Thursday, Nov 1, 2018

صفحه نخست » ادعاهای جدید اصولگرایان درباره دیدار شبیری زنجانی و خاتمی

khatami_110118.jpgایران اینترنشنال - چند روز پس از اعتراض‌های اصلاح‌طلبان نسبت به نامه محمد یزدی به موسی شبیری زنجانی، اصولگرایان اکنون وارد میدان شده و این احتمال را مطرح می‌کنند که شبیری زنجانی مایل به ملاقات با محمد خاتمی و دیگر اصلاح‌طلبان نبود و به شکل ناگهانی مجبور شده با او ملاقات کند.

وب‌سایت اصولگرای جهان نیوز، در گزارشی با مقایسه روایت‌هایی از این ملاقات ، این احتمال را مطرح کرد که شبیری زنجانی تمایلی به ملاقات با خاتمی نداشته است و حضور او در منزل عبدالله نوری بدون اطلاع از حضور دیگر میهمانان رخ داده است.

جهان‌نیوز نوشت که از زمان انجام این ملاقات «دو خبر مهم غیررسمی» درباره آن منتشر شده است: این‌‌که شبیری زنجانی از ترکیب میهمانان در منزل عبدالله نوری مطلع نبوده و دوم این‌که بابت انتشار خبر این دیدار، ناراحت است.

جهان‌نیوز البته اشاره‌ای به منبع خبر خود نکرد، اما نوشت دلیل اهمیت این خبر آن است که شبیری زنجانی «همواره از مدافعین انقلاب اسلامی و مخالفین تضعیف حاکمیت بوده‌اند».

نامه محمد یزدی به موسی شبیری زنجانی، پس از آن منتشر شد که تصاویری از دیدار شبیری زنجانی با محمد موسوی خوئینی، غلامحسین کرباسچی، محمد خاتمی، عبدالله نوری، عبدالمجید معادیخواه و تعدادی دیگر منتشر شد؛ دیداری که براساس گزارش‌ها در منزل عبدالله نوری برگزار شد.

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

رییس سابق قوه‌قضاییه در نامه خود به انتقاد از دیدار این مرجع تقلید و با اشاره به«برخی افراد مساله‌دار که برای نظام جمهوری اسلامی و مقام رهبری احترامی قائل نیستند»، پرداخته و نوشته بود: «مقام و احترام شما در سایه احترام به نظام اسلامی حاکم، رهبری و شان مرجعیت است، پس لازم است این احترام و شئون مرجعیت را رعایت فرموده و ترتیبی اتخاذ فرمایید این‌گونه مسائل دیگر تکرار نگردد.»

پیش از این، دفتر موسی شبیری زنجانی اعلام کرد که او یا دفترش «نظری درخصوص این نامه» ندارند و «طلاب و شاگردان ایشان، پاسخ می‌دهند».

این نخستین بار نیست که رسانه‌ها به مساله حضور محمد خاتمی در این دیدار اشاره می‌کنند.

پیش از این نیز رسانه‌های اصولگرا نوشته بودند اعتراض‌های اصلاح‌طلبان به نامه محمد یزدی، در واقع تلاشی است برای بازگشت محمد خاتمی به عرصه سیاست در ایران.

به عقیده آن‌ها «طراحان این پروژه» بر این باورند که «الان وقت هیاهو برای احترام به نظرات برخی مراجع تقلید است که اگر فردا فرد محترمی در حوزه درخواستی- بازگشت امثال خاتمی به چارچوب نظام- را مطرح کرد، با سنگین‌شدن فضا دیگر نشود نظرش را نپذیرفت.»

پیش از این روزنامه شرق در گزارشی پیرامون چگونگی برگزاری این میهمانی نوشته بود: «عبدالله نوری به قم می‌رود و در آن سفر، دیداری با آیت‌الله شبیری‌زنجانی از مراجع تقلید انجام می‌دهد. موقع خداحافظی وعده می‌گیرد اگر آیت‌الله به تهران آمد، به منزل عبدالله نوری هم سر بزند. آیت‌الله چند روز پیش به تهران آمد. عبدالله نوری از او دعوت کرد تا در منزلش حضور پیدا کند و همین بهانه‌ای می‌شود که نوری از دیگر شاگردان آیت‌الله هم بخواهد در منزل او گرد هم جمع شوند.»

گرچه شبیری زنجانی کمتر در مسایل سیاسی اظهارنظر می‌کند، اما در سال‌های اخیر، در مواردی چون درخواست آزادی علی شکوری‌راد از زندان و درخواست آزادی احمد منتظری پس از انتشار فایل صوتی ملاقات آیت‌الله منتظری با هیاتی که وظیفه بررسی وضعیت زندانیان در سال ۶۷ را داشت، اظهار نظر کرده است.

شبیری زنجانی همچنین ازجمله چهره‌هایی است که در زمان حصر حسین‌علی منتظری، به این مساله معترض بود و برای رفع آن تلاش کرد. او نخستین فردی بود که پس از رفع حصر، به ملاقات منتظری رفت. او تابستان سال ۸۸ نیز همراه با موسوی‌اردبیلی به دیدار منتظری رفته بود.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy