین اشتباهات تیم داوری بود. «نوید مظفری» داور بازنشسته فوتبال ایران در اینستاگرام خود نسبت به تصمیم داور اعتراض کرده و نوشته که بازی باید زودتر از این حادثه از سوی داور متوقف و نیمه تمام اعلام می‌شد.

در نهایت با تصمیم ناظر بازی، ناظر داوری و موعود بنیادی‌فر، بازی نفت آبادان و پیکان نیمه تمام اعلام شد. به نظر می‌رسد حکم کمیته انضباطی برای این مسابقه، نتیجه سه بر صفر به سود تیم میهمان یعنی پیکان تهران باشد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy