Tuesday, Jan 1, 2019

صفحه نخست » تجمع بازنشستگان کشوری و لشکری مقابل مجلس: ظلم و ستم کافیه، سفره ما خالیه!

bazneshastegan.jpgکیهان لندن - گروهی از بازنشستگان تامین اجتماعی، فرهنگیان، معلمان و پرستاران و همچنین گروهی از بازنشسته‎های نیروهای مسلّح، چهارشنبه ۱۲ دی‌ماه، مقابل مجلس شورای اسلامی دست به تجمع زدند.

خبرگزاری دولتی ایرنا در خبری کوتاه بدون اشاره به جزییات با انتشاری عکسی قدیمی نوشته، اعتراض تجمع‎کنندگان به خاطر «بی‎توجهی در مورد همسان‌سازی حقوق‎شان در لایحه بودجه ۱۳۹۸» است اما ویدئوهایی که از این تجمع منتشر شده نشان می‎دهد آنها تنها در مورد وضعیت معیشتی، گرانی‎ها و دزدی‎ و فساد اعتراض نمی‌کنند بلکه علیه دولت نیز شعار داده و خواستار آزادی معلمان زندانی هستند.

گزارش‎های میدانی حاکیست در میان بازنشستگان، گروهی از کارگران و معلمان و پرستاران بازنشسته و همچنین بازنشستگان صندوق فولاد و تعدادی بازنشسته ارتشی نیز حضور داشته‌اند. آنها شعار می‎دادند: «ظلم و ستم کافیه، سفره ما خالیه».

اجرای همسان سازی و ترمیم عادلانه‎ی مستمری‎ها، بیمه‎ی همگانی کارآمد و مناسب، کمک دولت به صندوق‎های بازنشستگی در معرض بحران و انحلال آن صندوق‏‎های بازنشستگی‎ که کاری برای بازنشستگان نمی‎کنند، مطالبه معیشتی آنها بود با این حال علیه ظلم و ستم و فساد شعار دادند و خواستار آزادی معلمان و کارگران زندانی شدند.

در آستانه‌ی چهل سالگی انقلاب اسلامی، خیابان‎های تهران از سه چهار روز پیش ملتهب شد و در مناطق مرکزی و پر رفت و آمد شهر از نخستین ساعات روز با حضور پلیس ضدشورش همراه می‌شود. پس از حادثه دلخراش سقوط اتوبوس دانشجویان دانشگاه علوم تحقیقات تجمعات دانشجویی نیز آغاز شد. در شمال غرب تهران حوالی دانشگاه آزاد پلیس ضدشورش مستقر شده و گزارش‎ها حاکی از آن است که گشتی‎های نیروی انتظامی و لباس‌شخصی‌ها مرتب منطقه را زیر نظر دارند.

تجمعات پراکنده در پایتخت

به دنبال فراخوان‌هایی که در شبکه‎های اجتماعی اعلام شد، دوشنبه دهم دی‎ماه، تجمعاتی در مقابل دانشگاه تهران و خیابان‎های اطراف آن برگزار شد. تصاویری از این تجمعات اعتراضی در شبکه‎های اجتماعی منتشر شده که نشان می‎دهد مردم کنار دانشگاه تهران تلاش می‎کنند هسته اولیه اعتراض را با سر دادن شعارهایی تشکیل دهند. البته همزمان برخی ویدئوهای مربوط به اعتراضات سال گذشته نیز دوباره منتشر شده است. همزمان در خیابان‏‎های اطراف دانشگاه علوم و تحقیقات نیز تجمعات اعتراضی برگزار شد. در این اعتراضات دانشجویان با شعارهای بسیار تند علی‎اکبر ولایتی و مسئولان دانشگاه آزاد را به باد انتقاد گرفتند. آ‎نها شعار می‎دادند «قاتل بیا بیرون!»، «ولایتی حیا کن دانشگاه رو رها کن»، «بی‎شرف، بی‎شرف» و خواستار استعفای ولایتی و همکارانش شدند.

در شرایطی که خبرها و گزارش‎های مربوط به اعتراضات در رسانه‎های داخلی سانسور می‎شود و در روزی که سرعت اینترنت نیز به شدت پایین بود تصاویر و ویدئوهای مستند و قابل تایید برای اطلاع‌رسانی در مورد برگزاری این تجمعات کم نبود.

فرصت‌طلبی ضدانقلاب، دست‎های پنهان!

معاون سیاسی امنیتی فرمانداری تهران در واکنش به این تجمعات معترضان را «تعدادی فرصت‌طلب» خواند و گفت تجمع مقابل دانشگاه تهران غیرقانونی بوده و تاکید کرد که شرایط اما تحت کنترل بود. عبدالعظیم رضایی با اشاره به اینکه در چند روز گذشته تجمعاتی در داخل دانشگاه آزاد به دلیل اتفاق تاثربرانگیز برای دانشجویان این دانشگاه، برگزار شده گفت «این تجمعات نیازی به مجوز فرمانداری یا استانداری نداشت زیرا داخل دانشگاه برگزار شده اما برخی افراد فرصت‌طلب در مقابل دانشگاه تهران تجمعات پراکنده‌ داشتند که غیرقانونی بود.»

او همچنین گفت «مشخص بود دست‌هایی در کار است تا فضا ناآرام شود ولی تعداد تجمع‌کنندگان بسیار اندک بود و حدود ۳۰-۲۰ نفر تجمع کردند و هیچ دستگیری گزارش نشده است.»

خبرگزاری مهر وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی نیز نوشت، برخی رسانه‌های معلوم‎الحال و ضدانقلاب با درج اخباری مبنی بر برگزاری تجمعات و بروز اغتشاش در خیابان انقلاب تهران سعی در القای ناآرامی در محدوده دانشگاه تهران داشتند و «تعداد معدودی» در این تجمع شرکت کردند و به منظور مدیریت عبور و مرور در خیابان انقلاب، تعدادی از مامورین نیروی انتظامی در این محدوده حضور پیدا کردند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy