Sunday, Jan 13, 2019

صفحه نخست » رهبر غیر پاسخگو یا دیکتاتور حقیر، مجتبی واحدی

mv_011319.jpgدیدگاه نو - چند سال پیش در مناظره‌گونه‌ای در بی‌بی‌سی گفتم که هم خمینی دیکتاتور بود هم خامنه‌ای دیکتاتور است اما آنچه این‌ دو را از یکدیگر متمایز می کند حقارت خامنه‌ای است. خمینی علنا زور می‌گفت و مسئولیت کارهایش را می‌پذیرفت اما خامنه‌ای اگر چه از زورگویی لذت می‌برد در عین حال، ازجرئت کافی برای پذیرش مسئولیت، برخوردار نیست. از چند سال پیش، وبسایت دفتر او، حذف برخی سخنان و موضعگیری‌های پیشین او را آغاز کرده است. مثلا در اواخر مجلس چهارم‌، اعتراض‌ها به اِعمال نظارت استصوابی افزایش یافت. از جمله در دیداری که گروهی از دانشجویان با او داشتند موضوع نظارت استصوابی مطرح شد و خامنه‌ای در پاسخ گفت :" نظارت استصوابی ، مصوبه مجلس است. در انتخابات آینده مجلس به کسانی رای دهید که نظارت استصوابی را لغو کنند "( نقل به مضمون‌). اما نه تنها مجالس بعدی به ویژه مجلس ششم‌، اجازه لغو یا تعدیل این نظارت ارتجاعی و زورگویانه را نیافتند بلکه پس از مدتی خامنه ای شخصا وارد میدان شد و نظارت استصوابی را ، امری لازم‌ دانست.‌اما بشنوید از سرنوشت سخنرانی فریبکارانه خامنه ای : حذف از وبسایت رهبر! اجازه دهید نمونه دیگری ذکر کنم. پس از فوت آیت‌اله اراکی در پاییز سال هفتاد و سه ، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در اقدامی دستوری، هفت نفر را به عنوان افراد صاحب صلاحیت به عنوان " مرجع تقلید " معرفی کرد که نام سیدعلی خامنه‌ای پس ازآقایان فاضل لنکرانی و بهجت ، در ردیف سوم لیست قرار داشت.

نکته عجیب این لیست عدم وجود نام آیت اله علی سیستانی بود که در همان زمان از مهم‌ترین مراجع تقلید شیعیان به حساب می‌آمد. جایگاه سیستانی در میان شیعیان به گونه ای بود که رسانه‌های فارسی‌زبان نمی توانستند نسبت به آن بی اعتنا باشند.‌ از جمله رادیو بی بی سی در گزارشی به نام او اشاره کرد. این امر بر اطرافیان رهبر گران آمد به طوری که احمد جنتی در خطبه های نماز جمعه تهران، سیستانی را ساخته و پرداخته انگلیسی‌ها دانست. یک‌روز پس از اظهارات جنتی به دیدن کروبی رفتم . وقتی وارد دفتر او شدم با عصبانیتی کم سابقه در حال گفتگوی تلفنی با مهدوی کنی بود. او بر سر مهدوی کنی فریاد می کشید که " یکی از اتهامات همیشگی آخوندها، وابستگی به انگلیس است. آقای جنتی عملا این‌ اتهام را تایید کرد "جنتی چندی بعد از همان تریبون بابت اهانت به سیستانی پوزش خواست . این در حالی بود که بعدها مشخص شد جنتی ، مامور بوده و معذور. در همان‌ایام عده ای از معممان به دیدار خامنه ای رفتند .او که عصبانیت از جایگاه سیستانی، در کلامش موج می زد نه تنها اتهام جنتی علیه سیستانی را تکرار کرد بلکه با کلامی تحقیر آمیز گفت :" آن آقای بیچاره اگر قرار بود چند مقلد هم داشته باشد با کاری که بی بی سی کرد شانس خود را از دست داد" . البته بعدها این سخنرانی نیز از وبسایت خامنه ای حذف شد.‌

این رویه، تا همین اواخر ادامه داشت. از جمله ، از سال هشتاد و هشت تا کنون ، دهها گزارش یک‌طرفه و مغرضانه در مورد حوادث آن سال از صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش شد . اما مهم ترین اظهار نظر خامنه ای که در نماز جمعه بیست و نهم خرداد هشتاد و هشت بیان شد - تاکید بر نزدیکی نظر او با احمدی نژاد - به طور کامل از گزارش های حکومتی حذف شده است. حذف ، سانسور و تعدیل نظرات خامنه ای در مورد برجام و مذاکره با امریکا از دیگر مواردی است که می توان به عنوان نمونه های مسئولیت گریزی خامنه ای به آنها اشاره کرد. اما اخیرا و به ویژه با توجه به تاثیر فضای مجازی و ثبت و ضبط همه اظهار نظرها ، در رفتار خامنه ای ، تغییر ایجاد شده است. در رویه جدید، مواضع خامنه ای توسط افراد و نهادهای دیگر ابلاغ می شود تا عنداللزوم راه فرار برای رهبروجود داشته باشد. روز بیست و سوم مهرماه سال نود و چهار ، برجام درحالی طی یک پروسه بیست دقیقه ای در مجلس به تصویب رسید که قبل از آن اعلام شده بود دویست پیشنهاد اصلاحی در مورد لایحه وجود دارد . پس از تصویب آن لایحه ، تعدادی از نمایندگان وابسته به فراکسیون پایداری از نقش آفرینی علی شمخانی نماینده رهبر و دبیر شورایعالی امنیت و اصغر حجازی عضو با نفوذ دفتر رهبر در تصویب نمایشی برجام سخن گفتند. ازجمله ، مهدی کوچک زاده و حمید رسایی اعلام کردند " تصویب برجام بدون مطرح شدن‌پیشنهادهای اصلاحی نمایندگان، نتیجه جلسه شبانه شمخانی ، علی لاریجانی و اصغر حجازی بوده است ". بدینگونه بود که نمایندگان مجلس با سرعتی کم سابقه ، برجام را تصویب کردند تا مشخص شود این اقدام‌برای تامین نظر رهبر بوده است. مهدی کوچک زاده عضو جبهه پایداری در همین خصوص اظهار داشت : " دیشب آقای لاریجانی پیش من آمد و گفت کشور تصمیم گرفته طرح باید تصویب شود. بنده به آقای لاریجانی گفتم کشور چه مرجع جدیدی است؟ که لاریجانی گفت: همان که خودت می‌دانی»( عصر ایران به نقل از ایلنا ) . بعدها رهبر جمهوری اسلامی مدعی شد که در جریان مذاکرات هسته ای و تنظیم برجام ، خطوط قرمز مورد نظر او مورد توجه قرار نگرفته است ".

البته ماموریت محوله از سوی رهبر ، به دو شیوه انجام می شود. ماموریت " مخالف خوانی برای فرار های بعدی" را افرادی مانند حسین شریعتمداری و برخی ائمه جمعه تندخو به عهده گرفته اند و اشخاصی مانند حجازی و وحید حقانیان ، مسئول ابلاغ غیر رسمی نظرات رهبر هستند. انتخاب دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی ، آخرین نمونه از نقش آفرینی اعضای بیت رهبر بودکه بلافاصله پس از ابلاغ و اجرا، مسئولیت سلب مسئولیت از رهبر به عزت اله ضرغامی سپرده شد.ضرغامی روز دوازدهم مهرماه نود و هفت در اینستاگرام نوشت : " در حالی که رهبر معظم انقلاب مسئولیت بررسی صلاحیت نامزد دبیری شورای عالی انقلاب فرهنگی را مشخصا بر عهده نظر کارشناسی اعضای این شورا گذارده بودند، متاسفانه، در جلسه دیشب مکرراً به صورت علنی و غیرعلنی از تماس‌های آقای وحید حقانیان به منظور رأی مثبت به این نامزد محترم سخن به میان آمد". ضرغامی در حالی این مطلب را در فضای محازی مطرح کرد که چند ساعت قبل از آن با توصیه وحید حقانیان ، دبیری شورایعالی انقلاب فرهنگی به سید رضا عاملی سپرده شده بود. نخستین نقش آفرینی علنی وحید حقانیان ، سال گذشته و در جریان زلزله کرمانشاه صورت گرفت. او به مناطق زلزله زده سفر کرد و ضمن حمایت‌علنی از پروژه مسکن مهر ، رسما اسحاق جهانگیری را لعنت کرد .زیرا به تعبیر او ، " جهانگیری اولین کسی بود که تخم‌لق نا امن بودن‌خانه های احداثی در پروژه مسکن‌ مهر را اعلام کرد". چند ماه پس اظهارات حقانیان، مصاحبه ای از اسحاق جهانگیری منتشر شد که نشان می داد رهبر جمهوری اسلامی، پس از انتخابات سال نود و دو او را به حضور نپذیرفته است ".

به نظر می‌رسد با گسترش بحران های داخلی و افزایش فشارهای خارجی ، تلاش رهبر برای نقش آفرینی بدون پذیرش مسئولیت افزایش خواهد یافت. او قبلا نیز نشان داده که در اعمال دیکتاتوری نیز، حقیر است و محتاج مخفی شدن در پشت سر افراد و موضوعات . عدم مشروعیت حکومت خامنه ای ،از تاثیر تصمیمات او بر سرنوشت کشور و مردم نمی کاهد . پس همه کسانی که دستی در رسانه ها دارتد موظفند با رصد تصمیمات کلان و اقدامات هزینه ساز ، مرتبا نقش رهبر را فریاد بزنند تا تصمیمات هزینه ساز رهبر تحت الشعاع مظلوم نمایی و مسئولیت گریزی های مالوف او قرار نگیرد . روشنگری در مورد مسئولیت گریزی های رهبر از آن جهت اهمیت دارد که هنوز میلیونها ایرانی، تحت تاثیر فریب کاری ها او قرار می گیرند بدون آنکه رهبر، مسئولیت تصمیمات نابخردانه خود را به عهده بگیرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy