Friday, Nov 23, 2018

صفحه نخست » اولین سفر مسعود بارزانی به بغداد پس از همه‌پرسی استقلال حامل چه پیامی است؟

barzani.jpgالعربیه - مسعود بارزانی چهره برجسته کرد و رئیس سابق اقلیم کردستان و رهبر حزب دموکرات کردستان عراق شامگاه چهارشنبه، ۲۱ نوامبر وارد بغداد شد.

دفتر مسعود بارزانی، اعلام کرد که رهبر حزب دمکرات کردستان عراق در جریان این سفر با تعدادی از مقامات و رهبران فراکسیون‌ها و همچنین با عادل عبدالمهدی، نخست وزیر و محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان دیدار کرد.

اهمیت سفر مسعود بارزانی از آن جهت است که این سفر نخستین سفر رئیس سابق اقلیم کردستان عراق به بغداد پس از برگزاری همه‌پرسی جنجالی «استقلال» و تنش‌های سیاسی و نظامی پس از آن در مناطقی از شمال عراق از جمله در کرکوک است.

کارشناسان امور سیاسی عراق می‌گویند، هدف از سفر مسعود بارزانی به بغداد اعلام حمایت از دولت جدید عراق به ریاست عادل عبدالمهدی و تاکید وی بر لزوم پایان دادن به تمامی اختلافات موجود میان بغداد و اربیل است.

روابط میان بغداد و اربیل پس از برگزاری همه‌پرسی «ستقلال» در سپتامبر ۲۰۱۷ میلادی شاهد نوعی تنش و تیرگی در روابط شده بود.

دولت مرکز عراق فرودگاههای کردستان را به تصرف در آمورد و پروازهای از خارج به فرودگاههای اقلیم و برعکس را ممنوع کرد.

ناظران سیاسی عراقی در باره پیام‌هایی که مسعود بارزانی، رئیس سابق اقلیم کردستان، می‌خواهد آن را به بغداد برساند، اختلاف نظر دارند به خصوص که این سفر برای اولین بار پس از همه پرسی استقلال اقلیم از عراق، صورت می‌گیرد.

بارزانی هنگام ورود به بغداد از سوی محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق و هادی العامری رئیس فراکسیون الفتح مورد استقبال قرار گرفت.

مسعود بارزانی در این سفر با عادل عبدالمهدی دیدار و گفتگو کرد.

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق مسعود بارزانی را مهندسی خبره در عالم سیاست دانست و گفت: «ابو مسروور معمار ارشد سیاست در سطوح منطقه و جهان است، مبارزی قدیمی و از رهبر تاثیر گذار در نهادینه کردن دمکراسی در عراق است کما اینکه او نقش مهمی در سرنگونی دیکتاتوری و رهایی مردم عراق و مردم کرد ایفا کرد».

پشتیبانی کردها از حکومت عادل عبدالمهدی

مسعود بارزانی از اعلام کرد که اقلیم کردستان از دولت عادل عبدالمهدی حمایت می‌کند و یکی از اهداف سفر او به بغداد تبریک گفتن به عبدالمهدی برای تشکیل کابینه دولت است.

اغلب آگاهان سیاسی عراقی می‌گویند سفر مسعود بارزانی به بغداد نشانه پایان تنش میان اربیل و بغداد است.

روابط بغداد و اربیل در دو سال گذشته در جریان اجرای رفراندوم برای استقلال کردستان که با مخالفت شدید کردستان عراق مواجه شد، بسیار تیره شده بود به طوری که در برخی جاها به درگیری نظامی نیز منجر شد.

دیدار مسعود بارزانی از بغداد درست در زمانی صورت می‌گیرد که بحث داغ تعیین بودجه سال ۲۰۱۹ این روزها در پارلمان عراق مطرح شده است. سهم کردستان عراق پیش از جریان همه پرسی ۱۷ درصد از کل بودجه بود اما بعدا بودجه کردستان به ۱۲ درصد کاهش یافت گفته می‌شود یکی از اهداف بارزانی برگرداندن بودجه کردستان به ۱۷ درصد سابق است.

فواد حسین که یکی از نامزدهای پست ریاست جمهوری گفت یکی از اهداف بارزانی مسئله تشکیل کابینه است و دوم گفتگو برای حل اختلافات میان بغداد و اقلیم کردستان در باره برخی مسائل مربوط به قانون اساسی و مسئله اداره مناطق مورد اختلاف میان طرفین است.

بارزانی قبل از سفر خود به بغداد گفته بود در دیدار از بغداد از دولت مرکزی خواهد خواست که به جو نظامی‌گری در کرکوک و دیگر مناطق مورد اختلاف پایان دهد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy