Sunday, Oct 28, 2018

صفحه نخست » عبدالفتاح سلطانی به زندان بازگشت

Albodfattah-Soltani.jpgرادیو فردا: عبدالفتاح سلطانی وکیل زندانی، که پس از فوت دخترش به مرخصی آمده بود به زندان بازگشت. در همین حال خبرگزاری ایسنا و عمادالدین باقی، فعال حقوق بشر، از احتمال آزادی مشروط این وکیل دادگستری خبر داده‌اند.

خبرگزاری ایسنا روز یکشنبه ششم آبان در گزارشی نوشت که آقای سلطانی پس از ۸۵ روز مرخصی به زندان بازگشته است «تا شرایط آزادی مشروط خود را به صورت قانونی از زندان پیگیری کند».

بر اساس این گزارش، پس از درخواست کانون وکلا و اعلام نظر مثبت دفتر حقوق شهروندی دادگستری تهران، تصمیم‌گیری درباره آزادی مشروط آقای سلطانی در اختیار دادستان تهران است.

در همین حال عمادالدین باقی، فعال حقوق بشر، در صفحه توئیتر خود نوشت که «برخی مقامات قضایی وعده داده‌اند» در چند روز آینده او آزاد خواهد شد.

در پی مرگ نابهنگام دختر جوان عبدالفتاح سلطانی، این وکیل زندانی روز ۱۳ مرداد، پس از بارها عدم پذیرش درخواست مرخصی‌اش، توانست در مراسم سوگواری فرزندش حاضر شود.

عبدالفتاح سلطانی، عضو کانون مدافعان حقوق بشر، به ۱۳ سال حبس تعزیری محکوم شده که با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی این حکم به ده سال کاهش پیدا می‌کند.

طبق ماده ۱۳۴ در صورتی که جرایم فرد بیشتر از یک مورد باشد، تنها حکمی در نظر گرفته می‌شود که بالاترین میزان مجازات است.

مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا


همچنین در صورت استفاده از حق آزادی مشروط، آقای سلطانی باید آزاد شود.

با این حال سایت «کلمه» روز ۲۹ اسفند ۹۶ نامه وکلای عبدالفتاح سلطانی به وی را منتشر کرده بودند که در آن گفته شده، این وکیل دادگستری اعاده دادرسی داده اما دیوان عالی کشور اصلا «زحمت مطالعه پرونده و حتی فراتر از آن مطالبه پرونده را به خود نداده است» و «ظرف تنها چند روز به این درخواست پاسخ منفی داده است».

در همین حال آقای سلطانی در فروردین ماه در اعتراض به دخالت ماموران وزارت اطلاعات در امور قضایی زندانیان سیاسی چند روز اعتصاب غذا کرده بود و پس از درخواست ٣٦٠٠ تن از وكلا و فعالان مدنی به اعتصاب غذای خود پایان داد.

پیش از این شیرین عبادی، رئیس کانون مدافعان حقوق بشر گفته بود که یکی از بازجویان وزارت اطلاعات مشهور به محمودی، که پیش از این بازجوی خود او بوده، بازجوی پرونده نرگس محمدی و عبدالفتاح سلطانی است.

برخی از موارد اتهامی عبدالفتاح سلطانی عبارتند از مشارکت در تأسیس کانون مدافعان حقوق بشر در زندان، دریافت جایزه حقوق بشر نورنبرگ آلمان و اطلاع‌رسانی درباره پرونده موکلان خود.

عبدالفتاح سلطانی در سال ۸۴ نیز در پرونده‌ای بازداشت شده و ۲۱۹ روز را در سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین گذراند.

در این پرونده دادگاه او را به اتهام «جاسوسی» از طریق افشای اطلاعات پرونده موکلان خود که به جاسوسی متهم شده بودند، به پنج سال حبس و پنج سال محرومیت از خدمات اجتماعی محکوم کرده بود، اما دادگاه تجدیدنظر، آقای سلطانی را از این اتهامات تبرئه کرد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy