Tuesday, Jan 8, 2019

صفحه نخست » پسر نزار زکا: پدرم را برای اعترافات دروغین در تلویزیون ایران تحت فشار قرار داده‌اند

nazar_zaka.jpgالعربیه - ندیم زکا، پسر نزار زکا، شهروند آمریکایی لبنایی که از سال ۲۰۱۵ در ایران در بازداشت به سر می‌برد، گفت که سه هفته است صدایش را نشنیده‌ است و نمی‌داند به کدام زندان سپاه پاسداران منتقل شده است.

ندیم زکا در گفتگو با العربیه درباره سرنوشت پدرش توضیح داد که «ناپدید شد و نمی‌دانم کجاست. آن‌ها به او فشار می‌آورند تا به دروغ اعتراف کند و در تلویزیون پخش کنند».

او با اشاره به گزارشی که در روزهای گذشته از تلویزیون ایران پخش شده و نزار زکا را به گونه‌ای در کشورهای مختلف نشان می‌دهد که ظن اقدامات «شبه‌برانگیز» او را تقویت می‌کند، افزود: «توهین‌آمیز و تحقیرآمیز است که سپاه پاسداران در تلویزیون رسمی ایران دروغ‌پردازی کند».

ندیم گفت: «آنچه رخ می‌دهد بیش از هر چیزی برای خود حکومت ایران تحقیرآمیز است که مهمانی را که خود برای سخنرانی دعوت کرده، برباید».

او که در آمریکا زندگی می‌کند، حکومت لبنان را نیز در این زمینه به کم‌کاری متهم کرد و گفت: «از زمان انتخابات لبنان در ماه مه ۲۰۱۸ تا کنون هیچ‌گونه اقدامی ندیده‌ام... چرا پیگیر شهروند لبنانی نمی‌شوند؟»

به گفته پسر نزار زکا ۴۰ نماینده پارلمان لبنان تعهدنامه‌ای برای پیگیری سرنوشت او امضا کرده‌اند، اما خانواده زکا تحرکی از آنها در این زمینه ندیده‌اند. ندیم این سوال را خطاب به نمایندگان مطرح کرد که «پدرک کجاست و مقامات ایران او را کجا نگاه می‌دارند؟»

او همچنین با اشاره به اینکه پدرش اقامت دائم و گرین کارت آمریکا دارد، گفت که پرونده او در کنگره آمریکا مطرح شده و «دولت آمریکا در این زمینه کوتاهی نکرده و به ویژه اینکه آن‌ها دائما کسانی که نقض حقوق بشر می‌کنند را تحریم می‌کنند. من از آن‌ها متشکرم. آنها بیش از آنچه دولت ما (لبنان) انجام داده، انجام داده‌اند و این مایه تاسف است».

او به نمایندگی از خانواده زکا تاکید کرد که خانواده‌اش تسلیم نخواهد شد و از هیچ کوششی برای آزادی پدرشان که بی دلیل بازداشت شده، فروگذار نخواهد کرد.

خانواده نزار زکا، شهروند آمریکایی لبنانی بازداشت شده در ایران، روز دوشنبه بیانیه‌ای منتشر کرده و تاکید کردند در زمانی که او در زندان‌های سپاه پاسداران زندانی است و سه هفته است که هیچ ارتباطی با دنیای بیرون ندارد، تلویزیون ایران گزارشی درباره بازداشت او منتشر کرده و با مجموعه کاملی از اظهارات و استدلال‌های دروغین کوشیده بازداشت او را توجیه کند.

به گفته این خانواده، این گزارش که با تصاویری از ۱۱ سپتامبر آغاز می‌شود و سازندگان آن همان بازداشت‌کنندگان نزار زکا هستند تنها با هدف جهت‌دهی به افکار عمومی ایرانی‌ها برای پذیرش بازداشت بی‌دلیل و شکنجه شدید او تهیه شده است.

خانواده زکا همچنین با مسئول دانستن مقامات ایران درباره هر آنچه در زندان و تحت شکنجه بر سر نزار زکا می‌آید از آنها خواستند که سرنوشت پدر خانواده را مشخص کرده و در این زمینه اطلاع‌رسانی کنند، زیرا که او از زندان اوین به یکی از زندان‌های ویژه سپاه پاسداران منتقل شده و تحت شدیدترین انواع شکنجه قرار گرفته تا ناچار به اعترافات اجباری دروغین شده و این اعترافات در تلویزیون ایران پخش شوند.

نزار زکا در سپتامبر ۲۰۱۵ برای شرکت در یک کنفرانس به تهران دعوت شد و در مسیر بازگشت به فرودگاه به اتهام جاسوسی برای آمریکا دستگیر شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy