Friday, Nov 2, 2018

صفحه نخست » خودداری از سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایرانی در ترکیه

fuel_110318.jpgرادیو فردا - بر اساس گزارش‌ها، به دلیل امتناع شرکت‌های سوخت‌رسانی فرودگاه استانبول از دادن سوخت به خطوط هواپیمایی ایرانی در روز جمعه ۱۱ آبان، حداقل یک پرواز لغو شد و برخی هواپیماها با مسافران کمتری پرواز کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، برخی از این هواپیما مجبور شدند مسیر خود را تغییر داده یا تعداد مسافران خود را کاهش دهند تا بتوانند با سوخت کمتر به مسیرشان ادامه دهند.

به گفته این خبرگزاری، پرواز دست کم یک هواپیمای ایرانی در این فرودگاه لغو شده است.

براساس گزارش خبرگزاری دمیرون ترکیه، یکی از این هواپیماها نیز مسافران خود از ۱۶۰ نفر پیش بینی شده به ۱۰۰ نفر کاهش داده است.

مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

خطوط هوایی مانند ماهان ایر، آتا، قشم و آسمان در مسیر بین تهران -استانبول فعالیت می‌کنند.

شرکت توپراش ترکیه، بزرگترین شرکت تامین کننده سوخت هواپیما در این کشور، پیش از این اعلام کرده بود که تا زمان مستثنی شدن ترکیه از تحریم‌های آمریکا از تامین سوخت هواپیماهای ایرانی خودداری می‌کند.

خبرگزاری بلومبرگ روز جمعه گزارش داد که آمریکا موافقت کلی کرده است که هشت کشور پس از آغاز تحریم‌ها نیز بتوانند به خرید نفت از ایران ادامه دهند.

بلومبرگ با اشاره به نام چهار کشور کره جنوبی، هند، ژاپن و چین اعلام کرده است که هویت چهار کشور دیگر مشخص نیست.

در همین حال وزیر انرژی ترکیه اعلام کرده است که این کشور از تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران معاف شده است.

در دور قبلی تحریم‌های مضاعف آمریکا و اتحادیه اروپا، چندین کشور اروپایی و همچنین برخی کشورهای منطقه از جمله کویت و امارات از تحویل سوخت به هواپیماهای مسافربری ایرانی خودداری کردند.

پس از توافق اتمی وین اعلام شد که این محدودیت‌های برداشته شده و در اکثر پایتخت‌های اروپایی به هواپیماهای ایرانی سوخت ارائه می شود.

مقام‌های آمریکایی هدف خود را به صفر رساندن صادرات نفت ایران اعلام کردند، اما در برخی موارد فعلاً معافیت‌هایی را برای برخی از متحدان خود جهت وارد کردن نفت از ایران قائل شده‌اند.

با این حال عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران روز جمعه با اشاره به معافیت چند کشور از تحریم نفت ایران اعلام کرد که آمریکا در به صفر رساندن فروش نفت ایران «به هر دلیل و بهانه‌ای ناکام شده است».

وی اعلام کرد که بانک مرکزی« متناسب با شرایط در حال تغییر، حتی در شرایط بسیار نامحتمل به حداقل رسیدن صادرات نفت، برنامه متناسب دارد».

آقای همتی به جزئیات این برنامه اشاره ای نکرده است.

دولت آمریکا روز جمعه ۱۱ آبان بازگشت تمامی تحریم‌های تعلیق شده علیه ایران در چارچوب توافق اتمی برجام را اعلام کرد.

استیو منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا نیز گفته است، در چارچوب بازگشت تحریم ها، بیش از ۷۰۰ فرد حقیقی و حقوقی، از جمله ۳۰۰ مورد جدید در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار می‌گیرند.

این تحریم‌ها که از روز دوشنبه ۱۴ آبان اجرا خواهند شد بخش حمل و نقل، مالی و انرژی ایران را هدف قرار می‌دهند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy