Saturday, Nov 10, 2018

صفحه نخست » تفاوت اثر تحریم‌های جدید آمریکا بر حکومت، منتقدان، مخالفان و جامعه ایران

tahrim_112118.jpgرادیو فردا - بالاخره ۱۴ آبان آمد و رفت و حالا ایران شاهد ازسرگیری و آغاز تحریم‌های جدید آمریکاست.

۸ کشور که خریدار حدود ۸۰ درصد نفت ایران هستند فعلا از تحریم‌ها معاف شده‌اند. اما به هر حال تحریم‌ها شاه‌رگهای اقتصاد ایران را هدف گرفته است، یعنی علاوه بر نفت که مهم‌ترین است، نقل و انتقالات بانکی، کشتیرانی و بیمه.

بنابراین اگر و وقتی کار بالا بگیرد، به نظر بسیاری از کارشناسان در میان‌مدت و طولانی‌مدت تحریم‌های جدید به اقتصاد ایران لطمه کاری خواهد زد.

با این همه، حسن روحانی رئیس جمهوری ایران روز شنبه گفت تحریم‌ها هیچ اثری بر روند کشور نداشته است. همزمان جواد ظریف وزیر خارجه به رادیو و تلویزیون دولتی ایران گفت از قیمت اجناس اطلاع دارد و شرایط خوبی نیست.

از طرف دیگر تعدادی از هنرمندان، فعالان مدنی و فرهنگی و روزنامه نگاران ایرانی در نامه ای سرگشاده از مردم جهان خواستند در برابر تحریم‌ها با آنها هم‌صدا شوند.

اثر تحریم‌های جدید آمریکا بر حکومت، منتقدان و مخالفان و بخش‌های مختلف جامعه ایران چیست؟

سه میهمان این هفته برنامه «دیدگاه‌ها» در مناظره‌ای پاسخ‌های متفاوت و گاه متضادی به این پرسش‌ها می‌دهند.

محمدصادق جوادی حصار عضو شورای مرکزی «حزب اتحاد ملی» در مشهد می‌گوید تحریم‌ها عرصه را هم بر حکومت تنگ می‌کند، هم بر حامیان دولت و اصلاح طلبان و اغلب مردم. به گفته او ،روی هم رفته نتیجه تحریم‌ها منفی خواهد بود؛ چون با قطبی کردن جامعه و جنگی کردن شرایط دست فعالان سیاسی و مدنی و جامعه را برای طرح مطالبات می‌بندد.

مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

هوشنگ امیراحمدی استاد اقتصاد در آمریکا می‌گوید از حدود شش ماه بعد اثر منفی تحریم‌ها بر حکومت و جامعه ایران نمایان می‌شود. به گفته او، حکومت باید از این فرصت استفاده کند تا نه فقط مساله هسته‌ای بلکه همه اختلافات خود را با آمریکا حل کند. مدیر بخش خاورمیانه شناسی دانشگاه راتگرز می‌افزاید تحریم‌ها مایه خوشحالی اغلب مخالفان حکومت در خارج از ایران است اما مزاحم کار منتقدان و اصلاح طلبان در داخل.

فریدون احمدی مسئول هیات دبیران «اتحاد برای دموکراسی» در شهر کلن آلمان با نظر آقای امیراحمدی و جوادی حصار هر دو مخالف است و می‌گوید هم در ایران عده‌ای موافق تحریم هستند و هم در خارج عده‌ای مخالف تحریم. این فعال سیاسی همچنین باور دارد که تحریم‌های هدفمند علیه نهادهای حکومتی مثمر ثمرتر است. اما می‌افزاید به رغم داشتن اثر منفی بر معاش مردم همین تحریم‌ها هم در تضعیف حکومت موثر است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy