Saturday, Jan 5, 2019

صفحه نخست » سلطان سوشی در ژاپن با خرید ماهی تن سه میلیون دلاری رکورد زد

sushi_010319.jpgبی بی سی - در اولین حراج سال جدید میلادی در بازار جدید ماهی توکیو، رئیس یک مجموعه رستوران سوشی در ژاپن یک ماهی تن عظیم را به بهای بیش از سه میلیون دلار خریده و رکوردی بر جای گذاشته است.

کیوشی کیمورا، که خود را "سلطان سوشی" ژاپن می‌داند، این مبلغ را برای خرید یک ماهی تن باله‌آبی ۲۷۸ کیلوگرمی پرداخته است.

این ماهی تن به خصوص یکی از گونه‌های جانوری در خطر انقراض است.

خرید ماهی‌های گران در اولین حراج بامدادی سال جدید میلادی به صورت سنتی در ژاپن در آمده است و خریداران عمده و رستوران‌های بزرگ سوشی پول زیادی را بابت خریدهای اولشان می‌پردازند.

آقای کیمورا به خبرگزاری فرانسه گفت: "ماهی خوبی خریدم".

او در جمع خبرنگاران گفت این ماهی بسیار لذیذ و تازه به نظر می‌رسد.

سلطان سوشی گفت تصور می‌کرد که در حراج ۵۰ تا ۶۰ میلیون بابت این ماهی بدهد، اما قیمت نهایی بیش از پنج برابر و ۳۳۳ میلیون ین (معادل ۳.۱ میلیون دلار) شد.

روپرت وینگفیلد هیز، خبرنگار بی‌بی‌سی در توکیو، می‌گوید این بهای گزاف به خاطر کمیابی این گونه مشخص ماهی تن و همچنین ناشی از رقابت برای کسب اعتبار و منزلت است.

روپرت می‌نویسد: "در یک روز عادی ماهی تنی به این اندازه حدود ۶۰ هزار دلار فروخته می‌شد. رکورد امروز تا حدی به خاطر کسب اعتبار رقم خورده، و شهرت زیادی برای امپراتوری سوشی آقای کیمورا به دنبال دارد."

"اما این هچنین ناشی از کمیابی ماهی تن باله‌آبی شمالی است. ماهی‌هایی که به طور رسمی به عنوان گونه در خطر انقراض قلمداد می‌شوند."

"در سال ۲۰۱۸ صید این ماهی‌ها در آب‌های ژاپن به طور قابل ملاحظه‌ای پایین آمد و از نیمه سال قبل قیمت این ماهی بیش از ۴۰ درصد در بازار توکیو بالا رفته است."

کیوشی کیمورا، صاحب مجموعه رستوران زنجیره‌ای زانمای، در هفت سال از هشت سال اخیر بالاترین قیمت را در حراج اول سال بازار توکیو داده است.

خرید او در رسانه‌های ژاپن پوشش گسترده‌ای داشت.

برخی فعالان محیط زیست انتقاد می‌کنند که جنجال رسانه‌ای حول چنین حراجی توجه‌ها را از خطر انقراض این ماهی منحرف می‌کند.

فعالان محیط زیست و برخی رهبران جهان بابت تصمیم اخیر ژاپن برای از سرگیری صید نهنگ انتقاد کرده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy