Thursday, Jan 24, 2019

صفحه نخست » هشدار روسیه به آمریکا در باره هر گونه دخالت نظامی در ونزوئلا

venezuela_012319.jpgرادیو فردا - در پی تحولات چهارشنبه شب در ونزوئلا، واکنش‌ مقام‌های کشورهای جهان به این تحولات در روز پنج‌شنبه، چهارم بهمن‌ماه، ادامه یافت، از جمله روسیه نیکلاس مادورو را رئیس جمهوری «قانونی» ونزوئلا نامید و «دخالت خارجی» در امور داخلی این کشور را «غیرقانونی» توصیف کرد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین در روسیه، با اشاره به اظهارات مقام‌های ایالات متحده، هرگونه «احتمال دخالت نظامی» را «بسیار خطرناک» خواند و نسبت به آن هشدار داد.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز از آن چه «دخالت در امور داخلی ونزوئلا» می‌خواند، انتقاد کرد.

وزارت خارجه روسیه، ونزوئلا را «شریک راهبردی» این کشور دانست و بر ادامه حمایت از ونزوئلا تاکید کرد.

وزارت خارجه چین نیز با انتشار بیانیه‌ای، مخالفت پکن را با هرگونه دخالت در امور داخلی ونزوئلا اعلام کرد.

پکن همچون روسیه بر حمایت خود از تلاش‌های دولت ونزوئلا برای حفظ ثبات، حاکمیت و استقلال این کشور تاکید کرد.

در مقابل اتحادیه اروپا ضمن تاکید بر احترام به حقوق مدنی، آزادی احزاب و امنیت در این کشور هنوز میان انتخاب میان نیکلاس مادورو و خوآن گوآیدو مردد است.

در بیانیه کشورهای عضو اتحادیه اروپا آمده‌ است: «مردم ونزوئلا حق دارند به صورت مسالمت‌آمیز خواسته‌های خود را نشان دهند و رهبران سیاسی و آینده خود را انتخاب کنند.»

در مقابل بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در واکنش به تحولات ونزوئلا با اعلام حمایت از دولت نیکلاس مادورو، «تلاش برای کودتا و اقدامات ضد مردمی» در این کشور را محکوم کرد.

مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

به گفته بهرام قاسمی، «ایران در مقابل هرگونه دخالت خارجی در امور داخلی ونزوئلا از دولت و ملت این کشور حمایت می‌کند.»

این مقام وزارت خارجه ایران همچنین «دخالت‌های علنی و نامشروع آمریکا در امور داخلی ونزوئلا» را محکوم کرد.

در میانه صف‌بندی موافقان و مخالفان مادرو و گوآیدو، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، خواستار گفت‌وگو در ونزوئلا به منظور جلوگیری از بروز یک فاجعه و بحران سیاسی خارج از کنترل در ونزوئلا شد.

روز چهارشنبه، جمعیت پرشماری از مردم ونزوئلا در اعتراض به حکومت نیکلاس مادورو تظاهرات کردند و در پی آن خوآن گوآیدو، رهبر مخالفان دولت مادورو در میان تظاهرکنندگان خود را رئیس جمهوری موقت ونزوئلا نامید.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا بلافاصله پس از این اتفاقات، اعلام کرد که خوآن گوآیدو، رئیس مجلس ملی ونزوئلا را به عنوان رئیس جمهوری موقت این کشور به رسمیت می‌شناسد.

کشورهای کانادا، برزیل، آرژانتین، پرو، گوآتمالا و کلمبیا نیز روز چهارشنبه حمایت خود را از خوآن گوآیدو به عنوان رئیس جمهوری موقت ونزوئلا اعلام کردند، اما کوبا، بولیوی و مکزیک، همچنان نیکلاس مادورو را رئیس‌جمهوری قانونی ونزوئلا می‌دانند.

ترکیه از نخستین کشورها بود که به این اتفاقات واکنش نشان داد و تقریبا همزمان با این تحولات، ابراهیم کالین، سخنگوی رئیس جمهوری ترکیه در توییتر خود نوشت: «برادر مادرو، قوی بایست.»

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه نیز بامداد پنج‌شنبه، چهارم بهمن در تماس تلفنی با نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا، از وی حمایت کرد.

ابراهیم کالین، سخنگوی اردوغان در توییتی دیگر به نقل از تماس تلفنی رجب طیب اردوغان نوشت: «برادر مادورو، ترکیه در کنار تو ایستاده است.»

فعالان حقوق بشر می‌گویند، طی دو روز گذشته دست‌کم ۱۳ نفر در اعتراضات در ونزوئلا کشته شده‌اند.

نیکلاس مادورو روز دهم ژانویه به طور رسمی دور دوم ریاست جمهوری خود را آغاز کرد، ولی مخالفانش او را به دستکاری در آرا و تقلب گسترده متهم می‌سازند و از این رو مشروعیت ریاست جمهوری او را زیر سوال برده‌اند.

مادورو با ایجاد شورای قانون اساسی، قدرت پارلمان این کشور را از بین برده و وفاداران به خود را در دیوان عالی کشور منصوب کرده است.

انتخابات دور دوم ریاست جمهوری ونزوئلا از سوی اپوزیسیون تحریم شده بود.

ونزوئلا در سال‌های اخیر با توجه به افت شدید قیمت نفت، وابستگی شدید اقتصاد این کشور به درآمدهای نفتی و همچنین فشار تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه این کشور، شرایط دشوار اقتصادی را تجربه کرده است.

تحمل ابرتورم و کمبود شدید مایحتاج اولیه در شهرهای ونزوئلا به مهاجرت میلیونی مردم این کشور به کشورهای همسایه دامن زده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy