Monday, Dec 10, 2018

صفحه نخست » نزدیک شدن مواضع اروپا و آمریکا، جمهوری اسلامی منتظر فشارهای بیشتر اروپا باشد

germany_120918.jpgدویچه وله - به نظر می‌رسد که ایران باید خود را برای فشارهای بیشتر اتحادیه اروپا آماده کند. به گفته وزیر خارجه آلمان، این اتحادیه تداوم آزمایش‌های موشکی، رفتار ایران در سوریه و فعالیت‌های اطلاعاتی این کشور در اروپا را نخواهد پذیرفت.

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان، روز دوشنبه ۱۹ آذر (۱۰ دسامبر) در جریان دیدار وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا گفت: «ما بایستی با ایران درباره اقدامات‌اش در سوریه، برنامه موشک‌های بالستیک این کشور و نیز فعالیت سرویس‌های اطلاعاتی‌اش در اروپا صحبت کنیم.»

به گزارش خبرگزاری آلمان، هایکو ماس در ادامه افزود: «این بحث ناخوشایندی برای ایران خواهد بود، زیرا ما با چنین تحولاتی در آنجا موافق نیستیم و همچنین نخواهیم پذیرفت که این تحولات همین‌طور ادامه یابند.»

اشاره وزیر خارجه آلمان به آزمایش اخیر موشک میان‌برد ایران است که جمهوری اسلامی تاکنون آن را رسما نه تکذیب و نه تأیید کرده است. افزون بر این، جمهوری اسلامی متهم است که می‌خواسته علیه ایرانیان تبعیدی در فرانسه و دانمارک دست به عملیات تروریستی بزند؛ اتهامی که مقام‌های ایران آن را تکذیب می‌کنند.

تأکید مجدد بر پایبندی اروپا به برجام

هایکو ماس در سخنان امروز خود همچنین تصریح کرد که چنانچه جمهوری اسلامی تعهدات خود نسبت به برجام را حفظ کند، اتحادیه اروپا نیز به توافق اتمی با ایران پایبند خواهد بود. این سیاستمدار آلمانی عضو حزب سوسیال دمکرات تأکید کرد: «ما نمی‌خواهیم ایران دوباره به غنی‌سازی اورانیوم که می‌تواند کاربرد نظامی داشته باشد بپردازد و ما معتقدیم چنین خواستی تنها با این توافق تضمین خواهد شد.»

به گفته وزیر خارجه آلمان، به همین دلیل نیز اتحادیه اروپا کماکان تلاش خواهد کرد تا به‌رغم اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی، مبادلات مالی با ایران امکان‌پذیر شوند.

مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

هایکو ماس در مورد برنامه‌های اتحادیه اروپا برای ایجاد ساز و کار ویژه مالی (SPV) جهت انجام معاملات با ایران نیز گفت: «پیشنهادهایی در مورد چگونگی عملی شدن چنین ساز و کاری وجود دارد.» ماس تأکید کرد که اینک بایستی در این مورد نیز تصمیمی سیاسی گرفته شود؛ تصمیمی که به گفته او، انتظار می‌رود "در آینده نزدیک" تحقق یابد.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی نیز چهارشنبه گذشته از ثبت کانال مالی ویژه اروپا "در آینده نزدیک" خبر داده بود. او در عین حال گفته بود که اروپایی‌ها برای گریز از فشارهای احتمالی آمریکا "می‌خواهند این مرحله را به صورت محرمانه دنبال کنند تا به نتیجه برسند."

اتحادیه اروپا اعلام کرده است که برای نجات توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی موسوم به برجام، در پی ایجاد یک ساز و کار ویژه مالی برای تسهیل معاملات غیردلاری با ایران است. این روند تاکنون با کندی پیش رفته است و مقام‌های جمهوری اسلامی نیز بارها نارضایتی خود را از به عقب افتادن ایجاد چنین کانالی اعلام کرده‌اند.

ظریف سه‌شنبه گذشته نیز گفته بود: «احتیاط بیش از حدی از طرف اروپایی‌ها احساس می‌شود. اروپایی‌ها می‌خواهند بدون هزینه برای رفع نگرانی‌های امنیتی، صرفا از منافع برجام بهره‌مند شوند که این امکان‌پذیر نیست.»

سخنان شنبه گذشته حسن روحانی، رئیس جمهور ایران خطاب به دولت‌های غربی نیز لحنی تهدیدآمیز داشت. او به این کشورها درباره عواقب تحریم‌ها و تاثیر آن بر توان ایران در مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر هشدار داد و از جمله گفت: «با تضعیف ایران از راه تحریم، خیلی‌ها در امان نخواهند بود، آنها که حرف ما را باور ندارند، خوب است به نقشه جغرافیا نگاهی بیاندازند.»

روحانی در اظهارات کم‌سابقه خود خطاب به "غربی‌ها" گفت: «اگر توانایی‌های ما در مبارزه با مواد مخدر و تروریسم در خاستگاه آنها ضربه‌ای ببیند، شما نخواهید توانست از زیر آوار مواد مخدر، پناهجویان و بمب‌ها و ترورها به سلامت خارج شوید.»

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy