Tuesday, Jan 1, 2019

صفحه نخست » دلیل واقعی استعفای وزیر بهداشت ایران، برادر چهارم لاریجانی‌ها جایگزین بعدی؟

lariBro_010119.jpg

اردشیر لاریجانی سرپرست وزارت بهداشت خواهد شد؟
دیدگاه نو نوشت پس از انتشار خبر تایید استعفای حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت دولت دوازدهم، برخی خبرهای تایید نشده حاکی از این است که قرار است محمدباقر اردشیر لاریجانی به عنوان سرپرست این وزارتخانه مشغول بکار شود. باقر لاریجانی فارغ‌التحصیل دکترای عمومی در سال ۱۳۶۶ از دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران است و دوره تخصص داخلی را در سال ۱۳۶۹ به پایان رسانده و در سال ۱۳۷۲ مدرک فوق‌تخصص رشته غدد و متابولیسم را از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت کرده است. وی همچنین دوره پیوند پانکراس را در ایتالیا و کانادا گذرانده‌ و دوره‌های مختلفی در کشورهای فرانسه، دانمارک و انگلیس سپری ورده است.

کاهش بودجه سلامت یا فرار از استیضاح؟

به گزارش یورونیوز رسانه‌های ایران در روزهای گذشته از استعفای وزیر بهداشت کابینه حسن روحانی خبر دادند. موضوعی که هنوز از سوی دولت تائید نشده و بر اساس گفته برخی مقام‌های آگاه با گذشت نزدیک به دو هفته از کناره‌گیری حسن قاضی‌زاده هاشمی، همچنان رئیس جمهوری ایران پاسخی به استعفای وی نداده است.

روز یکشنبه دهم دی ماه (۳۰ دسامبر) الیاس حضرتی، نماینده تهران در در توئیتی خبر استعفای حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت ایران و حضور نیافتن او در جلسات هیات دولت را اعلام کرد.

با وجود اینکه الیاس حضرتی و چند مقام دیگر علت استعفای وزیر آقای قاضی‌زاده هاشمی را «اعتراض به کاهش بودجه سلامت» عنوان کرده بودند، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس روز سه‌شنبه ۱۱ دی (یکم ژانویه ۲۰۱۹) با شاره به اینکه از هفته پیش استیضاح آقای هاشمی توسط نمایندگان کلید خورده بود، این اقدام وزیر بهداشت را «فرار رو به جلو» خواند.

علی نوبخت، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا با تاکید به اینکه بودجه بخش سلامت و وزارت بهداشت در بودجه امسال افزایش یافته، عنوان کرد: «من مخالف افزایش بودجه وزارت بهداشت هستم زیرا معتقدم زیادی بودجه به این وزارتخانه داده شده است و این پول در این وزارت‌خانه حیف و میل می‌شود.» وی در ادامه با انتقاد از استعفای حسن قاضی‌زاده هاشمی افزود: «اگر ما تحریم هستیم و دارو و تجهیزات پزشکی نباید برسد، آقای وزیر بیاید چه در دولت و چه در مجلس با استدلال بودجه دریافت کند و مشکل مردم را برطرف نمایند؛ فرار کردن معنا ندارد.»

نمایندگان مجلس می‌خواستند وزیر بهداشت را استیضاح کنند

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به تصمیم نمایندگان برای استیضاح و سوال از وزیر بهداشت گفت: «استیضاح قاضی‌زاده هاشمی کلید خورده است و حدود یک هفته پیش ۳۵ نماینده برگه استیضاح وزیر بهداشت را امضاء کردند؛ به نظر من فرار رو به جلوی ایشان به همین منظور است.»

علی نوبخت در گفت‌وگو با ایلنا یکی دیگر از دلایل استعفای وزیر بهداشت را عدم موفقیت او در اجرای برخی برنامه‌های سیستم سلامت و بهداشت خواند و اظهار داشت: «ما یک ضرب‌الاجلی گذاشته‌ایم که تا پایان امسال کل پرونده‌های سلامت الکترونیک شوند، اما چون این کار نکرده‌اند و بعید هم می‌دانم که از پسش برآیند، شعار می‌دهند که پول کم است و به درد مردم نمی‌توانیم برسیم پس کنار می‌رویم که باید گفت اینچنین نیست. ایشان باید باشد، با صرفه‌جویی امور را اداره کند.»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس همچنین با تاکید بر لزوم تحقیق و تفحص در وزارت بهداشت گفت: «ما معتقدیم که باید به حساب‌های وزارت بهداشت رسیدگی شود، من به عنوان یک کارشناس معتقدم که صلاح و انصاف نیست خزانه‌ای که از چند جا تحت فشار است، باز اینگونه آن را بفشاریم.»

مطالب بیشتر در سایت یورونیوز

چه کسی جایگزین وزیر بهداشت می‌شود؟ علی‌اصغر پیوندی یا برادر چهارم لاریجانی‌ها؟

ادامه سکوت روحانی در مقابل استعفای قاضی‌زاده هاشمی از وزارت بهداشت
با گذشت ۲ روز از رسانه‌ای شدن استعفای رسمی وزیر بهداشت و معرفی گزینه‌های جایگزینی او، هنوز رییس جمهور هیچ واکنشی نسبت به این موضوع نشان نداده‌ است.

اعتمادآنلاین |‌ بیش از ۴۸ ساعت از رسانه‌ای شدن نامه استعفای وزیر بهداشت گذشته است و تا به این لحظه رییس دولت هیچ واکنشی نسبت به آن نشان نداده است.

به گزارش اعتمادآنلاین، حسن روحانی که برادر خود، فریدون را با سند خانه حسن قاضی‌زاده هاشمی از زندان آزاد کرده بود، حالا بعد از گذشت ۲ روز به نظر می‌رسد که استعفای او را جدی نگرفته است که هنوز هیچ واکنش مثبت و منفی نسبت به استعفای او نداشته است.

البته برخی معتقدند که احتمالا روحانی هنوز فکر می‌کند این استعفا جدی نیست و بیشتر جنبه امتیاز گرفتن دارد. چرا که حدود ۲ سال پیش هم نزاعی بین وزارت بهداشت و دولت بر سر موضوع بودجه طرح تحول سلامت به وجود آمده بود و حتی آن روزها هاشمی چند روزی هم در وزارتخانه حاضر نشد. اما وعده‌های دولت باعث شد تا وزیر بهداشت دوباره به صندلی‌اش برگردد.

در روز نخست ماجرای استعفا، پیشنهاد سرپرستی این وزارت‌خانه به علی نوبخت حقیقی نماینده مجلس شورای اسلامی داده شد که نوبخت آن را نپذیرفت. اما حالا و با گذشت ۲ روز از ماجرا و در شرایطی که هنوز مشخص نیست رییس دولت این استعفا را پذیرفته یا خیر، نام علی اصغر پیوندی و محمدباقر لاریجانی به عنوان گزینه‌های بعدی این وزارت‌خانه مطرح می‌شود.

پیوندی، رییس سازمان جمعیت هلال احمر در چند ماه اخیر حاشیه‌های زیادی را در این جمعیت تجربه کرد. آن هم وقتی که تعداد زیادی از مدیران اصلی‌اش به علت آنچه که عدم شفافیت مالی نامیده بودند استعفای دسته جمعی دادند.

پیوندی که ریاست سازمان نظام پزشکی تهران را هم بر عهده دارد، در حال حاضر یکی از گزینه‌هاست که به گفته چند منبع آگاه گزینه جدی هم محسوب نمی‌شود.

اما گزینه بعدی، عضو دیگری از خانواده لاریجانی‌هاست. قائم مقام سابق دانشگاه آزاد و معاون آموزش فعلی وزارت بهداشت. این گزینه هم البته به واسطه هجمه‌ای که این روزها در رسانه‌ها به خاطر حضور اعضای خانواده لاریجانی در انواع مناصب دولت وجود دارد، با اما و اگرهایی مواجه می‌شود.

هر چند به نظر می‌رسد علت استعفای قاضی‌زاده هاشمی نه تنها بودجه و رقمش و نه فقط مشکلات موجود بر سر طرح تحول بیمه سلامت، بلکه ناشی از مشکلات درون سازمانی بین او و شخص رییس جمهور است. نکته‌ای که جز با واکنش صریح روحانی روشن‌تر نخواهد‌ شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy