Tuesday, Dec 25, 2018

صفحه نخست » عباس عدالت، شهروند دوتابعیتی بازداشت‌شده در ایران، آزاد شد

Abbas_Edalat.jpgدویچه وله ـ دولت بریتانیا آزادی عباس عدالت، شهروند ایرانی ـ بریتانیایی بازداشت‌شده در ایران و بازگشت او به این کشور را تأیید کرد. این استاد دانشگاه امپریال کالج لندن هشت ماه پیش پس از سفر به ایران بازداشت و به اوین منتقل شده بود.

عباس عدالت، شهروند دوتابعیتی ایرانی ـ بریتانیایی، پس از تحمل بیش از هشت ماه زندان در ایران آزاد شده است. وزارت امور خارجه بریتانیا ضمن تأیید این خبر افزود که آقای عدالت پس از آزادی به بریتانیا بازگشته است.

وبسایت "کارزار مقابله با تحریم و حمله نظامی علیه ایران" که گفته می‌شود عباس عدالت بنیانگذار آن است، پیش‌تر از آزادی این استاد دانشگاه و بازگشت او به بریتانیا خبر داده بود.

عباس عدالت، استاد علوم کامپیوتر و ریاضیات دانشگاه امپریال کالج لندن، فروردین ماه گذشته در چارچوب فعالیت‌های دانشگاهی و به قصد شرکت در یک کارگاه آموزشی به تهران سفر کرده بود.

کمپین حقوق بشر در ایران پیش‌تر خبر داده بود که این استاد دانشگاه و فعال شناخته‌شده ضدجنگ که تابعیت دوگانه ایرانی ـ بریتانیایی دارد، روز ۲۶ فروردن‌ماه سال جاری (۱۳۹۷) توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازداشت شده است.

این سازمان حقوق بشری همچنین اعلام کرده بود که ماموران امنیتی هنگام بازداشت آقای عدالت، به محل سکونت او در تهران حمله کرده و اموال او، از جمله کامپیوتر، سی‌دی‌ها و یادداشت‌های شخصی‌اش را مصادره کرده‌اند.

مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

از عباس عدالت که از مخالفان تحریم و حمله نظامی به ایران است، به عنوان بنیانگذار کمپینی زیر عنوان "کارزار مقابله با تحریم و مداخله نظامی علیه ایران (CASMII) " یاد می‌شود.

برخی رسانه‌های بریتانیایی نوشته‌اند که حکومت جمهوری اسلامی در زمان بازداشت عباس عدالت، او را متهم به عضویت در "شبکه جاسوسی بریتانیا" کرده است.

این در حالی است که سایت "کارزار مقابله با تحریم و مداخله نظامی علیه ایران" منتسب به عباس عدالت، شنبه گذشته (اول دی/ ۲۲ دسامبر) نوشته بود که حبس هشت‌ماهه این شهروند دوتابعیتی نتیجه "اطلاعات غلط و سوءتفاهم" دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی بوده است.

از دست‌کم دو شهروند ایرانی ـ بریتانیانی بازداشت‌شده دیگر در ایران سخن می‌رود. نازنین زاغری راتکلیف یکی از آنهاست که در سال ۱۳۹۵ توسط سپاه پاسداران بازداشت شد. خانواده نازنین زاغری و دولت بریتانیا تلاش زیادی برای آزادی او انجام داده‌اند، اما خانم زاغری کماکان در تهران زندانی است.

صادق خان، شهردار لندن، روز گذشته در دیدار با ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری، زندانی بودن این زندانی دوتابعیتی را "به سخره گرفتن عدالت" خواند و از مقام‌های ایران خواست تا او را آزادکنند. شهردار لندن گفت: «نازنین زاغری دو سال است که به زندان افتاده و جرمش مشخص نیست. او هیچ عمل خلاف و یا غیرقانونی انجام نداده و تمام اتهامات علیه او خلاف واقع است.»

آمار رسمی و دقیق شمار شهروندان دوتابعیتی زندانی در ایران وجود ندارد. خبرگزاری رویترز در روز نهم نوامبر سال گذشته میلادی (۲۰۱۷) شمار این زندانیان را بیش از ۳۰ نفر عنوان کرده بود. گفته می‌شود که اغلب این افراد طی چند سال گذشته از سوی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران ایران دستگیر و روانه زندان شده‌اند. برخی از زندانیان دوتابعیتی پس از آزادی جمهوری اسلامی را متهم به "شکنجه روانی" خود و "گروگان‌گیری" به قصد معامله با کشورهای غربی کرده‌اند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy