Tuesday, Oct 16, 2018

صفحه نخست » واکنش کاخ سفید به تهدید اقدام متقابل عربستان سعودی علیه ایالات متحده آمریکا

saudi_101518.jpgیورونیوز - کاخ سفید با رد تهدیدهای متقابل عربستان سعودی به احتمال مجازات این کشور از سوی ایالات متحده آمریکا از ریاض خواست تا درباره ناپدید شدن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار برجسته سعودی به شکل سریع، جامع و شفاف تحقیق کند.

همزمان با بالاگرفتن بحران دیپلماتیک میان ریاض و واشنگتن، دو سناتور جمهوری‌خواه اعلام کردند کنگره آماده است تا در صورت استنکاف دونالد ترامپ از توقف معاملات نظامی با عربستان، راسا وارد عمل شود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس گفت در صورت اثبات کشته شدن آقای خاشقجی در کنسولگری سعودی در استانبول، واشنگتن ریاض را به شدت تنبیه خواهد کرد. شماری از مقام‌های رسمی و رسانه‌های نزدیک به عربستان سعودی پس از این سخنان، از توان مقابله به مثل این کشور در برابر مجازات‌های احتمالی واشنگتن خبر دادند. یکی از گزینه‌های مطرح شده از سوی برخی رسانه‌ها کاهش عرضه نفت در بازار بود.

لَری کادلو، مشاور اقتصادی کاخ سفید روز دوشنبه از ارائه توضیح درباره شکل احتمالی این «تنبیه شدید» خودداری کرد. با این حال وی به خبرنگاران گفت: «در صورت لزوم مجازات‌های سختی [علیه عربستان] در پیش خواهیم گرفت. وی با رد احتمال تاثیرگذاری سعودی بر بازار نفت به‌عنوان یک حربه در برابر مجازات‌های احتمالی ایالات متحده افزود: «آمریکا بازیگر برتر انرژی جهان است و ما در وضعیت خوبی قرار داریم. به نظر من با توجه به تولید بسیار بالای ما، می‌توانیم با هرگونه کاهش [عرضه نفت به بازار] مقابله کنیم.»

مطالب بیشتر در سایت یورونیوز

این مقام ارشد کاخ سفید با این حال تاکید کرد طبق برنامه فعلی استفان منوچین، وزیر خزانه داری ایالات متحده برای شرکت در نشستی درباره مبارزه با تامین مالی گروه‌های تروریستی به عربستان سفر خواهد کرد. با این حال آقای کادلا می‌گوید در صورت تغییر شرایط این سفر هم لغو خواهد شد.

تردید در اجرایی شدن «تهدید»های دونالد ترامپ علیه ریاض از سخنان شخص رئیس جمهوری ایالات متحده نشات می‌گیرد. آقای ترامپ در نخستین واکنش به ناپدید شدن جمال خاشقجی گفته بود «نمی‌خواهد قرارداد ۱۱۰ میلیارد دلاری فروش سلاح به عربستان سعودی را متوقف کند» چرا که چنین کاری «به ضرر کارخانه‌های آمریکایی است.»

ترامپ: ناپدید شدن خاشقجی شاید کار «قاتلان خودسر» باشد

به گزارش رادیو فردا دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز دوشنبه ۲۳ مهر دقایقی پس از تماس تلفنی با ملک سلمان، پادشاه عربستان، با اشاره به اینکه پادشاه سعودی هرگونه اطلاع از این موضوع را به شدت رد کرده است گفت: این طور به نظر من رسید که شاید در این ماجرا «قاتلان خودسر» دست داشته‌اند.

آقای ترامپ همچنین در پیامی توئیتری نوشت که مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا را بلافاصله به ریاض می‌فرستد تا با ملک سلمان دیدار کند.

بنابر توئیت رئیس‌جمهوری آمریکا، ملک سلمان به دونالد ترامپ گفته است: هیچ اطلاعی درباره «آنچه باعث ناپدید شدن شهروند سعودی‌مان شد ندارم» و برای یافتن پاسخ، در حال همکاری نزدیک با ترکیه هستیم.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy