Thursday, Jan 24, 2019

صفحه نخست » جنجال پس از سخنان سفیر سابق ایران در آلمان درباره «عملیات تروریستی» در اروپا

Ali_Majedi.jpgالعربیه - علی ماجدی سفیر پیشین ایران در آلمان، چهارشنبه ۲۳ ژانویه گفت «اسناد اروپایی‌ها در بارۀ اقدامات تروریستی نسبت داده شده به ایران را نمی‌توانیم به راحتی رد کنیم».

این صحبت‌های ماجدی که در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا بیان شد، واکنش وزارت امور خارجه ایران را در پی داشت؛ واکنشی که نشان از تنش میان وزارت‌خانه و سفیر سابقش دارد.

بخشی از مصاحبه خبرگزاری ایسنا به اتهام‌های مربوط به خرابکاری در شماری از کشورهای اروپایی اختصاص یافت.

در ماه‌های اخیر، شماری از کشورهای اروپایی از اقدامات و برنامه‌ریزی‌هایی برای انجام عملیاتی شامل ترور، بمب‌گذاری در مجامع عمومی و جاسوسی به به سود جمهوری اسلامی ایران خبر داده و برخی نهادهای حکومتی ایران را با این موارد مرتبط دانسته‌اند.

ماجدی صراحتا هیچ تشکیلات و گروهی در داخل ایران را مسئول این اقدامات ندانست، اما با اشاره به متهم شدن حکومت ایران به خرابکاری یا توطئه خرابکاری در کشورهای اروپایی، گفت: «اروپایی‌ها در مورد ادعاهایی که مطرح کرده‌اند اسنادی آورده‌اند که ما نمی‌توانیم آن‌ها را به راحتی رد کنیم».

او در عین حال افزود: «گرچه آنها نیز نمی‌توانند این اسناد را به راحتی اثبات کنند».

سفیر پیشین ایران در آلمان، با هشدار در این مورد که چنین اقدامات و اتهاماتی به موانعی در راه تلاش مجدانه کشورهای اروپایی برای کمک به ایران از جمله در زمینه مقابله با تحریم‌ها منجر می‌شود، افزود: «ما در داخل کشور با موضوعی همچون عملیات خودسرانه مواجه هستیم، آیا می‌توانیم منکر شویم که در خارج از کشور نیز نمونه‌ای از این اتفاقات رخ نمی‌دهد؟ عملیات‌هایی که اعتماد را دچار خدشه می‌کند؟»

ماجدی در اشاره به موضع رسمی جمهوری اسلامی که مخالفان خود در خارج از کشور را مسئول اقدام علیه خود یا اتهام کذب علیه حکومت ایران معرفی می‌کند، کفت: «اگر گروه‌های مخالف به نام ایران اقدام به انجام برخی عملیات‌های خرابکارانه می‌کنند، باید بتوانیم آن را اثبات کنیم و این اعتماد را به وجود بیاوریم که این اقدامات در حالی به اسم ایران صورت می‌گیرد که از سوی ایران انجام نشده است».

کشورهای اروپایی می‌گویند که «عملیات خرابکارانه» عمدتا گروه‌ها و افراد مخالف و منتقد حکومت ایران را هدف قرار داده که از سوی نهادهای این کشور به مخالفت و حتی ارتکاب اقدامات خصمانه علیه نظام متهم شده‌اند.

پس از مطرح شدن این اتهامهات، اروپا مجازات‌هایی را هم علیه برخی نهادهای ایرانی اعمال کرد. دولت ایران هرگونه ارتباطی با متهمان این اقدام‌ها را تکذیب و به جای آن، مخالفان خود را به ارتکاب آنها متهم کرده است.

واکنش وزارت امور خارجه ایران

وزارت امور خارجه ایران در واکنش به سخنان ماجدی، رسانه‌های خارجی را به خاطر انعکاس مصاحبه ماجدی مورد انتقاد شدید قرار داد.

بیانیه روابط عمومی وزارت خارجه با اعلام اینکه در اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان، ماموریت آقای ماجدی به عنوان سفیر جمهوری اسلامی در آلمان خاتمه یافته، افزود: «لازم به تاکید است که دیدگاه‌های ارائه شده توسط ایشان در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا در تاریخ سوم بهمن ۱۳۹۷، طبیعتا نظرات شخصی ایشان بوده و دیدگاه‌های وزارت امور خارجه به شمار نمی‌رود».

این بیانیه افزوده است: «در خصوص عملیات به اصطلاح خودسرانه که در اظهارات ایشان وجود دارد، چنانکه از متن مصاحبه نیز مشخص است ایشان به مورد مشخصی اشاره نداشته و یک نگرانی عمومی از برخی از این احتمالات رابیان کرده است».

در این بیانیه آمده است: «اسناد و شواهد کشورهای اروپایی که برای برخی از این ادعاهای این کشورها ارائه شده است، همانطور که جناب آقای ماجدی هم به درستی بیان داشته است، اصلا قابل اثبات نیست و اسناد متقنی به شمار نمی‌رود و همچنانکه ایشان نیز تاکید کرده است این عملیات احتمالا توسط گروهک‌های معاند در خارج از کشور به گونه‌ای انجام می‌شود که به پای ایران نوشته شود».

در پایان این بیانیه آمده است: «روابط عمومی وزارت خارجه به رسانه‌های خارجی و برخی خارج‌نشینان معلوم‌الحال که برداشت‌های دلخواه خود را از این مصاجبه به عمل آورده‌اند توصیه می‌کند ذوق زده نشده و آرزوهای قلبی خود را به دیگران نسبت ندهند».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy