Monday, Dec 3, 2018

صفحه نخست » بازداشت پژوهشگر دانشگاه ملی استرالیا در ایران به اتهام نفوذ

jamiat_120118.jpgمیمنت حسینی چاوشی، جمعیت‌شناس ایرانی و پژوهشگر دانشگاه ملی استرالیا، در ایران بازداشت شد

ایران اینترنشنال - محمود بهزادی، یک وکیل دادگستری در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا در روز یکشنبه ۱۱ آذرماه، بازداشت حسینی چاوشی را به اتهام «نفوذ» تایید کرده است.

او همچنین گفته بر اساس اطلاعاتش حسینی چاوشی تاکنون از بین ۲۰ وکیلی که قوه‌قضاییه مشخص کرده‌، وکیلی برای خود انتخاب نکرده است.

میمنت حسینی چاوشی محقق موسسه «سیاست‌های عمومی» دانشگاه ملی استرالیاست . کتاب او با عنوان «تحولات باروری در ایران» در سال ۱۳۸۹ جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران را دریافت کرد.

بازداشت حسینی چاوشی در حالی رخ می‌دهد که پیش‌تر، روزنامه کیهان با اشاره به نام اختصاری او نوشته بود: «م.ح که یک جمعیت‌شناس دوتابعیتی است، توسط یاران گمنام امام زمان عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف در ادامه برخوردها با عناصر نفوذی دشمن، طی عملیاتی موفق، هنگام خروج از کشور دستگیر شده است.»

هفته گذشته نیز خبرگزاری فارس از بازداشت و احضار «تعدادی از عناصر نفوذی در حوزه کنترل جمعیت» از سوی یکی از نهادهای امنیتی ایران با همکاری دستگاه قضایی خبر داده بود.

به نوشته فارس، این افراد با «نفوذ» در برخی نهادها از جمله وزارت علوم، وزارت بهداشت، مرکز پژوهش‌های مجلس و مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری «اقدام به ممانعت از تحقق صحیح سیاست‌های کلی نظام می‌کردند».

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، در سال‌های اخیر نارضایتی خود را در مورد پیر شدن جمعیت ایران اعلام کرده است.

او در شهریور سال ۱۳۹۵ فرمان ۱۶ ماده‌ای را تحت عنوان «سیاست‌های کلی خانواده» به دستگاه‌های حکومتی ابلاغ کرد. در این فرمان بر ترویج فرزندآوری، نقش مادری و خانه‌داری زنان، ازدواج افراد مجرد و ازدواج مجدد زنان سرپرست خانواده تاکید شده بود.

خامنه‌ای در پیامی به همایش «تغییرات جمعیتی و نقش آن در تحولات مختلف جامعه» در سال ۱۳۹۲ نیز گفته بود سیاست کلی ایران باید به سمت افزایش جمعیت برود و جمعیت این کشور باید به جای ۷۵ میلیون نفر، دستکم ۱۵۰ میلیون نفر باشد.

در همین حال، نصرالله پژمانفر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ایران، در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفته است: «عده‌ای در تلاش بودند تا سیاست‌های جمعیتی را دستکاری کنند... با توجه به اینکه بخشی از موضوع تهاجم به کشور موضوعات جمعیتی است و کاهش جمعیت یک جنگ تمام‌عیار برای دشمن است؛ دشمن برای آن برنامه‌ریزی و برای کاهش آن کار منسجمی را اجرا می‌کند.»

جمهوری اسلامی سیاست کنترل جمعیت را در سال ۱۳۶۸ بعد از پایان جنگ هشت ساله ایران و عراق با آغاز دور نخست ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی با شعار فرزند کمتر، زندگی بهتر آغاز کرد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy