Saturday, Dec 29, 2018

صفحه نخست » حسام الدین آشنا: محسن رضایی مسبب لو رفتن عملیات کربلای ٤ و هزاران قربانی آن بود

27e42f2c375c8a20ff454c4ea4c9dbe5595f58bf.jpegحسام الدین آشنا، مشاور حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، محسن رضایی فرماندۀ پیشین سپاه پاسداران را به لو دادن "عملیات کربلای ٤" در پنجم دی ماه ۱٣۶۵ در جریان جنگ ایران و عراق متهم کرد و او را از مسببان اصلی کشته و مجروح شدن هزاران سرباز ایرانی در این عملیات معرفی نمود.

رادیو فردا - توئیت محسن رضایی، فرمانده سپاه پاسداران در دوره جنگ ایران و عراق، درباره عملیات «کربلای ۴»، واکنش‌های گسترده‌ای در توئیتر داشته است.

در همین حال حسام الدین آشنا، مشاور حسن روحانی، خواستار پاسخگویی به سؤالات مطرح درباره « رازهای سربه‌مهر» جنگ ایران و عراق شد و خطاب به محسن رضایی نوشت که «ما شایدخطاکاران را ببخشیم اما خودشیفتگان را هرگز».

آقای رضایی در توئیتر خود نوشته بود: «عملیات کربلای چهار برای فریب دشمن انجام شد. اگر تحلیلگر تاریخی در فهم آن فریب بخورد، پس وای به حال نوشته‌های او».

rezayee1.jpgوی مدعی شد: «با عملیات کربلای چهار به دشمن وانمود کردیم که عملیات سالانه ما تنها همین بوده است. ده روز بعد در همان نقطه و در زمانی که نیروهای ارتش بعثی به مرخصی رفته بودند، عملیات کربلای پنج را انجام دادیم».

دعای فرمانده سابق سپاه پاسداران در حالی بیان شده که پیش از این فرماندهان سپاه پاسداران همواره از لو رفتن عملیات «کربلای ۴» سخن گفته بودند.

همچنین پیش از این تحلیل‌گران از پیروزی «نسبی» ایران در عملیات «کربلای ۵» سخن گفته‌اند و این عملیات پیروزی بزرگی برای ایران نبوده است.

این توئیت محسن رضایی می تواند واکنشی به بحث‌های چند روز گذشته درباره این عملیات و نوشته جعفر شیرعلی نیا، پژوهشگر جنگ ایران و عراق، باشد.​

مرکز اسناد سپاه پاسداران روز سوم دی و در سالروز عملیات«کربلای ۴» مدعی شده بود که این عملیات «با توجه به موانع موجود در همان ساعتهای اولیه متوقف شد» و «برخلاف تبلیغات برخی رسانه‌های خارجی» تعداد نیروهای ایرانی کشته شده در این عملیات « کمتر از هزار نفر است».

مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

جعفر شیرعلی نیا در مطلبی در کانال تلگرامی خود این ادعای مرکز اسناد سپاه پاسداران را «عجیب» خوانده و با اشاره به گزارش‌های پیشین این مرکز و سخنان و نوشته‌ها و سخنان مقامات جمهوری اسلامی آن را رد کرده بود.

از جمله اکبر هاشمی رفسنجانی نوشته که در این عملیات «نزدیک به ‌هزار شهید و سه‌هزارو ٩٠٠ مفقودالاثر داشتیم که اکثر آنها را باید شهید حساب کرد و حدود ١١‌هزار مجروح که حدود نصف آنها سرپایی معالجه شده یا می‌شوند».

جعفر شیرعلی نیا همچنین به نقل از محمد درودیان، راوی دفتر سیاسی سپاه پاسداران نوشته که محسن رضایی خود گفته که این عملیات « از رده به کلی سری لو رفته است».

موضوع این عملیات در سال ۹۴ و پس از کشف جسد ۱۷۵ غواص ایرانی مطرح شده بود.

توئیت محسن رضایی واکنش‌های گسترده‌ای در توئیتر داشته است.

حسام الدین آشنا، مشاور رئیس جمهور ایران، نیز در مطلبی با عنوان «فرمانده عملیات فریب»در کانال تلگرامی خود خواستار پاسخگویی به سئوالات مطرح درباره « رازهای سربه‌مهر» جنگ ایران و عراق شد:

«فرمانده کل، سلام بر شما

ده‌ها هزار رزمنده و خانواده هزاران شهید هیچگاه از شما نپرسیدند چرا از چند شب قبل از عملیات کربلای چهار آسمان از روشنایی منور‌های چلچراغی دشمن مانند روز شده بود. بچه‌های توپخانه لشکر ۲۷ هیچگاه از شما نپرسیدند چرا تنها ۴۵ دقیقه پس از آغاز عملیات، تقریبا تمام قبضه‌ها مورد اصابت توپ‌های دشمن قرار گرفت. هیچ‌یک از هزاران مجروح عملیات نپرسیدند چرا وقتی اولین موج مجروحان به بیمارستان صحرایی علی‌بن ابی‌طالب رسید هنوز پزشکان و پرستاران از وقوع عملیات آگاهی درستی نداشتند، ولی رادیوی منافقین و رادیو بغداد هر لحظه وضعیت عملیات را اعلام می‌کرد.

برادر محسن

بین عملیات فریب و عملیات لورفته تفاوت از زمین تا آسمان است. تحلیل‌های پسینی مشکلی را حل نمی‌کند. ما شاید خطاکاران را ببخشیم، اما خودشیفتگان را هرگز. پشت نام شهدا نمی‌توانید مخفی شوید»

مشاور فرهنگی رئیس جمهور در توئیت دیگری نوشت:

«فرمانده عملیات فریبنده

سلام بر شما

وقت آن رسیده که در سی‌امین سالگرد پایان جنگ و چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی تن به شفافیت داده و به سوالات کهنه بسیجیان و خانواده‌های شهدا و ایثارگران درباره راز‌های سربه‌مهر دفاع مقدس پاسخ دهید شما تا به حال در قامت یک قهرمان ملی جلوه کرده‌اید، اما اکنون با این سخنان در باب آن عملیات تلخ دیگر نمی‌توانید پشت نام سرداران شهید پنهان شوید و باید خود را برای سوالات سخت آماده کنید.

درخواست عذرخواهی کاربران از محسن رضایی

به گزارش فررو، حسین دهباشی فعال رسانه‌ای نیز نوشت: «سردار حذف فرموده‌اند که کربلای۴ در شرایطی انجام شد که مرحوم هاشمی (فرمانده جنگ) از موعد و جزئیات آن بی‌خبر بود، اما دشمن به مقیاس گروهان حتی کالک عملیاتی ما را داشت!»

اشاره حسین دهباشی به خاطره مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی است که از زمان عملیات ابراز بی‌اطلاعی کرده بود. هاشمی رفسنجانی در خاطرات خود می‌نویسد: «معلوم نبود که امشب حمله آغاز می‌شود یا خیر؟ آقای سنجقی را به منطقه فرستادیم. نزدیک ساعت ده خبر دادند که عملیات با نام کربلای چهار آغاز شده‌است؛ غافلگیر شدیم.»

هاشمی رفسنجانی همچنین با انتقاد از مدیریت عملیات نوشته: «مدتی به تنهایی در کنار ساختمان محل اقامت قدم زدم و فکر کردم. شکست عملیات (کربلای چهار) با آن همه امکانات و تبلیغات که داشتیم بسیار تلخ است... دکتر هادی (محمد علی هادی) و دکتر روحانی (حسن روحانی) آمدند. از مدیریت عملیات انتقاد داشتند. معمولا در شرایط شکست درددل‌ها اوج می‌گیرد.»

توئیت‌های محسن رضایی با واکنش‌های دیگری نیز رو به رو شد. آسیه باکری، فرزند شهید حمید باکری و برادرزاده شهید مهدی باکری نوشت: «به عمو مهدی می‌گن برگرد عقب می‌گه: برگردم به مردم بگم بچه هاشون رو کجا جا گذاشتم! آقای رضایی برای آخر عاقبت خودتون و راحتی اعصاب بازماندگان جنگ تحمیلی دیگه ننویسید، مرهم نیستید عذرخواهی بلد نیستین، لااقل سکوت رو تمرین کنید!»

کاربری با نام ابراهیمی سوته نیز می‌نویسد: عملیات کربلای۴ به عنوان گردان پشتیبان بودم و اکثر همرزمان در عملیات یا شهید شدند و یا جانباز ... آقای محسن رضایی یک بار هم شجاعت به خرج دهید از اشتباه خود عذرخواهی کنید. عملیات کربلای ۵ هم که مجروح شدم با توجه به شهادت و جانبازی نیرو‌های خودی دست آورد زیادی نداشتیم!

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy